Jogosultak köre
Jogosult lakcímigazolványra:
a Magyarországon élő
- magyar állampolgár
- bevándorolt jogállású személy
- letelepedett jogállású személy
- menekültként elismert személy
- oltalmazottként elismert személy
- szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy
a külföldön élő magyar állampolgár
Hol intézhető
Lakcímigazolvány első alkalommal történő kiadása kérelmezhető:
- a lakóhely szerint illetékes jegyzőnél, illetve a lakóhely szerint illetékes járási hivatalnál
- magyarországi letelepedés szándékával külföldről hazatérő magyar állampolgár esetében a leendő lakóhely szerint illetékes járási hivatalnál
- a fentitől eltérő esetben a külföldön élő magyar állampolgár az illetékes külképviseleti hatóságnál vagy Hivatalunknál kérelmezheti
Lakcímigazolvány kiadása első alkalommal hivatalból történik:
- magyar állampolgárságú újszülött esetében a születés helye szerint illetékes anyakönyvvezetőnél
- a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy esetében
- a honosított polgár esetében
- letelepedett jogállású személy esetében
- oltalmazott jogállású személy esetében
- menekült jogállású személy esetében
- külföldi letelepedési nyilatkozattal összefüggő lakcím ügyben annál a járási hivatalnál, amelynél az eljárást az ügyfél megindítja, a konzuli tisztviselőnél megindított eljárásban az érintett polgár lakó- vagy tartózkodási helye szerint illetékes járási hivatalná
- külföldön élő magyar állampolgár esetében – ha a nyilvántartásban nem szerepel – a magyar állampolgárságot nyilatkozattal szerzi meg, valamint a magyar állampolgárság fennállásának igazolásával, az állampolgársági ügyekben eljáró szervnél
- külföldön élő magyar állampolgár esetében – ha a nyilvántartásban nem szerepel – a külföldön történt születését, házasságkötését, vagy bejegyzett élettársi kapcsolatát a hazai anyakönyvezést végző hatóság anyakönyvezte, a hazai anyakönyvezést végző hatóságnál
Lakcímbejelentés személyesen, illetve a törvényes képviselő vagy meghatalmazott útján terjeszthető elő.
Az elkészült lakcímigazolvány átvehető a kérelmező választása szerint:
Speciális esetek az elkészült lakcímigazolvány átvételében
- az újszülött lakcímigazolványa az anyakönyvvezetőnél, vagy a járási hivatalnál vehető át,
- a honosított polgárnak a polgármester adja át, amennyiben előtte teszi le az állampolgársági esküt;
- a külföldi lakcímmel rendelkező honosított polgárnak a külképviselet vezetője adja át, amennyiben előtte teszi le az állampolgársági esküt;
- a magyarországi lakóhellyel rendelkező honosított polgár a magyarországi lakóhelye szerint illetékes járási hivatalban veheti át, amennyiben a külképviselet vezetője előtt teszi le az állampolgársági esküt;
- a külföldön élő magyar állampolgár a külképviseleten veheti át.
- a külföldön élő magyar állampolgárnak az állampolgársági ügyekben eljáró szerv, illetve a hazai anyakönyvezést végző hatóság adja át vagy kézbesíti
Szükséges iratok
Lakcímigazolvány kiállításához szükséges okmányok:
- személyazonosság igazolására alkalmas okmány (személyazonosító igazolvány, útlevél vagy kártyaformátumú vezetői engedély)
- lakcímbejelentést a jogszabályban előírt adattartamú bejelentő lapon kell teljesíteni
- a bejelentőlapot a lakcímbejelentés teljesítésére kötelezettnek, és a jogszabályban meghatározott esetekben a szállásadónak is saját kezűleg alá kell írnia. Szállásadó általi hozzájárulásra nincs szükség, ha a bejelentkező olyan érvényes teljes bizonyító erejű magánokirattal vagy közokirattal rendelkezik, amely a lakás használatára feljogosítja. Ebben az esetben az okiratot a lakcímbejelentő lappal együtt kell a járási hivatalnak benyújtani
Első lakcímigazolvány kiállításához szükséges további okmányok:
- bevándorlási engedély
- letelepedett jogállást igazoló okmány
- menekültkénti elismerésről szóló határozat
- oltalmazottkénti elismerésről szóló határozat
Költségek
A lakcímigazolvány kiállítására irányuló eljárás illetékmentes.
