Jogosultak köre
Jogosult lakcímigazolványra:
a Magyarországon élő
- magyar állampolgár
- bevándorolt jogállású személy
- letelepedett jogállású személy
- menekültként elismert személy
- oltalmazottként elismert személy
- szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy
a külföldön élő
Hol intézhető
Személyes adatok változásának bejelentése és a lakcímigazolvány cseréje kérelmezhető:
- a lakcím szerint illetékes jegyzőnél, illetve a lakcím szerint illetékes járási hivatalnál
- bármely járási hivatalnál az alábbi esetben:
- személyazonosító igazolvány egyidejű kiadásakor
- külföldön élő magyar állampolgár az illetékes külképviseleti hatóságnál is kérelmezheti
A kérelem személyesen, illetve a törvényes képviselő vagy meghatalmazott útján terjeszthető elő.
Az elkészült lakcímigazolvány átvehető a kérelmező választása szerint:
- a jegyzőnél vagy járási hivatalnál
- a lakóhelyre vagy tartózkodási helyre postázva
- külföldön élő magyar állampolgár a külképviseleten
Szükséges iratok
Lakcímigazolvány kiállításához szükséges okmányok:
- személyazonosság igazolására alkalmas okmány (személyazonosító igazolvány, útlevél vagy kártyaformátumú vezetői engedély)
- személyes adatok változását igazoló, illetve a névviselés megállapítására alkalmas anyakönyvi kivonat (születési, házassági anyakönyvi kivonat), amennyiben az ügyfél nem rendelkezik a hivatkozott okiratokkal, úgy azt, a jegyzőnek, vagy a járási hivatalnak kell hivatalból beszerezni
- doktori cím viselésére jogosító okirat
- az előző lakcímigazolvány, melyet le kell adni
Költségek
A lakcímigazolvány kiállítására irányuló eljárás illetékmentes.
Ügyintézési idő
A lakcímigazolvány amennyiben lehetőség van rá, azonnal átvehető az okmányirodában, egyébként 8 napon belül.
Sürgősségi eljárásra nincs lehetőség.
Érdemes tudni
A lakcímigazolványnak érvényességi ideje nincs.
Érvénytelenné válik a lakcímigazolvány, ha:
- az abba bejegyzett adatok megváltoztak
- megrongálódott
- elveszett, megsemmisült, eltulajdonították
- hamis adatokat tartalmaz, az abba bejegyzett lakcím a nyilvántartásban érvénytelen vagy fiktív jelzéssel szerepel, vagy azt nem a kiállításra jogosult szerv állította ki
- megszűnt a lakcímigazolványra való jogosultság
- a polgár meghalt
Elektronikus ügyintézés
Személyes adatok változása miatti lakcímigazolvány csere nem kérelmezhető elektronikus úton.
Letölthető anyagok
Kérelem a szülő(k) / törvényes képviselő(k) adatainak feltüntetése (módosítása, törlése) iránt
Fogalmak
Lakcímigazolvány célja
A lakcímigazolvány célja a polgár tájékoztatása személyi azonosítójáról és bejelentett lakcíméről annak érdekében, hogy azokat törvényben előírt kötelezettsége teljesítéséhez közhitelűen igazolhassa.
Személyi azonosító
A személyiadat- és lakcímnyilvántartás azonosító kódja a személyi azonosító. A személyi azonosítót a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény (a továbbiakban: nyilvántartási törvény) hatálya alá tartozó polgárok azonosítására a személyiadat- és lakcímnyilvántartás központi szerve képezi. Az érintettet személyi azonosítójáról a nyilvántartó szerv a lakcímigazolvánnyal tájékoztatja.
Lakóhely
A polgár lakóhelye annak a lakásnak a címe, amelyben a polgár él. A lakcímbejelentés szempontjából lakásnak tekintendő az az egy vagy több lakóhelyiségből álló épület vagy épületrész, amelyet a polgár életvitelszerűen otthonául használ - a külföldön élő magyar és nem magyar állampolgárok kivételével - az a helyiség, ahol valaki szükségből lakik, vagy - amennyiben nincs más lakása - megszáll.
