Ki jogosult állandó személyazonosító igazolványra?
			
				Állandó személyazonosító igazolvány a személyiadat-  és lakcímnyilvántartás hatálya alá tartozó, Magyarországon élő magyar  állampolgárnak, bevándorolt, letelepedett, menekült és oltalmazott jogállású  személynek adható.
				A bevándorolt, a letelepedett, a menekült és az oltalmazott jogállású személy  köteles az állandó személyazonosító igazolvány kiadását kérni.
			 
			Kinek kötelező kiváltani a személyazonosító igazolványt?
			
				Az állandó személyazonosító igazolvány kiváltására  jogosult magyar állampolgár akkor köteles a személyazonosító igazolvány  kiadását kérni, ha nem rendelkezik más személyazonosság igazolására alkalmas,  érvényes hatósági igazolvánnyal (útlevél, kártya formátumú jogosítvány).
				A bevándorolt, letelepedett a menekült és az  oltalmazott jogállású személy köteles az állandó személyazonosító igazolvány  kiadását kérni.
			 
			Hol lehet kérni a személyazonosító igazolvány kiadását?
			
				A személyazonosító igazolvány kiadását – az  alábbi kivételekkel – bármely okmányirodában lehet kérni. A személyes  megjelenésben egészségügyi okból akadályozott és a 14 éven aluli polgár állandó  személyazonosító igazolvány kiadása iránti kérelmét a lakó- vagy tartózkodási  helye szerint illetékes települési önkormányzat jegyzőjénél is előterjesztheti. 
				A Magyarországon  született magyar állampolgár újszülött állandó személyazonosító igazolványát a  törvényes képviselő a születést anyakönyvező anyakönyvvezetőnél, a születés  bejelentésekor kérelmezheti. 
				A szabadságvesztés büntetését töltő, a  kényszergyógykezelt, az ideiglenesen kényszergyógykezelt, valamint az előzetes  letartóztatásban lévő polgár a kérelmét - meghatalmazott útján - annál az  okmányirodánál terjesztheti elő, amely a fogva tartás helye szerint illetékes.
			 
			Kaphatok-e új személyazonosító igazolványt, ha adatváltozásom nem volt és a könyv alakú személyazonosító igazolványom még érvényes?
			
				Igen, amennyiben a  könyv alakú (kemény vagy puha fedeles) okmány helyett új kártya formátumú  okmányt szeretne, azt lecserélheti. Ebben az esetben az eljárás illetéke 1.500  forint. Meg kell ugyanakkor jegyezni, hogy a régi típusú személyazonosító  igazolvány ugyancsak használható úti okmányként, tehát csak emiatt nem  szükséges azt lecserélni.
			 
			Mikor lehet kérni a még érvényes személyazonosító igazolvány helyett új személyazonosító igazolvány kiadását?
			
				A korábbi igazolvány érvényességi idejének lejártát  megelőző legfeljebb 60 naptári napon belül.
A könyv alakú okmány – függetlenül érvényességi idejétől –  bármikor lecserélhető kártya formátumú okmányra. 
			 
			Meddig érvényes az állandó személyazonosító igazolvány?
			
				Az állandó személyazonosító igazolvány  érvényességének időtartama:
				
					- a kiadás napjától számított 3 év, ha a jogosult a  6. életévét még nem töltötte be,
 
					- a 14. életév betöltésének napjáig terjedő időtartam,  ha a jogosult a 6. életévét betöltötte, de a 14. életévét még nem töltötte be,
 
					- a kiadás napjától számított 8 év, ha a jogosult a  14. életévét betöltötte, de a 20. életévét még nem töltötte be,
 
					- a kiadás napjától számított 10 év, ha a jogosult a  20. életévét betöltötte;
 
					- határidő nélküli, ha a jogosult a 70. életévét  betöltötte.
 
				
				A letelepedett jogállású személy állandó  személyazonosító igazolványának érvényességi ideje megegyezik a letelepedési  engedélyébe, ideiglenes letelepedési engedélyébe, nemzeti letelepedési engedélyébe,  illetve EK letelepedési engedélyébe bejegyzett érvényességi idővel.
				A bevándorolt jogállású személy állandó  személyazonosító igazolványának érvényességi ideje megegyezik a bevándorlási  engedélyébe bejegyzett érvényességi idővel. 
			 
