Az ügyfélkapu a kormányzat elektronikus azonosító rendszere, mely biztosítja a felhasználók számára, hogy egyszeri belépéssel kapcsolatba léphessenek az elektronikus közigazgatási ügyintézést és szolgáltatást nyújtó szervekkel.
Jogosultak köre
Ügyfélkaput bármely természetes személy létesíthet, aki
- a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban;
- a központi idegenrendészeti nyilvántartásban, vagy
- az elektronikus ügyintézést igénybe vevő külföldi személyek nyilvántartásában szerepel
Hol intézhető
Ügyfélkapu nyitható
- személyesen
- elektronikusan
- A 2016. január 1-jét követően kiállított érvényes állandó személyazonosító igazolvány birtokában az ugyfelkapu.gov.hu/regisztracio/regEszemelyi felületen
- Videotechnológián keresztül történő azonosítási szolgáltatás igénybevételével. a https://magyarorszag.hu/szuf_fooldal oldalon az Ügyfélkapu menüpontban
Szükséges iratok
A személyes ügyfélkapu regisztrációhoz be kell mutatni:
- magyar állampolgárok esetében:
- személyazonosság igazolására alkalmas érvényes okmányt (személyazonosító igazolvány, kártya formátumú vezetői engedély, útlevél)
- EGT állampolgárok esetében:
- EGT-s személyazonosító igazolványt vagy útlevelet
- EGT országon kívüli külföldiek esetén:
A videotechnológián keresztül történő azonosítási szolgáltatás igénybevételével történő ügyfélkapu regisztrációhoz magyar, érvényes személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolványt (személyazonosító igazolvány, útlevél vagy kártyaformátumú vezetői engedély) kell bemutatni.
Költségek
Az ügyfélkapu létesítése ingyenes.
Az ügyfélkapu, mint a Kormány által kötelezően biztosítandó elektronikus azonosítás szolgáltatás minden esetben – vagyis a felhasználó által létesíteni kívánt ügyfélkapuk számától függetlenül – díjmentes.
1818 (Külföldről: +36-1-550-1858)
Ügyintézési idő
A regisztráció – a jogszabályban előírt azonosítás és ellenőrzés sikeressége esetén – azonnal megtörténik.
Sikeres regisztráció esetén:
- a rendszer 5 napig érvényes, egyszer használható aktiváló kódot küld a regisztrált e-mail címére, melynek segítségével saját jelszó képezhető.
Elektronikus ügyintézés
Ügyfélkapu regisztráció elektronikusan intézhető
- 2016. január 1-jét követően kiállított érvényes állandó személyazonosító igazolványhoz rendelten, az ugyfelkapu.gov.hu/regisztracio/regEszemelyi felületen az okmányszám, valamint a regisztrációs kód megadását követően.
- Videotechnológián keresztül történő azonosítási szolgáltatás igénybevételével. a https://magyarorszag.hu/szuf_fooldal oldalon az Ügyfélkapu menüpontban. Az ügyintézésre bármely magyar, érvényes személyazonosság igazolására alkalmas okmánnyal rendelkező állampolgár jogosult.
Fogalmak
Ügyfélkapu
Az ügyfélkapu a Kormány által kötelezően biztosított elektronikus azonosítási szolgáltatás.
Regisztráció személyes megjelenéssel létesíthető okmányirodában, kormányablakokban, a NAV kiemelt ügyfélszolgálatain, a külképviseleteken. A regisztrációhoz személyazonosság igazolására alkalmas érvényes okmány (magyar állampolgárok esetében: személyazonosító igazolvány, kártyaformátumú vezetői engedély, útlevél) bemutatása szükséges.
A 2016. január 1-jét követően kiállított érvényes állandó személyazonosító igazolvány birtokában, személyes megjelentés nélkül is létesíthető Ügyfélkapu a www.ugyfelkapu.gov.hu/regisztracio/regEszemelyi felületen.
Továbbá személyes megjelentés nélkül létesíthető Ügyfélkapu, videotechnológián keresztül történő azonosítási szolgáltatás igénybevételével is. a https://magyarorszag.hu/szuf_fooldal oldalon az Ügyfélkapu menüpontban. Az ügyintézésre bármely magyar, érvényes személyazonosság igazolására alkalmas okmánnyal rendelkező állampolgár jogosult.
