A járművek biztonsági visszahívási kampányához a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalánál (a továbbiakban: Hivatal) a közúti közlekedési nyilvántartásból (a továbbiakban: nyilvántartás) igényelhető adatszolgáltatásra, illetve a Hivatalunknál a biztonsági visszahívás céljából kezdeményezhető kapcsolatfelvételi eljárásra vonatkozóan a következőkről tájékoztatást adjuk:
Hivatalunk, mint központi közúti közlekedési nyilvántartó szerv, a nyilvántartásból teljesítendő (illetve teljesíthető) adatszolgáltatási feladatait elsődlegesen a közúti közlekedési nyilvántartásról szóló 1999. évi LXXXIV. törvény (a továbbiakban: Kknyt.) rendelkezései alapján látja el.
A Kknyt. 1. § (2) bekezdése fogalmazza meg azt, hogy a nyilvántartás célja azon adatok kezelése, amelyek a tulajdon védelméhez, a közúti közlekedés biztonságának elősegítéséhez és a hatósági okmányok közhitelességének biztosításához fűződő egyéni és közérdek érvényesítéséhez szükségesek.
A biztonsági visszahívási kampányok esetében teljesíthető adatszolgáltatás tekintetében a Kknyt. mellett irányadó további jogszabályok:
A Kknyt. szabályozza azt, hogy a nyilvántartásból ki, milyen célból, milyen feltételekkel és milyen adattartalommal igényelhet adatokat.
I. A Kknyt. 21. § a) pontja szerint a nyilvántartásból adatot igényelhet magánszemély, jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet jogának vagy jogos érdekének érvényesítése érdekében a Kknyt. 8. § (1) bekezdés a) pont ac)–ae) és ah) alpontjában, a 8/A. § b)–c), e), i) pontjában és a 9. § (1) bekezdés c) pontjában megjelölt adatok kivételével.
A Kknyt. fenti rendelkezése alapján van lehetőség a járművek biztonsági visszahívási kampányához a nyilvántartásból – járműazonosító adat (alvázszám) ismeretében – az üzembentartói (üzembentartó-tulajdonosi) név- és címadatok igénylésére az alábbi jogszabályi rendelkezések figyelembevételével:
A Kknyt. 22. § (1) bekezdése értelemben az adatszolgáltatási kérelemnek tartalmaznia kell az adatfelhasználás céljának és jogalapjának igazolását, valamint az adatigénylés tárgyának azonosításához elégséges adatokat.
Az Infotv. 5. § (1) bekezdése alapján személyes adat akkor kezelhető, ha ahhoz az érintett hozzájárul, vagy azt törvény vagy – törvény felhatalmazása alapján, az abban meghatározott körben – helyi önkormányzat rendelete elrendeli.
A termékek piacfelügyeletéről szóló 2012. évi LXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Tpftv.) 8. § (1) pontja értelmében a gyártó, ha szükségesnek ítéli, a fogyasztók és a felhasználók egészségének és biztonságának érdekében elvégzi a forgalmazott termék mintájának felülvizsgálatát, amelynek keretében kivizsgálja a termékre vonatkozó panaszokat, a nem megfelelő termékeket nyilvántartásba veszi, intézkedik az esetleges termékvisszahívásokról, és minden ilyen jellegű intézkedéséről haladéktalanul tájékoztatja a forgalmazókat és a piacfelügyeleti hatóságot.
A Tpftv. 2. § 11) pontja szerint gyártó: a 765/2008/EK Rendelet 2. cikk 3. pontjában meghatározott fogalom: „gyártó”: az a természetes vagy jogi személy, aki a terméket gyártja, vagy aki saját nevében vagy védjegye alatt egy terméket terveztet, vagy gyártat, vagy forgalmaz.
A Tpftv. 2. § 15) pontja szerint importőr: a 765/2008/EK Rendelet 2. cikk 5. pontjában meghatározott fogalom: „importőr”: a Közösségben letelepedett természetes vagy jogi személy, aki harmadik országból származó terméket hoz forgalomba a közösségi piacon.
Tpftv. rendelkezéseivel, valamint az Infotv-nek a személyes adatok kezelésére vonatkozó előírásával összhangban, a nyilvántartásból az üzembentartói (üzembentartó-tulajdonosi) név- és címadatok igénylésre jelenleg csak magyarországi járműgyártónak, illetve importőrnek minősülő gazdasági társaságnak (magyarországi jármű vezérképviseletnek) van lehetősége és jogosultsága, az Tpftv-ben foglalt törvényi kötelezettsége teljesítéséhez. A személyes adatokkal rendelkező adatkezelő ezen adatok felhasználásakor az Infotv. előírásainak megfelelően köteles eljárni.
Az adatszolgáltatás ebben az esetben – az excel táblázatba rendezett, a járműnyilvántartás szerinti aktuális név- és címadatoknak CD lemezre való átírását követően – az adathordozónak a kérelmező meghatalmazott képviselője részére a Hivatalunkban történő átadásával a képviselő kérésére, részére postai úton történő megküldésével valósul meg.
A leválogatás eredményeként átadásra kerülő adatbázis az adott pillanatban a járműnyilvántartásban szereplő adatokat tartalmazza, tekintettel azonban arra, hogy a járműnyilvántartás egy dinamikusan változó adattartalommal rendelkező nyilvántartás, a leválogatást követően az átadásra kerülő adatok is megváltozhatnak a kapcsolatfelvétel megtörténtéig.
II. Minden más – magyarországi gyártónak, illetve vezérképviseletnek nem minősülő –, gépjármű kereskedelemmel (szervizeléssel) foglalkozó gazdasági társaság számára biztonsági visszahívás céljára a Kknyt. 24. § (4) bekezdés b) pontja szerinti kapcsolatfelvételi eljárás lehetősége biztosított, amely esetben személyes adatok átadására Hivatalunknak nincs jogosultsága. Természetesen a magyarországi gyártó és vezérképviselet is kezdeményezhet kapcsolatfelvételi eljárást.