Ügyintézési idő
A lakcímigazolvány amennyiben lehetőség van rá, azonnal átvehető az okmányirodában, egyébként 8 napon belül.
Sürgősségi eljárásra nincs lehetőség.
Érdemes tudni
A lakcímigazolványnak érvényességi ideje nincs.
Érvénytelenné válik a lakcímigazolvány, ha:
- az abba bejegyzett adatok megváltoztak
- megrongálódott
- elveszett, megsemmisült, eltulajdonították
- hamis adatokat tartalmaz, az abba bejegyzett lakcím a nyilvántartásban érvénytelen vagy fiktív jelzéssel szerepel
- megszűnt a lakcímigazolványra való jogosultság
- a polgár meghalt
Elektronikus ügyintézés
A lakcímbejelentést nem lehet elektronikus úton előterjeszteni.
Letölthető anyagok
Kérelem a szülő(k) / törvényes képviselő(k) adatainak feltüntetése (módosítása, törlése) iránt
Fogalmak
Lakcímigazolvány célja
A lakcímigazolvány célja a polgár tájékoztatása személyi azonosítójáról és bejelentett lakcíméről annak érdekében, hogy azokat törvényben előírt kötelezettsége teljesítéséhez közhitelűen igazolhassa.
Személyi azonosító
A személyiadat- és lakcímnyilvántartás azonosító kódja a személyi azonosító. A személyi azonosítót a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény (a továbbiakban: nyilvántartási törvény) hatálya alá tartozó polgárok azonosítására a személyiadat- és lakcímnyilvántartás központi szerve képezi. Az érintettet személyi azonosítójáról a nyilvántartó szerv a lakcímigazolvánnyal tájékoztatja.
Lakóhely
A polgár lakóhelye annak a lakásnak a címe, amelyben a polgár él. A lakcímbejelentés szempontjából lakásnak tekintendő az az egy vagy több lakóhelyiségből álló épület vagy épületrész, amelyet a polgár életvitelszerűen otthonául használ - a külföldön élő magyar és nem magyar állampolgárok kivételével - az a helyiség, ahol valaki szükségből lakik, vagy - amennyiben nincs más lakása - megszáll.
A külföldön élő magyar állampolgár lakóhelye az általa bejelentett külföldi ország, település, és lakcím.
A lakóhely létesítését, illetve annak változását az új lakóhely szerint illetékes jegyzőnél kell bejelenteni.
A kiskorú gyermek lakóhelyeként - ha a bíróság vagy a gyámhatóság a gyermek lakóhelyéről jogerősen másként nem határoz - a szülő (törvényes képviselő) lakóhelyét kell bejelenteni.
Az újszülött első lakóhelyeként az anya lakóhelyét, ennek hiányában tartózkodási helyét - a születés tényével együtt - az anyakönyvvezető jelenti be.
Az átmeneti vagy tartós nevelésbe vett gyermek (a továbbiakban: nevelésbe vett gyermek) lakóhelyét - a szülőjének lakóhelyével megegyezően - a gyámhivatal állapítja meg. A nevelésbe vett gyermek lakóhelyeként - ha az fontos okból érdekében áll - a gyámhivatal megállapíthatja a tényleges gondozás helye szerinti gyermekotthont vagy - ha a nevelőszülő ehhez hozzájárult - a nevelőszülő lakóhelyét, ennek hiányában a területi gyermekvédelmi szakszolgálat székhelyét.
Az ideiglenes hatállyal nevelőszülőnél vagy gyermekotthonban, illetve más bentlakásos intézményben elhelyezett gyermek lakóhelye megegyezik szülőjének (törvényes képviselőjének) lakóhelyével.
Tartózkodási hely
Tartózkodási hely annak a lakásnak a címe, ahol a polgár - lakóhelye végleges elhagyásának szándéka nélkül - három hónapnál hosszabb ideig tartózkodik. A tartózkodási hely létesítését, változását, illetve megszűnését a tartózkodási hely szerint illetékes jegyzőnél kell bejelenteni. A polgár tartózkodási helyének újabb tartózkodási hely létesítése nélküli megszűnését a lakóhelye szerint illetékes jegyzőnél vagy a lakóhelye szerint illetékes járási hivatalnál is bejelentheti.