			A Magyarországon élő magyar állampolgár milyen állandó személyazonosító igazolványt kaphat?
			
				Kék  alapszínű, kártya formátumú állandó személyazonosító igazolványt.
				

				
			 
			A bevándorolt, letelepedett, menekült, oltalmazott jogállású személy milyen állandó személyazonosító igazolványt kaphat?
			
				Sárga  alapszínű, kártya formátumú állandó személyazonosító igazolványt.
				

				
			 
			A személyazonosító igazolvány kiadásához szükséges anyakönyvi kivonatért  kell illetéket fizetni?
			
				Igen, az anyakönyvi kivonat kiállításáért 3000 forint illetéket kell fizetni.
			 
			Hová lehet utazni az állandó személyazonosító igazolvánnyal?
			
				Személyazonosító  igazolvánnyal - annak formátumától függetlenül - valamennyi magyar állampolgár  gyakorolhatja a külföldre utazás jogát függetlenül attól, hogy kiskorú vagy  nagykorú.
A  külföldre utazás joga érvényes személyazonosító igazolvánnyal az EGT-államok  területére történő beutazáskor, valamint nemzetközi szerződés alapján  gyakorolható, illetve, ha azt EGT-államnak nem minősülő állam belső joga  biztosítja.
EGT-állam
				
					- az Európai Unió  tagállama 
 
					
						- Ausztria,  Belgium, Bulgária, Ciprus, Csehország, Dánia, Egyesült Királyság, Észtország,  Finnország, Franciaország, Görögország, Hollandia, Írország, Lengyelország,  Lettország, Litvánia, Luxemburg, Magyarország, Málta, Németország, Olaszország,  Portugália, Románia, Spanyolország, Szlovákia, Szlovénia, Svédország
 
					
					- az Európai Gazdasági  Térségről szóló megállapodásban részes más állam, 
 
					
						- Izland,  Norvégia, Liechtenstein
 
					
					- az az állam, amelynek  állampolgára az Európai Közösség és tagállamai, valamint az Európai Gazdasági  Térségről szóló megállapodásban nem részes állam között létrejött nemzetközi  szerződés alapján a szabad mozgás és tartózkodás joga tekintetében az Európai  Gazdasági Térségről szóló megállapodásban részes állam állampolgárával azonos  jogállást élvez.
 
					
				
				Nemzetközi  szerződést az alábbi országokkal kötött hazánk:
				
					- Andorra
 
					- Horvátország
 
					- Svájc
 
				
				Az  alábbi országok belső joga biztosítja az utazást személyazonosító igazolvánnyal:
				
					- Montenegró
 
					- Szerbia Köztársaság
 
					- Macedón Köztársaság
 
					- Bosznia-Hercegovina
 
				
				További információk: http://www.kulugyminiszterium.hu/kum/hu/bal/Konzuli_informaciok/Utazas_kulfoldre/
			 
			Amennyiben az állandó személyazonosító igazolványra sürgősen szükségem van, hol lehet hamarabb átvenni?
			
				Személyazonosító igazolvány esetében -  ellentétben az útlevél igénylésével - nincs lehetőség soron kívüli eljárásra.
Csak  ott vehető át, ahová Ön a kérelem felvételekor a személyazonosító igazolvány postázását  kérte (általa megadott cím vagy okmányiroda), nem lehet személyesen bemenni  érte az előállító helyre.
			 
			Mit tegyek, ha személyazonosító igazolványt találtam?
			
				A talált személyazonosító igazolványt le kell  adni a találás helye szerint illetékes jegyzőnek (a polgármesteri hivatalban),  vagy a találás helye szerint illetékes okmányirodának.
			 
			Mit tegyek, ha állandó személyazonosító igazolványom elveszett (megsemmisült, eltulajdonították, megrongálódott), és nem rendelkezem más érvényes, a személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolvánnyal (útlevéllel, kártya formátumú vezetői engedéllyel)?
			