A külföldön élő magyar állampolgár lakóhelye az általa bejelentett külföldi ország, település, és lakcím.
A lakóhely létesítését, illetve annak változását az új lakóhely szerint illetékes jegyzőnél kell bejelenteni.
A kiskorú gyermek lakóhelyeként - ha a bíróság vagy a gyámhatóság a gyermek lakóhelyéről jogerősen másként nem határoz - a szülő (törvényes képviselő) lakóhelyét kell bejelenteni.
Az újszülött első lakóhelyeként az anya lakóhelyét, ennek hiányában tartózkodási helyét - a születés tényével együtt - az anyakönyvvezető jelenti be.
Az átmeneti vagy tartós nevelésbe vett gyermek (a továbbiakban: nevelésbe vett gyermek) lakóhelyét - a szülőjének lakóhelyével megegyezően - a gyámhivatal állapítja meg. A nevelésbe vett gyermek lakóhelyeként - ha az fontos okból érdekében áll - a gyámhivatal megállapíthatja a tényleges gondozás helye szerinti gyermekotthont vagy - ha a nevelőszülő ehhez hozzájárult - a nevelőszülő lakóhelyét, ennek hiányában a területi gyermekvédelmi szakszolgálat székhelyét.
Az ideiglenes hatállyal nevelőszülőnél vagy gyermekotthonban, illetve más bentlakásos intézményben elhelyezett gyermek lakóhelye megegyezik szülőjének (törvényes képviselőjének) lakóhelyével.
Tartózkodási hely
Tartózkodási hely annak a lakásnak a címe, ahol a polgár - lakóhelye végleges elhagyásának szándéka nélkül - három hónapnál hosszabb ideig tartózkodik.
A tartózkodási hely létesítését, változását, illetve megszűnését a tartózkodási hely szerint illetékes jegyzőnél kell bejelenteni. A polgár tartózkodási helyének újabb tartózkodási hely létesítése nélküli megszűnését a lakóhelye szerint illetékes jegyzőnél is bejelentheti.
A külföldön élő magyar magyarországi tartózkodási helyét az illetékes jegyzőnél jelentheti be.
A tartózkodási helyet - annak bejelentésétől számított öt éven belül - a tartózkodási hely szerint illetékes jegyzőnél ismét be kell jelenteni. Az ismételt bejelentés hiányában az érintett tartózkodási helye a törvény erejénél fogva megszűnik.
A 14. életévét betöltött kiskorú gyermek tartózkodási helyét maga is bejelentheti.
Nem kell bejelenteni a tartózkodási helyét annak a polgárnak, aki
- gyógyintézeti kezelés miatt nem tartózkodik lakóhelyén
- előzetes letartóztatásban van, vagy szabadságvesztés büntetését tölti
Lakcímbejelentési kötelezettség
Magyarország területén élő polgár (magyar állampolgár, a bevándorolt és a letelepedett jogállású, valamint a menekültként, oltalmazottként elismert személy, a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy) köteles beköltözés, vagy kiköltözés után három munkanapon belül lakóhelyének, illetve tartózkodási helyének címét a települési önkormányzat jegyzőjének nyilvántartásba vétel céljából bejelenteni.
A külföldről hazatérő magyar állampolgár a magyarországi lakóhelyére történt beköltözéstől, a menekült pedig az e jogállását elismerő határozat jogerőre emelkedésétől számított öt napon belül köteles a lakóhelye szerinti jegyzőnél a nyilvántartásba vételhez szükséges -okirattal igazolt- személyi- és lakcímadatokat bejelenteni. Az adatok nyilvántartásba vételéről a jegyző hatósági igazolványt ad ki.
A letelepedett jogállású polgár letelepedett jogállást igazoló okmánya kézhezvételétől számított öt napon belül köteles a nyilvántartásba vételhez szükséges személyi- és lakcímadatait bejelenteni a lakóhelye szerint illetékes körzetközponti feladatokat ellátó jegyzőnek. Az adatok nyilvántartásba vételéről a körzetközponti jegyző hatósági igazolványt ad ki.