A külföldön élő magyar magyarországi tartózkodási helyét az illetékes jegyzőnél vagy az illetékes járási hivatalnál jelentheti be. A tartózkodási helyet - annak bejelentésétől számított öt éven belül - a tartózkodási hely szerint illetékes jegyzőnél ismét be kell jelenteni. Az ismételt bejelentés hiányában az érintett tartózkodási helye a törvény erejénél fogva megszűnik. A 14. életévét betöltött kiskorú gyermek tartózkodási helyét maga is bejelentheti. Nem kell bejelenteni a tartózkodási helyét annak a polgárnak, aki :
- sorkatonai vagy tartalékos katonai szolgálat teljesítése, illetve gyógyintézeti kezelés miatt nem tartózkodik lakóhelyén
- előzetes letartóztatásban van, vagy szabadságvesztés büntetését tölti
Lakcímbejelentési kötelezettség
Magyarország területén élő polgár (magyar állampolgár, a bevándorolt és a letelepedett jogállású, valamint a menekültként, oltalmazottként elismert személy, a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy) köteles beköltözés, vagy kiköltözés után három munkanapon belül lakóhelyének, illetve tartózkodási helyének címét a települési önkormányzat jegyzőjének nyilvántartásba vétel céljából bejelenteni.
A külföldről hazatérő magyar állampolgár a magyarországi lakóhelyére történt beköltözéstől, a menekült pedig az e jogállását elismerő határozat jogerőre emelkedésétől számított öt napon belül köteles a lakóhelye szerinti jegyzőnél a nyilvántartásba vételhez szükséges -okirattal igazolt- személyi- és lakcímadatokat bejelenteni. Az adatok nyilvántartásba vételéről a jegyző hatósági igazolványt ad ki.
Az idegenrendészeti hatóság a letelepedett jogállású polgár letelepedett jogállást igazoló okmánya kézhezvételétől számított öt napon belül köteles a nyilvántartásba vételhez szükséges személyi- és lakcímadatait bejelenteni a lakóhelye szerint illetékes körzetközponti feladatokat ellátó jegyzőnek. Az adatok nyilvántartásba vételéről a körzetközponti jegyző hatósági igazolványt ad ki.
A menekültügyi hatóság a menekült és az oltalmazott jogállását elismerő határozat kiállításától számított öt napon belül, a menekült és az oltalmazott nyilvántartásba vétele érdekében, a nyilvántartásba vételhez szükséges személyi- és lakcímadatokat elektronikus úton továbbítja a menekült és az oltalmazott lakóhelye szerint illetékes járási hivatalnak. Az adatok nyilvántartásba vételéről a járási hivatal hatósági igazolványt ad ki.
Az állampolgársági ügyekben eljáró szerv értesítése alapján - ha a nyilvántartásban nem szerepelnek - hivatalból kerülnek a nyilvántartásba a magyar állampolgárságot nyilatkozattal szerzett polgár adatai, valamint a magyar állampolgárság fennállásának igazolásával.
A hazai anyakönyvezést végző hatóság értesítése alapján - ha a nyilvántartásban nem szerepelnek - hivatalból kerülnek a nyilvántartásba a Magyarország területén kívül született, házasságot kötött vagy bejegyzett élettársi kapcsolatot létesített magyar állampolgár adatai, ha a külföldön történt születését, házasságkötését vagy bejegyzett élettársi kapcsolatát a hazai anyakönyvezést végző hatóság anyakönyvezte.
A lakcímbejelentésről a polgár lakóhelye vagy tartózkodási helye szerint illetékes járási hivatal a lakcímigazolványt kiállítja és kézbesíti a polgár részére.
A szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy első lakóhelyét az idegenrendészeti hatóságnál a regisztrációs igazolás, illetve a tartózkodási kártya kiállításával kapcsolatos eljárásban jelenti be. Nyilvántartásba vételét követően Hivatalunk a lakcímigazolványt kiállítja és kézbesíti a polgár részére.