				Aki a személyazonosító igazolványát elvesztette  (megsemmisült, eltulajdonították,  megrongálódott), köteles azt haladéktalanul, de legkésőbb a  tudomására jutástól számított három munkanapon belül bármely okmányirodánál  vagy külföldön a külképviseletnél bejelenteni. Amennyiben az  okmányt eltulajdonították (de csak ebben az esetben), úgy a rendőrségnél ez  ügyben tett feljelentés egyenértékű az okmányirodánál tett bejelentéssel. Az elveszett (megsemmisült, eltulajdonított, megrongálódott) személyazonosító  igazolvány pótlása, illetve cseréje céljából azonban fel kell keresnie az  okmányirodát. 
				Tekintettel arra, hogy  a polgár más személyazonosításra  alkalmas hatósági igazolvánnyal nem rendelkezik,  ideiglenes személyazonosító igazolványt  kell kiadni részére. Az eljárás illetéke 1. 500 forint .
				Figyelemmel arra, hogy     a polgár érvényes személyazonosító  igazolvánnyal, vagy más a személyazonosságát igazoló hatósági igazolvánnyal (útlevél, kártya formátumú vezetői engedély) nem  rendelkezik, a személyazonosító igazolvány kiadásához be kell mutatnia a  születési anyakönyvi kivonatát, és a névviselés megállapítására alkalmas  házassági anyakönyvi kivonatát, ha doktori címet szerzett, a doktori cím  viselésére jogosító okiratát. 
				A polgár mentesül az anyakönyvi okirat(ok)  bemutatásának kötelezettsége alól, ha adataiban nem következett be változás, és  lejárt útlevele vagy kártya formátumú vezetői engedélye a birtokában van - azaz  az okmányiroda eljárása során azt be tudja mutatni -, feltéve, ha a lejárat a kérelem benyújtásának évében vagy az  azt megelőző évben következett be.
Az elkészült állandó személyazonosító igazolványt a  jogosult az okmányirodában veheti át. Az ideiglenes személyazonosító  igazolványt az állandó okmány átvételekor az  okmányirodában le kell adni. 
				Amennyiben  a polgár nem rendelkezik a személyi  azonosítóról és lakcímről szóló hatósági igazolvánnyal (lakcímigazolvány)  részére első lakcímigazolványát illetékmentesen kell kiadni. 
			 
			Mit tegyek, ha állandó személyazonosító igazolványom elveszett (megsemmisült, eltulajdonították, megrongálódott) és rendelkezem más, érvényes, a személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolvánnyal (útlevéllel, kártya formátumú vezetői engedéllyel)?
			
				Aki a személyazonosító igazolványát elvesztette (megsemmisült, eltulajdonították,  megrongálódott), köteles azt haladéktalanul, de legkésőbb a  tudomására jutástól számított három munkanapon belül bármely okmányirodánál  vagy külföldön a külképviseletnél bejelenteni. Amennyiben  az okmányt eltulajdonították (de csak ebben az esetben), úgy a rendőrségnél ez  ügyben tett feljelentés egyenértékű az okmányirodánál tett  bejelentéssel, nem kell az okmányirodába is  bemenni. 
				 Amennyiben a magyar állampolgár érvényes útlevéllel vagy kártya formátumú vezetői  engedéllyel rendelkezik, nem köteles személyazonosító igazolvány  kiállítását kérelmezni! A bevándorolt, a letelepedett, a menekült és az  oltalmazott jogállású személy köteles az állandó személyazonosító igazolvány  kiadását kérni.
				Az esetben, ha mégis úgy dönt, hogy személyazonosító  igazolvány kiállítását kéri,     és adataiban nem következett be  változás, akkor az eljárásban érvényes  útlevelét vagy kártya formátumú vezetői engedélyét  kell bemutatnia. Amennyiben adataiban  változás következett be, a változást igazoló okiratot (pl. házassági anyakönyvi  kivonat) is be kell mutatnia. A személyazonosító igazolvány kiadására irányuló  eljárás illetéke 1500 forint. 
				Abban az esetben, ha Ön nem rendelkezik  lakcímigazolvánnyal (mert lakcíme még a könyv formájú személyazonosító  igazolványában szerepel), első lakcímigazolványát illetékmentesen kapja meg. 
			 
