Tájékoztatjuk Tisztelt Ügyfeleinket, hogy a Kormány az 1312/2016 (VI.13.) Korm. határozatával döntött arról, hogy a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) jogutódlással 2016. december 31 - ével megszűnt. Ezúton szeretnénk felhívni a figyelmét arra, hogy jelen weblap archív honlapként működik, tartalma nem frissül. Kérjük, hogy az aktuális információért keresse fel az illetékes jogutódok által működtetett honlapokat (nyilvantarto.hu, web-lak.hu, kormanyhivatal.hu). Okmányügyeiket változatlanul, személyesen a kormányablakokban (Részletes információ: https://kormanyablak.hu/hu) és az okmányirodákban, interneten a „Webes Ügysegéd” segítségével intézhetik, valamint ügyintézéssel kapcsolatos általános tájékoztatással 0-24 órában a 1818-as telefonszámon elérhető Kormányzati Ügyfélvonal áll a rendelkezésükre.
Első lakcímbejelentés
Jogosultak köre

Jogosult lakcímigazolványra:

a Magyarországon élő

  • magyar állampolgár
  • bevándorolt jogállású személy
  • letelepedett jogállású személy
  • menekültként elismert személy
  • oltalmazottként elismert személy
  • szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy

a külföldön élő magyar állampolgár

Hol intézhető

Lakcímigazolvány első alkalommal történő kiadása kérelmezhető:

  • a lakóhely szerint illetékes jegyzőnél, illetve a lakóhely szerint illetékes járási hivatalnál
  • magyarországi letelepedés szándékával külföldről hazatérő magyar állampolgár esetében a leendő lakóhely szerint illetékes járási hivatalnál
  • a fentitől eltérő esetben a külföldön élő magyar állampolgár az illetékes külképviseleti hatóságnál vagy Hivatalunknál kérelmezheti

Lakcímigazolvány kiadása első alkalommal hivatalból történik:

  • magyar állampolgárságú újszülött esetében a születés helye szerint illetékes anyakönyvvezetőnél
  • a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy esetében
  • a honosított polgár esetében
  • letelepedett jogállású személy esetében
  • oltalmazott jogállású személy esetében
  • menekült jogállású személy esetében
  • külföldi letelepedési nyilatkozattal összefüggő lakcím ügyben annál a járási hivatalnál, amelynél az eljárást az ügyfél megindítja, a konzuli tisztviselőnél megindított eljárásban az érintett polgár lakó- vagy tartózkodási helye szerint illetékes járási hivatalná
  • külföldön élő magyar állampolgár esetében – ha a nyilvántartásban nem szerepel – a magyar állampolgárságot nyilatkozattal szerzi meg, valamint a magyar állampolgárság fennállásának igazolásával, az állampolgársági ügyekben eljáró szervnél
  • külföldön élő magyar állampolgár esetében – ha a nyilvántartásban nem szerepel – a külföldön történt születését, házasságkötését, vagy bejegyzett élettársi kapcsolatát a hazai anyakönyvezést végző hatóság anyakönyvezte, a hazai anyakönyvezést végző hatóságnál

Lakcímbejelentés személyesen, illetve a törvényes képviselő vagy meghatalmazott útján terjeszthető elő.

Az elkészült lakcímigazolvány átvehető a kérelmező választása szerint:

Speciális esetek az elkészült lakcímigazolvány átvételében  
Szükséges iratok

Lakcímigazolvány kiállításához szükséges okmányok:

  • személyazonosság igazolására alkalmas okmány (személyazonosító igazolvány, útlevél vagy kártyaformátumú vezetői engedély)
  • lakcímbejelentést a jogszabályban előírt adattartamú bejelentő lapon kell teljesíteni
  • a bejelentőlapot a lakcímbejelentés teljesítésére kötelezettnek, és a jogszabályban meghatározott esetekben a szállásadónak is saját kezűleg alá kell írnia. Szállásadó általi hozzájárulásra nincs szükség, ha a bejelentkező olyan érvényes teljes bizonyító erejű magánokirattal vagy közokirattal rendelkezik, amely a lakás használatára feljogosítja. Ebben az esetben az okiratot a lakcímbejelentő lappal együtt kell a járási hivatalnak benyújtani

Első lakcímigazolvány kiállításához szükséges további okmányok:

  • bevándorlási engedély
  • letelepedett jogállást igazoló okmány
  • menekültkénti elismerésről szóló határozat
  • oltalmazottkénti elismerésről szóló határozat
Költségek

A lakcímigazolvány kiállítására irányuló eljárás illetékmentes.

További információ
1818
Ügyintézési idő

A lakcímigazolvány amennyiben lehetőség van rá, azonnal átvehető az okmányirodában, egyébként 8 napon belül.
Sürgősségi eljárásra nincs lehetőség.

Érdemes tudni

A lakcímigazolványnak érvényességi ideje nincs.

Érvénytelenné válik a lakcímigazolvány, ha:

  • az abba bejegyzett adatok megváltoztak
  • megrongálódott
  • elveszett, megsemmisült, eltulajdonították
  • hamis adatokat tartalmaz, az abba bejegyzett lakcím a nyilvántartásban érvénytelen vagy fiktív jelzéssel szerepel
  • megszűnt a lakcímigazolványra való jogosultság
  • a polgár meghalt
Elektronikus ügyintézés

A lakcímbejelentést nem lehet elektronikus úton előterjeszteni.

Letölthető anyagok

Kérelem a szülő(k) / törvényes képviselő(k) adatainak feltüntetése (módosítása, törlése) iránt

Fogalmak
Lakcímigazolvány célja
Személyi azonosító
Lakóhely
Tartózkodási hely
Lakcímbejelentési kötelezettség
Szállásadó
Lakcím nélküli polgár
Fiktív lakcím
Lakcím érvénytelenítése
Hajléktalan polgár
Lakcímigazolvány adattartalma
Lakcímigazolvány érvénytelensége
Hivatalból induló eljárás
Jogosultság megszűnése
Gyakran ismételt kérdések
Változott-e a lakcímbejelentés rendje?
Személyazonosító igazolvány kiadási eljárásban melyik járási hivatal adja ki a lakcímigazolványt?
Akinek hatósági igazolványa van, kell-e lakcímigazolványt kérnie?
Jogszabályok
  • 1996. évi XX. törvény a személyazonosító jel helyébe lépő azonosítási módokról és az azonosító kódok használatáról
  • 1992. évi LXVI. törvény a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról
  • 146/1993. (X. 26.) Korm. rendelet a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény végrehajtásáról
  • 414/2015. (XII. 23.) Korm. rendelet a személyazonosító igazolvány kiadása és az egységes arcképmás- és aláírás-felvételezés szabályairól legyen
  • 86/1996. (VI. 14.) Korm. rendelet a biztonsági okmányok védelmének rendjéről

A jogszabályok megtalálhatók a www.magyarorszag.hu honlapon a jogszabálykeresőben.