Mit kell tenni, ha valaki
elvész, eltulajdonítják vagy megsemmisül?
Köteles azt haladéktalanul, de legkésőbb a tudomására jutástól számított három munkanapon belül bejelenteni:
Külföldön a feljelentés egy példányát a konzuli tisztviselőnek be szükséges mutatni.
A személyazonosító igazolvány elvesztése, eltulajdonítása, megsemmisülése a https://www.nyilvantarto.hu/ugyseged/ weboldalon elektronikus úton is bejelenthető Webes Ügysegéd alkalmazásával. A bejelentés teljesítéséhez ügyfélkapu regisztráció szükséges.
Az okmánynyilvántartásban rögzítésre kerül a bejelentés alapján az okmány elvesztésének, eltulajdonításának, illetve megsemmisülésének ténye, amelyből – a lakcímigazolvány kivételével – automatikusan figyelmeztető jelzés továbbítódik a Schengeni Információs Rendszerbe (SIS).
Mit kell tenni, ha valaki a bejelentés után megtalálja
vélt okmányát?
Értesíteni kell a megtalálástól számított három munkanapon belül:
Az okmánynyilvántartásban rögzítésre kerül a bejelentés alapján az okmány megtalálásának ténye, amely alapján a figyelmeztető jelzés automatikusan törlődik a Schengeni Információs Rendszerből (SIS).
Az elvesztés vagy eltulajdonítás miatt érvénytelenné vált, de később megtalált úti okmány, az ügyfél kérelmére, az okmány érvénytelenítését követően és kizárólag abban az esetben adható vissza, amennyiben az még valamely országban való tartózkodásra (belépésre, átutazásra, kiutazásra) jogosító érvényes engedélyt (vízumot) tartalmaz.