			A menekült jogállású személy hogy kaphat első ízben személyazonosító igazolványt?
			
				A menekült jogállású személy köteles az állandó személyazonosító  igazolvány kiállítását kérni!
A kérelmezőnek – a menekültkénti elismeréséről  szóló okirat kiállításától számított öt napon belül – fel kell keresnie a  magyarországi lakóhelye szerint illetékes jegyzőt, aki nyilvántartásba veszi és  ellátja személyi azonosítóval (ez egy 11 jegyű számsor, ami bizonyos esetekben  a polgárok egyedi azonosítását szolgálja), amit a lakcímigazolvány tartalmaz. A  kérelmező ekkor egyúttal első lakcímbejelentési kötelezettségét is teljesítve  magyarországi lakóhelyet létesít (ezt tartalmazza a lakcímigazolvány másik  oldala). 
				A személyazonosító igazolvány kiadásához be  kell mutatnia a menekültkénti elismerést igazoló okiratot és a lakóhely  bejelentéséről szóló igazolást (lakcímigazolványt). Születési anyakönyvi  kivonatát, és a névviselés megállapítására alkalmas házassági anyakönyvi  kivonatát csak abban az esetben köteles bemutatni, ha születését, illetőleg  házasságkötését Magyarországon anyakönyvezték. A menekült jogállású személy nem  kötelezhető útlevelének bemutatására.
				A kérelemhez csatolnia kell egy darab  fényképet, melynek hátoldalán a menekültügyi hatóság (Bevándorlási és  Állampolgársági Hivatal) feltünteti az elismerésről szóló határozat számát,  továbbá a fényképnek a menekült személlyel való azonosságát bélyegzőlenyomattal  és aláírással igazolja. Az eljárási illetékek szabályai megegyeznek a magyar  állampolgárokra vonatkozó szabályokkal. A menekült jogállású személy részére az  első lakcímigazolványt az okmányiroda illetékmentesen állítja ki.
			 
			A letelepedési engedéllyel rendelkező személy hogy kaphat első ízben személyazonosító igazolványt?
			
				A letelepedett jogállású személy köteles az állandó személyazonosító  igazolvány kiállítását kérni!
A kérelmezőnek – a letelepedési engedély  kiadásától számított öt napon belül – fel kell keresnie a lakóhelye szerint  illetékes okmányirodát, ahol nyilvántartásba veszik és ellátják személyi  azonosítóval (ez egy 11 jegyű számsor, ami bizonyos esetekben a polgárok egyedi  azonosítását szolgálja), amit a lakcímigazolvány tartalmaz. A kérelmező ekkor –  letelepedési engedélye és hatósági bizonyítványa bemutatásával – magyarországi  lakóhelyet létesít (ezt tartalmazza a lakcímigazolvány másik oldala). 
A  letelepedett jogállású személy részére az első lakcímigazolványt az okmányiroda  illetékmentesen állítja ki.
A  személyazonosító igazolvány kiadásához be kell mutatnia letelepedési engedélyét,  a külföldi hatóság által kiállított útlevelét (ha rendelkezik vele). Születési  anyakönyvi kivonatát, és a névviselés megállapítására alkalmas házassági  anyakönyvi kivonatát csak abban az esetben köteles bemutatni, ha születését,  illetőleg házasságkötését Magyarországon anyakönyvezték. Az eljárási illetékek  szabályai megegyeznek a magyar állampolgárokra vonatkozó szabályokkal. 
			 
			A külföldön élő magyar állampolgár kaphat-e és hogyan állandó személyazonosító igazolványt?
			