A lakcímbejelentésről a polgár lakóhelye vagy tartózkodási helye szerint illetékes körzetközponti jegyző a lakcímigazolványt kiállítja és kézbesíti a polgár részére.
A szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy első lakóhelyét az idegenrendészeti hatóságnál a regisztrációs igazolás, illetve a tartózkodási kártya kiállításával kapcsolatos eljárásban jelenti be. Nyilvántartásba vételét követően Hivatalunk a lakcímigazolványt kiállítja és kézbesíti a polgár részére.
Szállásadó
A lakcím bejelentési eljárásban a befogadott polgár tekintetében szállásadó:
- a magánszemély tulajdonában lévő lakás tulajdonosa vagy haszonélvezője
- az általa bérelt lakásra nézve a bérlő (bérlőtárs, társbérlő)
- a munkásszállásra, a felvonulási lakóépületbe vagy a munkáltató zárt területén belül szolgálati lakásra nézve a munkáltató
- a hajléktalanszállásra nézve a szálláshely fenntartója, illetve annak megbízottja
Szállásadó továbbá
- a kereskedelmi szálláshely (szálloda, fogadó, kemping, üdülőház, turistaszállás, fizetővendég szálláshely, sátortábor, panzió stb.) vezetője a szálláshelyre befogadott polgár, valamint az irányítása alatt álló szálláshelyen lakó alkalmazott és hozzátartozói tekintetében
- a csecsemőotthon, más egészségügyi intézmény, diákotthon, kollégium, bentlakásos szociális intézmény vezetője (gondnoka) az irányítása alá tartozó szálláshelyre vagy lakóhelyre befogadott polgár és az ott lakó alkalmazott vagy hozzátartozó esetében
A tulajdonosnak, a haszonélvezőnek, a bérlőnek, valamint a bíróság vagy más hatóság jogerős és végrehajtható határozata alapján lakó- vagy tartózkodási helyet változtatónak a lakcímjelentő lapján a "tulajdonos", "bérlő", illetve értelemszerűen a megfelelő kifejezést kell feltüntetni.
Lakcím nélküli polgár
Ha a polgárnak a nyilvántartásban sem lakó-, sem tartózkodási helye nincs, és nem külföldön élő magyar állampolgár, adatait "lakcím nélküli"-ként kezelik.
Fiktív lakcím
A lakcímbejelentések hivatalból történő fiktívvé nyilvánításának akkor van helye, ha a jegyző, illetve a járási hivatal a bejelentkezés elfogadása után állapítja meg, hogy a bejelentett lakcím nem valós, vagy a lakcímbejelentés nem felelt meg a jogszabályban meghatározott feltételeknek. Ilyenkor a jegyző illetve a járási hivatal megállapítja a lakcím érvénytelenségét és a döntés jogerőre emelkedését követően az érvénytelen lakcímadatot a nyilvántartásban fiktív jelzéssel szerepelteti mindaddig, amíg a polgár a valós lakcímét be nem jelenti.
Ha az ingatlan tulajdonosa igazolja, hogy az ingatlanába bejelentkezett személy ténylegesen nem lakik ott, a jegyző, illetve a járási hivatal az ingatlan tulajdonosának kérelmére állapítja meg a lakcím érvénytelenségét, és a döntés jogerőre emelkedését követően az érvénytelen lakcímadatot a nyilvántartásban fiktív jelzéssel szerepelteti mindaddig, amíg a polgár a valós lakcímét be nem jelenti . Nem szerepeltethető „fiktív” jelzéssel a lakcím, ha a jegyző, illetve a járási hivatal az eljárása során megállapítja, hogy az érintett – az ingatlan végleges elhagyásának szándéka nélkül – átmenetileg nem tartózkodik az ingatlanban. A jegyző, illetve a járási hivatal a szállásadó tulajdonjogának fennállását az ingatlan-nyilvántartásba történő betekintéssel ellenőrzi.
A lakcím "fiktív" jelzéssel szerepeltetése esetén a jegyző haladéktalanul gondoskodik arról, hogy az érintett polgár lakcímet tartalmazó hatósági igazolványa érvénytelenségének ténye a hatósági igazolvány nyilvántartásba bejegyzésre kerüljön.