A Kknyt. 24. § (4) bekezdés b) pontja értelmében a kérelmező igényelheti, hogy kapcsolatfelvétel céljából a nyilvántartó (Hivatalunk) az általa megjelölt személyt, személyi kört keresse meg, és tájékoztassa arról, hogy a kérelmezőt közvetlenül keresse meg, ha vele a kapcsolatot fel kívánja venni.
A kapcsolatfelvételi eljárás során a Hivatal a kérelmezővel előzetesen egyeztetett tájékoztató levelet küld a rendelkezésére bocsátott járműazonosító adat (alvázszám) alapján a nyilvántartásból leválogatott forgalmi engedély szerinti üzembentartó (üzembentartó-tulajdonos) címére (lakcímre, székhelyre, vagy telephelyre) abban az esetben, ha leválogatás időpontjában az adott jármű forgalomban van, vagy azt a forgalomból ideiglenesen vonták ki. A tájékoztató levél sima (nem tértivevényes, nem ajánlott) postai küldeményként, C6-os kisméretű borítékban kerül kiküldésre, melyhez egy legfeljebb két oldalas szervizlista mellékelhető.
A kiküldendő kapcsolatfelvélteli levélben a jármű tulajdonosát/üzembentartóját a szerviz címéről és elérhetőségeiről van lehetőségünk tájékoztatni, továbbá arról, hogy milyen célból, milyen műszaki probléma felmerülése miatt kezdeményezték a kapcsolatfelvételi eljárást. A kérelemben megadott elérhetőségeken keresztül léphetnek kapcsolatba Önökkel az érintett járművek tulajdonosai/üzembentartói.
A forgalomból átmeneti időszakra (5 éves időtartamot jelent a jármű eltulajdonítása, külföldre történő értékesítése, vagy muzeális előminősítése, illetve a tulajdonos külföldre történő letelepedése vagy tartós külföldi tartózkodása esetén) és a bontási átvételi igazolással végleg kivont járműveknél nem postázunk az utolsó nyilvántartás szerinti üzembentartónak levelet, de a kérelmező részére – ha ezt kéri – az érintett alvázszámok mellett a fentiekben említett okok megjelölésével egyedi adatszolgáltatás keretében tájékoztatást adunk.
III. Biztonsági visszahívás céljára a Kknyt. 21. § a) pontja szerinti adatszolgáltatás, valamint a kapcsolatfelvételi eljárás kezdeményezése Hivatalunkban, a Közlekedési Nyilvántartó Osztályra benyújtott írásbeli kérelem alapján teljesíthető. Adatszolgáltatási kérelem-mintát a levelemhez mellékelek.
A cégszerű aláírással ellátott kérelemhez – a Kknyt. 22. § (1) bekezdésére figyelemmel, az adatszolgáltatási cél és jogalap igazolásaként, valamint az adatigénylés tárgyának azonosításához elégséges adatokként – mellékelni kell a biztonsági visszahívási kampányt igazoló okiratokat (a kampánykód jelöléseket, a gyártótól, vezérképviselettől származó meghatalmazást), valamint járműazonosítóként az alvázszámokat. Mellékelni kell továbbá a kérelemben feltüntetett képviselőnek az eredeti aláírási címpéldányát, illetve amennyiben nem a képviseletre jogosult személy jár el Hivatalunknál, a képviselő személyre vonatkozó, alakszerű meghatalmazást.
Üzembentartói (üzembentartó-tulajdonosi) név- és címadatokra vonatkozó adatigénylés esetén a kérelmezőnek az Tpftv. 68. § (6) bekezdése szerint adatvédelmi nyilvántartási azonosítóval kell rendelkeznie. (www.www.naih.hu ) Az adatvédelmi nyilvántartásba vételt igazoló okiratot az adatszolgáltatási kérelemhez szintén mellékelni kell.
A Kknyt. 27. §-a alapján a kérelemre indult adatszolgáltatási eljárásért, valamint a kapcsolatfelvétel céljából való megkeresésért, illetőleg értesítésért igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni.
A Díjrendelet mellékletének jelenleg hatályos I/a) pontja értelmében egyedi azonosító alapján egy eljárásban igényelt adatszolgáltatás díja 550 Ft/tétel, de legalább 1250 Ft. Az adatszolgáltatási eljárásért fizetendő díjak megállapítása szempontjából egy tétel (pl. egy alvázszám) egy szolgáltatott adatnak felel meg.
A Díjrendelet mellékletének I/b) pontja alapján egyedi azonosító (pl. alvázszám) alapján kapcsolatfelvétel céljából történő megkeresés, értesítés díja személyenként 700 Ft, de legalább 1400 Ft.
A Díjrendelet 5. § (4) bekezdése szerint az adatszolgáltatás akkor teljesíthető, ha a kérelmező a díjat – Hivatalunk bankszámlájára – igazoltan megfizette. Az adatszolgáltatás teljesítését követően Hivatalunk a kérelmező részére teljesítési igazolást állít ki, és azt részére postai úton megküldi.
Az adatszolgáltatási kérelmet, a szükséges okiratokkal együtt a következő címre lehet benyújtani:
Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala
Közlekedési Igazgatási és Nyilvántartási Főosztály
Közlekedési Nyilvántartó Osztály
1475 Budapest Pf: 367
Tel: 06-(1) 432-1760
Fax szám: 06-(1)-432-1714
e-mail: kozlekedesi.nyilvantarto@kekkh.gov.hu