				A külföldön élő magyar állampolgár (azaz, aki  a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban külföldön élő magyarként szerepel)  nem kaphat személyazonosító igazolványt (mivel a lakóhelye külföldön  található). 
				A külföldön élő  magyar állampolgár csak azután terjeszthet elő személyazonosító igazolvány  iránti kérelmet, miután hazatérési szándékát bejelentette (ezt követően már  Magyarországon élő magyarként fog szerepelni a személyiadat- és  lakcímnyilvántartásban). A külföldről hazatérő magyar állampolgár a  magyarországi lakóhelyére történt beköltözéstől számított öt napon belül  köteles a lakóhelye szerinti jegyzőnél a nyilvántartásba vételhez szükséges –  okirattal igazolt – személyi- és lakcímadatokat bejelenteni. Az adatok  nyilvántartásba vételéről a jegyző hatósági igazolványt ad ki  (lakcímigazolvány).
			 
			Kaphat-e személyazonosító igazolványt, aki cselekvőképességet kizáró gondnokság alatt áll?
			
				Igen,  de a cselekvőképességet kizáró gondnokság alatt álló polgár esetében a  törvényes képviselő jár el, azonban a kérelmező nem mentesül a személyes  megjelenés kötelezettsége alól. A kérelmet a törvényes képviselőnek is alá kell  írnia.  Ha a polgár más, a  személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolvánnyal rendelkezik, és  adataiban nem következett be változás, akkor azt az eljárásban be kell  mutatnia. Ha adataiban változás következett be, a változást igazoló okiratot is  be kell mutatnia. 
Amennyiben  a polgár érvényes személyazonosító igazolvánnyal, vagy más a személyazonosság  igazolására alkalmas hatósági igazolvánnyal nem rendelkezik, be kell mutatnia a  születési anyakönyvi kivonatát, és a névviselés megállapítására alkalmas házassági  anyakönyvi kivonatát, ha doktori címet szerzett, a doktori cím viselésére  jogosító okiratát, a gondnokság alá helyezést tanúsító jogerős bírósági  határozatot, a törvényes képviseletet igazoló jogerős gyámhatósági határozatot,  valamint a törvényes képviselő személyazonosságát igazoló okiratot is. 
  Az  illetékek fizetésére vonatkozó szabályok megegyeznek a cselekvőképességet  kizáró gondnokság alatt nem álló polgárokra vonatkozó szabályokkal. 
Ha a  cselekvőképességet kizáró gondnokság alatt álló polgár nem rendelkezik  lakcímigazolvánnyal részére első lakcímigazolványát illetékmentesen kell kiadni.
			 
			Hogyan kaphat személyazonosító igazolványt az, aki az okmányirodában történő személyes megjelenésében egészségügyi okból akadályozott (pl. ágyhoz kötött beteg)?
			
				A  személyes megjelenésében egészségügyi okból akadályozott polgár kérelmét a  lakóhelye vagy tartózkodási helye szerint illetékes települési önkormányzat  jegyzőjénél is előterjesztheti, aki haladéktalanul megküldi azt az  okmányirodának. A kérelmező helyett meghatalmazottja is eljárhat, ha a  kezelőorvos által kiállított igazolás szerint a kérelmező nem képes a hatóság  előtt személyesen megjelenni. A kérelmet a kérelmezőnek ebben az esetben is  saját kezűleg kell aláírnia. A kérelemhez csatolni kell a kérelmező 1 db  igazolványképét.
			 
			Mit kell tennem, ha a 65. életévemet betöltöttem, állandó személyazonosító igazolványom lejárt, de rendelkezem más, a személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolvánnyal (útlevéllel vagy kártya formátumú vezetői engedéllyel)?
			
				Magyar  állampolgár esetében személyazonosító igazolvány kiállítása nem kötelező. Az  okmányiroda intézkedik a lejárt személyazonosító igazolvány érvénytelenítésére,  megsemmisítésére vagy az ügyfél kérelmére az érvénytelenített okmányt a  jogosultnak visszaadja. 
Amennyiben  a polgár személyazonosító igazolvány kiadását kéri és más, személyazonosságát  igazoló hatósági igazolvánnyal rendelkezik, valamint adataiban nem következett  be változás, akkor érvényes útlevelét vagy kártya formátumú vezetői engedélyét  az eljárás során be kell mutatnia. Abban az esetben, ha adataiban változás  következett be, a változást igazoló okiratot is be kell mutatnia. A polgár  kérelmére az okmányiroda intézkedik az állandó személyazonosító igazolvány  kiállításáról. A személyazonosító igazolvány kiadására irányuló eljárás  illetéke 1500,- Ft. Amennyiben a polgár nem rendelkezik lakcímigazolvánnyal,  részére első lakcímigazolványát illetékmentesen kell kiadni. 
			 