Lakcím érvénytelenítése
Érvénytelen a bejelentett lakcímadat, ha a polgárnak a lakás használatára vonatkozó joga jogerős bírósági vagy hatósági határozat alapján megszűnt és a határozatot végrehajtották, továbbá, ha az illetékes települési önkormányzat jegyzője megállapította, hogy a polgár bejelentett lakcímadata nem valós.
A bíróság vagy más hatóság - amennyiben a lakás használatának megváltoztatására vonatkozó döntés végrehajtásának foganatosítására sor került - erről értesíti a jegyzőt, aki hivatalból intézkedik a lakcím érvénytelenítésére. Ha egyidejűleg a döntéssel érintett polgár új lakcímet nem jelent be, illetőleg a jegyző a bejelentett lakcímről nem szerez tudomást, az adatait "lakcím nélküli"-ként kezelik.
A lakcím érvénytelenítése esetén a jegyző haladéktalanul gondoskodik arról, hogy az érintett polgár lakcímet tartalmazó hatósági igazolványa érvénytelenségének ténye a hatósági igazolvány nyilvántartásba bejegyzésre kerüljön.
Hajléktalan polgár
Az ideiglenes szálláshellyel sem rendelkező hajléktalan személynek lakóhelyeként azt a települést (fővárosi kerületet) kell bejelentenie, ahol szokásosan megtalálható. A nyilvántartásba ebben az esetben a bejelentett település neve (a fővárosban a kerület megjelölése) mellett "lakcím nélküli" bejegyzést kell tenni.
A településszintű cím közterület elnevezést és házszámot nem tartalmaz.
A hajléktalanszálláson tíz napot meghaladóan tartózkodó lakcím nélküli személyt a szállásadónak a befogadástól számított tizedik napot követő huszonnégy órán belül be kell jelentenie a szálláshely szerint illetékes települési önkormányzat jegyzőjénél.
Lakcímigazolvány adattartalma
A lakcímigazolvány tartalmazza a polgár:
- természetes személyazonosító adatait
- a lakcímét
- személyi azonosítóját
- az okmány azonosítóját
- tájékoztatás céljából a 14. életévét be nem töltött kiskorú esetén- a törvényes képviselő kérelmére- a kiskorú törvényes képviselőinek nevét és a kiállítás időpontja szerinti telefonszámát
- kiállítás keltét
- kiállító hatóság megnevezését
- a személyi azonosítót gépi olvasásra alkalmas vonalkód formájában
Az eljáró hatóság a 14 éven aluli kiskorú törvényes képviselőinek nevét és telefonszámát kizárólag a lakcímigazolvány kiadásáig jogosult kezelni, azokat a lakcímigazolvány kiadásakor haladéktalanul törölni kell.
A lakcímigazolványt úgy kell kiállítani, hogy abból az érintett polgár személyi azonosítója és lakcím adata egyidejűleg ne váljon megismerhetővé.
A polgár egyidejűleg csak egy érvényes lakcímigazolvánnyal rendelkezhet.
Lakcímigazolvány érvénytelensége
Érvénytelenné válik a lakcímigazolvány, ha:
- az abba bejegyzett adatok megváltoztak
- megrongálódott
- elveszett, megsemmisült, eltulajdonították
- hamis adatokat tartalmaz
- az abba bejegyzett lakcím a nyilvántartásban érvénytelen vagy fiktív jelzéssel szerepel
- megszűnt a lakcímigazolványra való jogosultság
- a polgár meghalt
Az érvénytelen lakcímigazolványt le kell adni. A fenti esetekben a polgár lakó- vagy tartózkodási helye szerint illetékes jegyzőnek, az elhalálozás helye szerint illetékes anyakönyvvezetőnek vagy Hivatalunknak gondoskodnia kell a lakcímigazolvány bevonásáról, érvénytelenítéséről és az érvénytelenítés tényének a hatósági igazolvány nyilvántartásba történő bejegyzéséről.