Regisztrációt követően e-mailben kapja meg aktiváló kódját, amelyet legegyszerűbben a levélben található link segítségével aktiválhat a küldéstől számított 5 napon belül.
Az aktiválás során meg kell adnia felhasználói nevét és új, választott jelszavát, amelynek érvényességi ideje maximum két év (rövidebb érvényességi időt is beállíthat).
A saját jelszó képzése után az ügyfélkapun keresztül a szolgáltatások teljes köre elérhető.
Amennyiben nem aktiválta kódját a megadott határidőn belül, a www.magyarorszag.hu portál elfelejtett jelszó funkciójával új egyszer használatos aktiváló kódot lehet igényelni, mely 5 napig érvényes.
Ügyfélkapu+
Az Ügyfélkapu+ szolgáltatás igénybevételével a bejelentkezéshez felhasználónevén és jelszaván kívül egy mobilalkalmazás által generált azonosító is szükséges.
Az Ügyfélkapu+ szolgáltatás igénylésével és használatával kapcsolatban további információk az ugyfelkapu.gov.hu oldal Súgó menüpontjában tekinthetők meg.
Az Ügyfélkapu+ szolgáltatás igénylésével és használatával kapcsolatban további információk az ugyfelkapu.gov.hu oldal Súgó menüpontjában tekinthetők meg.
Gyakran ismételt kérdések
Milyen szolgáltatásokat lehet igénybe venni az Ügyfélkapun keresztül?
A www.magyarorszag.hu portálon elérhető, a különböző szervek által biztosított elektronikus ügyintézési lehetőségeket vagy szolgáltatásokat veheti igénybe.
Az elektronikusan intézhető ügyek teljes és aktuális listáját az ügyfélkapuján belépve az „Elektronikusan intézhető ügyek” menüpontban tekintheti meg.
Személyesen meg kell-e jelenni az ügyfélkapu nyitásához?
Igen, kivéve, ha rendelkezik 2016. január 1-jét követően kiállított érvényes tároló elemmel ellátott állandó személyazonosító igazolvánnyal és a www.ugyfelkapu.gov.hu/regisztracio/regEszemelyi felületen az okmányazonosító, valamint a regisztrációs kód megadását követően kezdeményez ügyfélkapu regisztrációt.
Továbbá személyes megjelentés nélkül létesíthető Ügyfélkapu, videotechnológián keresztül történő azonosítási szolgáltatás igénybevételével is. a https://magyarorszag.hu/szuf_fooldal oldalon az Ügyfélkapu menüpontban. Az ügyintézésre bármely magyar, érvényes személyazonosság igazolására alkalmas okmánnyal rendelkező állampolgár jogosult.
Melyek az ügyfélkapu által elfogadott elektronikus tanúsítványok/ aláírások?
- Netlock Kft., Minősített Közjegyzői (Class QA) személyes minősített tanúsítvány
- Netlock Kft., Minősített Közjegyzői (Class QA) munkatársi/Szervezeti minősített tanúsítvány
- MÁV Informatika Kft., személyes minősített tanúsítvány
- MÁV Informatika Kft., szervezeti személy minősített tanúsítvány
- Microsec Kft. minősített személyes és üzleti tanúsítványok
Mi a teendő az e-mailben kapott egyszer használható aktiváló kóddal?
Miután elektronikus levélcímére megkapta az egyszer használható aktiváló kódot tartalmazó elektronikus levelet (akár személyesen, akár elektronikusan indította el regisztrációját), az abban leírtak segítséget nyújtanak Önnek személyes ügyfélkapuja megnyitásához. Saját, új jelszót kell képeznie, az új jelszónak megfelelő erősségűnek kell lennie. Az ügyfélkapu aktiválására az e-mailben érkező aktiváló kóddal a megérkezésétől számított 5 napon belül van lehetőség. Az új jelszó képzésével kapcsolatban további információt az alábbi oldalon találhat https://ugyfelkapu.gov.hu/sugo/s-regisztracio/s-jelszokezelesi-szabalyzat
Mennyi ideig érvényes az ügyfélkapu?