			Mit kell tennem, ha a 65. életévemet betöltöttem, állandó személyazonosító igazolványom lejárt, és nem rendelkezem más, a személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolvánnyal (útlevéllel vagy kártya formátumú vezetői engedéllyel)?
			
				Az  okmányiroda intézkedik a lejárt személyazonosító igazolvány érvénytelenítésére,  megsemmisítésére, vagy az ügyfél kérelmére az érvénytelenített okmányt a  jogosultnak visszaadja. Amennyiben a polgár érvényes személyazonosító  igazolvánnyal, vagy más a személyazonosságot igazoló hatósági igazolvánnyal nem  rendelkezik, a személyazonosító igazolvány kiadásához be kell mutatnia a  születési anyakönyvi kivonatát, és a névviselés megállapítására alkalmas  házassági anyakönyvi kivonatát, ha doktori címet szerzett, a doktori cím  viselésére jogosító okiratát. 
Abban  az esetben, ha a lejárt személyazonosító igazolvány a kérelem benyújtásakor a  polgár birtokában van - azaz az okmányiroda eljárása során azt be tudja mutatni  -, továbbá a lejárat a kérelem benyújtását megelőző évben következett be és az  ügyfél adataiban nem következett be változás, a polgár mentesül az anyakönyvi  okirat(ok) bemutatásának kötelezettsége alól. Amennyiben a polgár más  személyazonosításra alkalmas hatósági igazolvánnyal nem rendelkezik, részére  ideiglenes személyazonosító igazolványt kell kiadni. A személyazonosító  igazolvány kiadására irányuló eljárás illetékmentes.
Adategyeztetést  követően az okmányiroda intézkedik az állandó személyazonosító igazolvány  kiállítására.
A  polgárnak ideiglenes személyazonosító igazolványát az állandó okmány  átvételekor az okmányirodában le kell adnia.
Amennyiben  a polgár nem rendelkezik a személyi azonosítóról és a lakcíméről szóló hatósági  igazolvánnyal (lakcímigazolvány) részére első lakcímigazolványát  illetékmentesen kell kiadni. 
			 
			Mit kell tennem, ha a 65. életévemet betöltöttem, állandó személyazonosító igazolványom elveszett, de rendelkezem más, a személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolvánnyal (útlevéllel vagy kártya formátumú vezetői engedéllyel)?
			
				Magyar állampolgár esetében személyazonosító igazolvány kiállítása nem  kötelező.
Az elvesztés bejelentéséről az okmányiroda jegyzőkönyvet vesz fel, aminek  egy példányát a polgárnak adja át. A személyazonosító igazolvány kiadására  irányuló eljárás illetéke 1500 forint. Adategyeztetést követően az okmányiroda  intézkedik az állandó személyazonosító igazolvány kiállítására. 
			 
			Mit kell tennem, ha a 65. életévemet betöltöttem, állandó személyazonosító igazolványom elveszett, és nem rendelkezem más, a személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolvánnyal?
			
				Az  elvesztés bejelentéséről az okmányiroda jegyzőkönyvet vesz fel, aminek egy  példányát pedig a polgárnak adja át. Az okmányirodai ügyintéző személyazonosító  igazolvány adatlapot vesz fel, és kiadja az ideiglenes személyazonosító  igazolványt. 
  Amennyiben  a polgár más, a személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolvánnyal  nem rendelkezik, az eljárásban be kell mutatnia a születési anyakönyvi  kivonatát, és a névviselés megállapítására alkalmas házassági anyakönyvi  kivonatát, ha doktori címet szerzett, a doktori cím viselésére jogosító okiratát.  A személyazonosító igazolvány kiadására irányuló eljárás illetékmentes.  Adategyeztetést követően az okmányiroda intézkedik az állandó személyazonosító  igazolvány kiállítására. A polgárnak lejárt ideiglenes személyazonosító  igazolványát az okmányirodában le kell adnia.
Abban  az esetben, ha a polgár nem rendelkezik lakcímigazolvánnyal, részére első  lakcímigazolványát illetékmentesen kell kiadni. 
			 