Az érvénytelen lakcímigazolványt a polgár, illetve -elhalálozása esetén- hozzátartozója vagy a gyógyintézet köteles nyolc napon belül leadni a hatóságnak.
Hivatalból induló eljárás
A lakcímigazolvány kiadása hivatalból történik, ha
- arra a személyazonosító igazolvány kiadási eljárásban és oly módon kerül sor, hogy a polgár a lakcímet is tartalmazó régi típusú személyazonosító igazolványát cseréli le, és hatósági igazolvánnyal még nem látták el
- arra a személyi azonosító kiadásával vagy módosításával, továbbá a honosított polgár nyilvántartásával összefüggő eljárásban vagy a lakcímbejelentéssel kapcsolatos eljárásban kerül sor
- a hatósági igazolvány kiállítása tévesen bejegyzett adatok helyesbítése vagy a hatósági igazolvány gyártmányhibája miatt történt
- a Magyarország területét külföldön történő letelepedés szándékával elhagyó magyar állampolgár kéri adatainak a nyilvántartásban való további kezelését külföldön élő magyar állampolgárként
Jogosultság megszűnése
Megszűnik a lakcímigazolványra való jogosultság, ha
- a magyar állampolgár Magyarország területét külföldön történő végleges letelepedés szándékával hagyja el, és nem kéri, hogy adatai a nyilvántartásban továbbra is - külföldön élő magyar állampolgárként - szerepeljenek
- a letelepedett jogállású polgár letelepedési engedélyét, ideiglenes letelepedési engedélyét, nemzeti letelepedési engedélyét, illetve EK letelepedési engedélyét az idegenrendészeti hatóság visszavonta
- a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy tartózkodási joga megszűnt, vagy tartózkodási jogának gyakorlásával felhagyott
- a menekültként vagy oltalmazottként elismert személy menekültkénti vagy oltalmazottkénti elismerését visszavonták
- a külföldön élő magyar állampolgár kéri adatainak a nyilvántartásból való törlését
- a polgár magyar állampolgársága megszűnt
Gyakran ismételt kérdések
Változott-e a lakcímbejelentés rendje?
Nem. A lakcímet, vagy annak változását, továbbra is a lakcím szerint illetékes települési önkormányzat jegyzőjénél kell lakcímjelentő lapon bejelenteni. A lakcímbejelentő lap ingyenes, melyet a jegyző bocsát a polgár rendelkezésére. A polgár a lakcímbejelentő lap hátoldalán a lakcímigazolvány postázására vonatkozó információkat adja meg. A lakcímbejelentésről a polgár igazolást kap, - mely a lakcímjelentő lap letéphető része - ezzel igazolhatja lakcímbejelentését addig, amíg a lakcímigazolvány el nem készül. A lakcímigazolvány az illetékes okmányiroda készíti el és postázza a polgár által megadott címre.
Személyazonosító igazolvány kiadási eljárásban melyik okmányiroda adja ki a lakcímigazolványt?
Az az okmányiroda, amelyik a személyazonosító igazolvány kiállítása tekintetében is eljár.
Akinek hatósági igazolványa van, kell-e lakcímigazolványt kérnie?
Csak ez okból nem. A 2000. január 1-je előtt kiadott személyi számot tartalmazó személyi lap, valamint a személyi számot nem tartalmazó személyi lap, és a személyi számról kiadott igazolás együtt, továbbá a személyazonosító jelről kiadott hatósági bizonyítvány a személyi azonosítóról szóló hatósági igazolványnak minősül.
Jogszabályok
- 1996. évi XX. törvény a személyazonosító jel helyébe lépő azonosítási módokról és az azonosító kódok használatáról
- 1992. évi LXVI. törvény a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról
- 146/1993. (X. 26.) Korm. rendelet a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény végrehajtásáról
- 414/2015. (XII. 23.) Korm. rendelet a személyazonosító igazolvány kiadása és az egységes arcképmás- és aláírás-felvételezés szabályairól legyen
- 86/1996. (VI. 14.) Korm. rendelet a biztonsági okmányok védelmének rendjéről
A jogszabályok megtalálhatók a www.magyarorszag.hu honlapon a jogszabálykeresőben.