Az ügyfélkapu érvényessége határozatlan idejű. A regisztráció során megadott jelszó biztonsági okokból legfeljebb 2 évig érvényes. (Lehetőség van rövidebb érvényességi idő beállítására az aktiváláskor, valamint az ügyfélkapun belépve a jelszóváltoztatás menüpontban). A jelszó lejáratát megelőzően Ön három alkalommal kap figyelmeztetést a regisztráció során megadott e-mail címre (az érvényességi idő lejárta előtt 1 hónappal, 1 héttel, valamint lejárat napja előtti napon).
Mi a teendő, ha a regisztrációt követően változás következik be a személyazonosító adatokban?
A személyiadat- és lakcímnyilvántartás a polgár adataiban bekövetkezett változásról automatikusan értesíti az ügyfélkapu szolgáltatást.
Mi a teendő, ha a regisztrációs eljárást követően az elektronikus levélcímben következik be változás?
Abban az esetben, ha be tud lépni ügyfélkapuján, úgy az e-mail címre vonatkozó módosítást Ön is elvégezheti a www.magyarorszag.hu felületén, felhasználói nevével és jelszavával belépve az ügyfélkapun, a"Regisztrációs adatok" menüpontban.
Fontos, hogy e-mail címe változását az ügyfélkapuhoz, mint elektronikus azonosítási szolgáltatáshoz rendelt tárhely szolgáltatás tekintetében külön kell elvégeznie a www.magyarorszag.hu felületén. Az ügyfélkapu adminisztrációs felületen elhelyezett „Tárhely” menüpont a tárhely szolgáltatás felületére navigál, ahol a tárhelyhez tartozó e-mail cím módosítás is megtehető.
Amennyiben e-mail címének megváltozása akkor következik be, amikor személyes ügyfélkapuját még nem aktiválta, vagy nem tud az ügyfélkapuján belépni, úgy elektronikus levélcímének módosítására csak járási hivatalának kormányablakában vagy okmányirodájában, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal kiemelt ügyfélszolgálatain történő személyes megjelenés esetén van lehetősége.
Hogyan változtatható meg a jelszó?
A regisztrációt követően megadott jelszavát bármikor megváltoztathatja az ügyfélkapun történő belépés után, a „Jelszóváltoztatás” menüpontban, ahol meg kell adnia régi és új jelszavát.
Mi a teendő, ha elfelejtettem a jelszavamat?
Amennyiben elfelejtette jelszavát, úgy lehetősége van új, egyszer használható aktiváló kód kérésére. A www.magyarorszag.hu jobb felső részén, az „Ügyfélkapu” kép mellett a „Belépés”-re kattintva, az „Elfelejtette a jelszavát?” menüpont alatt meg kell adnia a felhasználói nevét, valamint e-mail címét. Ezt követően a központi rendszer az új aktiváló kódot tartalmazó e-mailt az Ön e-mail címére megküldi.
Hogy ellenőrizhetem, hogy meddig érvényes az ügyfélkapu jelszavam?
A www.magyarorszag.hu portálon keresztül a személyes ügyfélkapujába belépve a „Regisztrációs adatok” menüpont alatt ellenőrizheti ügyfélkapu jelszavának lejárati idejét.
Mit csináljak, ha lejárt a jelszavam?
Amennyiben jelszava lejárt, de a lejárattól számítva még nem telt el 60 nap, az „Elfelejtett jelszó” opcióval kaphat az új jelszó képzéséhez szükséges egyszer használható aktiváló kódot.
Ha jelszava lejárt, és a lejárattól számítva már több mint 60 nap eltelt, akkor az ügyfélkapu aktiválásához személyesen kell megjelennie a járási hivatal kormányablakában vagy okmányirodájában, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal kiemelt ügyfélszolgálatain, melyre személyazonossága igazolására alkalmas okmánya bemutatásával és a regisztrációs adatok ellenőrzését követően kerülhet sor.
Lehetőség van-e több személyes ügyfélkapu nyitására?
Jogszabályok
- 2016. évi CL. törvény az általános közigazgatási rendtartásról
- 2015. évi CCXXII. törvény az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól
- 1990. évi XCIII. törvény az illetékekről
- 451/2016 (XII.19.) Korm. rendelet az elektronikus ügyintézés részletszabályairól
- 84/2012. (IV.21.) Korm. rendelet egyes, az elektronikus ügyintézéshez kapcsolódó szervezetek kijelöléséről
A jogszabályok megtalálhatók a www.magyarorszag.hu honlapon a jogszabálykeresőben.