			Kiskorú részére kiállítható-e személyazonosító igazolvány?
			
				Igen,  akár már újszülöttek számára is.
Életkortól  függetlenül köteles személyazonosító igazolványt igényelni az a Magyarországon  élő magyar állampolgár, aki nem rendelkezik érvényes útlevéllel vagy kártya  formátumú vezetői engedéllyel, továbbá e kötelezettség terheli a letelepedett,  bevándorolt, menekült vagy oltalmazott jogállású polgárokat is. Természetesen  bizonyos életkor alatt a választási lehetőség csak az útlevél és a  személyazonosító igazolvány között áll fenn.
			 
			Gyermekem még nem töltötte be 14. életévét, intézhet-e személyi igazolvánnyal kapcsolatos ügyet önállóan az okmányirodában?
			
				A  14. életévét be nem töltött gyermek a személyazonosító igazolvány ügyintézést  érintően nem rendelkezik eljárási képességgel, így helyette és nevében  törvényes képviselője jár el. A kiskorú ügyfél törvényes képviseletét  alapvetően a szülők látják el. A kiskorú személyazonosító igazolvány iránti  kérelme benyújtásához nincs szükség mindkét szülőre, az okmány kiállítását az  egyik szülő is kérelmezheti. A kérelem benyújtásakor az egyedül eljáró szülőnek  nyilatkoznia kell arról, hogy a kérelem benyújtásához a másik szülő is  hozzájárult, illetőleg a törvényes képviseletet egyedüli jogosultként  gyakorolja.
A  törvényes képviselő helyett eljárhat meghatalmazott is.
			 
			Gyermekem még nem töltötte be 14. életévét, kell-e illetéket fizetni, ha részére korábban útlevél került kiadásra?
			
				Illetékmentes  a 14. életévét be nem töltött polgár személyazonosító igazolványa iránti  kérelme, függetlenül attól, hogy rendelkezik-e útlevéllel vagy sem.
			 
			Gyermekem még nem töltötte be 14. életévét, kell-e illetéket fizetni, ha már volt személyazonosító igazolványa, de elvesztette azt?
			
				Az elveszett, megsemmisült, megrongálódott okmány  pótlása, illetve cseréje esetén az  életkornak nincs jelentősége, az eljárásért 1.500,- forint illetéket kell  fizetni.
			 
			Gyermekem betöltötte 14. életévét, intézhet-e személyi igazolvánnyal kapcsolatos ügyet önállóan az okmányirodában?
			
				A  személyazonosító igazolvány kiadásra irányuló eljárásban a 14. életévét  betöltött kiskorú önállóan járhat el.
			 
			Gyermekem betöltötte 14. életévét, kell-e illetéket fizetni, ha részére az első személyi igazolvány kerül kiadásra?
			
				Igen,  a 14. életév betöltését követő naptól az eljárás illetékköteles. Az illeték  mértéke 1.500 forint.
			 
			Mit kell tennem, ha névadataim megváltoztak, ezért állandó személyazonosító igazolványomat le szeretném cserélni?
			
				Amennyiben a polgár érvényes állandó  személyazonosító igazolvánnyal rendelkezik, és adataiban változás következett  be, az adatváltozást születési, házassági anyakönyvi kivonattal, ha doktori  címet szerzett, a doktori cím viselésére jogosító okirattal igazolhatja. A  személyazonosító igazolvány kiadására irányuló eljárás illetéke 1500 forint.  Amennyiben névadat változása miatt lakcímigazolvány kiállítása is szükséges,  ennek illetéke 500 forint.
			 
			Mit kell tennem, ha állandó személyazonosító igazolványom lejárt, de rendelkezem más, a személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolvánnyal (útlevél, kártya formátumú vezetői engedély), és személyazonosító igazolványt nem szeretnék?
			
