Tájékoztató külföldön született gyermekek hazai anyakönyvezéséről, útlevéllel illetve lakcímigazolvánnyal történő ellátásáról
Magyar állampolgár külföldön született gyermekét Magyarországon is anyakönyveztetni kell. A hazai anyakönyvezésre irányuló kérelmet Magyarországon a lakóhely szerint illetékes polgármesteri hivatal anyakönyvvezetőjénél, illetve a külföldön élő magyar állampolgár esetén az illetékes magyar konzulnál lehet előterjeszteni.
A kérelemben szerepeltetni kell a szülők házasságkötésének helyét és idejét. Amennyiben a szülők a házasságot külföldön kötötték, intézkedni kell egyidejűleg a házasság hazai anyakönyvezésére is.
A kérelemhez mellékelni kell a gyermek külföldi hatóság által kiállított születési anyakönyvi kivonatát.
Az idegen nyelvű külföldi okiratokat hiteles magyar nyelvű fordítással, valamint - ha nemzetközi szerződésből illetve viszonossági gyakorlatból más nem következik - diplomáciai felülhitelesítéssel ellátva kell benyújtani.
A diplomáciai felülhitelesítést a kiállítás helye szerinti államban működő magyar külképviseleti hatóság végzi.
A kérelem benyújtásakor igazolni kell a szülők fennálló magyar állampolgárságát (érvényes magyar személyazonosító igazolvány, útlevél, állampolgársági bizonyítvány).
Amennyiben a gyermek házasságon kívül született, és családi jogállását rendezték, a kérelemhez csatolni kell a teljes hatályú apai elismerő nyilatkozatot, vagy az apaságot megállapító jogerős bírósági határozatot is.
A hazai anyakönyvezést a fővárosi főjegyző végzi. További információ: Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatala Igazgatási és Hatósági Ügyosztály Anyakönyvi Csoportja, 1052 Budapest, Városház utca 9-11., Levélcím: 1364 Budapest 4. Pf.: 1., Telefon: 06 (1) 327-1000, Internet: www.budapest.hu
A hazai anyakönyvezést követően kerülhet sor a gyermek útlevéllel történő ellátására.
A külföldre utazásról szóló törvény az alapvető rendelkezései között szabályozza a magyar útlevélhez való jogot, amelynek kiadását azonban meghatározott feltételekhez köti a törvény végrehajtására kiadott kormányrendelet. A külföldön élő állampolgárok esetén az úti okmány iránti kérelem benyújtásakor a magyar állampolgárság meglétét - érvényes személyazonosító igazolvánnyal, érvényes magyar útlevéllel, vagy egy évnél nem régebbi állampolgársági bizonyítvánnyal - igazolni kell.
Amennyiben a kérelmező fenti okmányok közül egyikkel sem rendelkezik, a magyar állampolgárságának fennállását vizsgálni kell.
Az állampolgársági vizsgálathoz az "Állampolgárság igazolása iránti kérelem" c. adatlapot, kitöltve, aláírva, valamint az abban felsorolt okmányokkal együtt (születési, házassági anyakönyvi kivonat, a szülőkre vonatkozó okmányok, stb.) kell benyújtani.
Az útlevél iránti kérelem benyújtására - külföldön - az erre a célra rendszeresített formanyomtatványon van lehetőség, melyet a születési anyakönyvi kivonatban szereplő adatokkal megegyezően kell kitölteni.
A kérelemhez csatolni kell 2 db 1 évnél nem régebbi (35x45 mm) színes vagy fekete-fehér fényképet, valamint eljárási illetéket (konzuli illeték).
A kiskorúak, illetve gondnokság alatt állók kérelmét a törvényes képviselő nyújthatja be. A gyermek útlevéllel történő ellátásáról a törvényes képviselőnek közjegyzői vagy konzuli hitelesítéssel ellátott hozzájáruló nyilatkozatot kell tenni.
Az útlevél kiállítását minden esetben az állampolgársági vizsgálat illetve a hazai anyakönyvezés előzi meg.
A születési anyakönyvi kivonat kiállítása után kérhető a gyermek személy- és lakcímnyilvántartásba vétele, illetve lakcímkártyával történő ellátása.
A gyermek állandó lakásának a szülők állandó lakását kell tekinteni, akkor is, ha a gyermek ideiglenesen máshol tartózkodik. Különélő szülők kiskorú gyermeke abban az esetben rendelkezhet a külföldön élő szülőjének lakóhelyével, amennyiben azt a gyámhatóság engedélyezi és a másik szülő is hozzájárul.
A külföldről hazatérő magyar állampolgár a magyarországi lakóhelyére történt beköltözéstől számított három munkanapon belül köteles a lakóhelye szerint illetékes jegyzőnél a nyilvántartásba vételhez szükséges személyi és lakcím adatait bejelenteni. Az adatok nyilvántartásba vételéről a jegyző hatósági igazolványt ad ki (személyi azonosítóról és a lakcímről szóló hatósági igazolvány).
A külföldön született gyermek tekintetében a nyilvántartásba történő felvételekor adatait okiratokkal kell igazolnia a törvényes képviselőjének, azaz a hazai anyakönyvi hivatal által kiállított születési anyakönyvi kivonattal.
A külföldön élő magyar állampolgárként történő nyilvántartásba vételi kérelemnek tartalmaznia kell a polgár személyi adatait (születési családi és utónevét, anyja születési családi és utónevét, születési helyét, születésének időpontját, családi állapotát) külföldi lakóhelyének címét és az állampolgárságát.
A külföldön született gyermek tekintetében a nyilvántartásba történő felvételekor adatait okiratokkal kell igazolnia a törvényes képviselőjének, azaz a hazai anyakönyvi hivatal által kiállított születési anyakönyvi kivonattal.
Amennyiben a gyermek külföldön élő magyar állampolgárként történő nyilvántartásba vételre irányuló kérelmét a kívánt adattartalommal nyújtja be a szülő, nyilvántartásba vételt követően, a személyi azonosítóról és lakcímről szóló hatósági igazolványt Hivatalunk a gyermeknek illetékmentesen küldi meg. A hatósági igazolvány birtokában a Magyar Köztársaság területén tartózkodási helyet létesíthet. A külföldön élő magyar állampolgár magyarországi tartózkodási helyét az illetékes jegyzőnél kell bejelentenie.