				Az okmányiroda intézkedik a lejárt személyazonosító  igazolvány érvénytelenítésére, továbbá megsemmisítésére, vagy az ügyfél kérelmére az érvénytelenített  okmányt visszaadja. 
				Amennyiben könyv formátumú okmányról  van szó (ebben szerepel a lakcím) és  a polgár nem rendelkezik  lakcímigazolvánnyal, részére első lakcímigazolványát illetékmentesen kell  kiadni.
			 
			Mit kell tennem, ha állandó személyazonosító igazolványom lejárt, de rendelkezem más, a személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolvánnyal (útlevél, kártya formátumú vezetői engedély) és szeretnék személyazonosító igazolványt is?
			
				Az  okmányiroda intézkedik a lejárt személyazonosító igazolvány érvénytelenítésére,  továbbá megsemmisítésére, illetve ha az ügyfél kéri, azt számára visszaadja. 
Az esetben, ha  a polgár adataiban nem következett  be változás, akkor az eljárásban az érvényes útlevelét vagy kártya formátumú vezetői engedélyét be kell mutatnia. Amennyiben  adataiban változás következett be,  a változást igazoló okiratot (pl. házassági anyakönyvi kivonat) is be kell  mutatnia. 
A  személyazonosító igazolvány kiadására irányuló eljárás illetéke 1500 forint.  amennyiben a polgár nem rendelkezik lakcímigazolvánnyal, részére első lakcímigazolványát illetékmentesen  kell kiadni. 
			 
			Mit kell tennem, ha állandó személyazonosító igazolványom lejárt és nem rendelkezem más, a személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolvánnyal (útlevél, kártya formátumú vezetői engedély)?
			
				Életkortól  függetlenül köteles személyazonosító igazolványt igényelni az a Magyarországon  élő magyar állampolgár, aki nem rendelkezik érvényes útlevéllel vagy kártya  formátumú vezetői engedéllyel.
Természetesen  bizonyos életkor alatt a választási lehetőség csak az útlevél és a  személyazonosító igazolvány között áll fenn.
			 
			Mi történik, ha az ügyfél nem fizette meg az illetéket?
			
				Az  eljárás az illeték megfizetése hiányában az illetékfizetésre való felhívással  indul. Az illetékfizetés elmaradása az eljárás megszüntetésével jár.
Az eljáró hatóság annak a természetes személy  ügyfélnek, aki kereseti, jövedelmi és vagyoni viszonyai miatt az eljárási  költséget vagy egy részét nem képes viselni, jogai érvényesítésének  megkönnyítésére költségmentességet engedélyezhet.
			 
			Hogyan kell az illetéket megfizetni?
			
				Az eljárási illeték megfizetésének módjáról  (csekken, házipénztárban vagy bankkártyával) az okmányiroda ad tájékoztatást.
			 
			Hol és mikor kell bejelenteni az állandó személyazonosító igazolvány elvesztését (megsemmisülését, eltulajdonítását)?
			
				Haladéktalanul,  de legkésőbb a tudomására jutásától számított három  munkanapon belül  az ország bármely okmányirodájánál kell  bejelenteni . Amennyiben ezen esemény külföldön  következik be, úgy a külképviseletnél kell a bejelentést megtenni.
Amennyiben  az okmányt eltulajdonították, úgy a rendőrségnél ez ügyben tett feljelentés  egyenértékű az okmányirodában tett bejelentéssel. 
			 
			Milyen adatváltozást lehet beírni a 2000. január 1. előtt kiadott (könyv formátumú) érvényes személyazonosító igazolványba?
			
				A  2000. január 1. előtt kiadott (könyv formátumú) érvényes  személyazonosító igazolványba (az abban szereplő lakcímváltozás dátumának  kivételével) adatváltozás nem jegyezhető be.
			 
			Van-e különbség a magyar állampolgár a bevándorolt, letelepedett, menekült és oltalmazott jogállású személy ideiglenes személyazonosító igazolványa között?
			
				Nincs.
				