Szállásadó
A lakcím bejelentési eljárásban a befogadott polgár tekintetében szállásadó:
- a magánszemély tulajdonában lévő lakás tulajdonosa vagy haszonélvezője
- az általa bérelt lakásra nézve a bérlő (bérlőtárs, társbérlő)
- a munkásszállásra, a felvonulási lakóépületbe vagy a munkáltató zárt területén belül szolgálati lakásra nézve a munkáltató
- a hajléktalanszállásra nézve a szálláshely fenntartója, illetve annak megbízottja
Szállásadó továbbá
- a kereskedelmi szálláshely (szálloda, fogadó, kemping, üdülőház, turistaszállás, fizetővendég szálláshely, sátortábor, panzió stb.) vezetője a szálláshelyre befogadott polgár, valamint az irányítása alatt álló szálláshelyen lakó alkalmazott és hozzátartozói tekintetében
- a csecsemőotthon, más egészségügyi intézmény, diákotthon, kollégium, bentlakásos szociális intézmény vezetője (gondnoka) az irányítása alá tartozó szálláshelyre vagy lakóhelyre befogadott polgár és az ott lakó alkalmazott vagy hozzátartozó esetében
A tulajdonosnak, a haszonélvezőnek, a bérlőnek, valamint a bíróság vagy más hatóság jogerős és végrehajtható határozata alapján lakó- vagy tartózkodási helyet változtatónak a lakcímjelentő lapján a "tulajdonos", "bérlő", illetve értelemszerűen a megfelelő kifejezést kell feltüntetni.
Lakcím nélküli polgár
Ha a polgárnak a nyilvántartásban sem lakó-, sem tartózkodási helye nincs, és nem külföldön élő magyar állampolgár, adatait "lakcím nélküli"-ként kezelik.
Fiktív lakcím
A lakcímbejelentések hivatalból történő fiktívvé nyilvánításának akkor van helye, ha a jegyző a bejelentkezés elfogadása után állapítja meg, hogy a bejelentett lakcím valótlan (mert az érintett fizikailag nem létező lakásba jelentkezett be, vagy az épület múzeum, művelődési ház stb.), megállapítja a lakcím érvénytelenségét és a döntés jogerőre emelkedését követően az érvénytelen lakcímadatot a nyilvántartásban fiktív jelzéssel szerepelteti mindaddig, amíg a polgár valós lakcímét be nem jelenti.
Abban az esetben, ha fizikailag létező lakásba jelentkezett be a személy, és a szállásadásra jogosult polgár igazolja, hogy a lakásába bejelentkezett személy ténylegesen nem lakik ott, a jegyző a szállásadásra jogosult polgár kérelmére dönt a lakcím fiktívvé nyilvánításáról. A döntés jogerőre emelkedését követően a fentiek szerint jár el. Nem szerepeltethető "fiktív" jelzéssel a lakcím, ha a jegyző eljárása során megállapítja, hogy az érintett - a lakás végleges elhagyásának szándéka nélkül - átmenetileg nem tartózkodik a lakásban. A lakcím "fiktív" jelzéssel szerepeltetése esetén a jegyző haladéktalanul gondoskodik arról, hogy az érintett polgár lakcímet tartalmazó hatósági igazolványa érvénytelenségének ténye a hatósági igazolvány nyilvántartásba bejegyzésre kerüljön.
Lakcím érvénytelenítése
Érvénytelen a bejelentett lakcímadat, ha a polgárnak a lakás használatára vonatkozó joga jogerős bírósági vagy hatósági határozat alapján megszűnt és a határozatot végrehajtották, továbbá, ha az illetékes települési önkormányzat jegyzője megállapította, hogy a polgár bejelentett lakcímadata nem valós. A bíróság vagy más hatóság - amennyiben a lakás használatának megváltoztatására vonatkozó döntés végrehajtásának foganatosítására sor került - erről értesíti a jegyzőt, aki hivatalból intézkedik a lakcím érvénytelenítésére. Ha egyidejűleg a döntéssel érintett polgár új lakcímet nem jelent be, illetőleg a jegyző a bejelentett lakcímről nem szerez tudomást, az adatait "lakcím nélküli"-ként kezelik. A lakcím érvénytelenítése esetén a jegyző haladéktalanul gondoskodik arról, hogy az érintett polgár lakcímet tartalmazó hatósági igazolványa érvénytelenségének ténye a hatósági igazolvány nyilvántartásba bejegyzésre kerüljön.
Hajléktalan polgár
Az ideiglenes szálláshellyel sem rendelkező hajléktalan személynek lakóhelyeként azt a települést (fővárosi kerületet) kell bejelentenie, ahol szokásosan megtalálható. A nyilvántartásba ebben az esetben a bejelentett település neve (a fővárosban a kerület megjelölése) mellett "lakcím nélküli" bejegyzést kell tenni. A településszintű cím közterület elnevezést és házszámot nem tartalmaz. A hajléktalanszálláson tíz napot meghaladóan tartózkodó lakcím nélküli személyt a szállásadónak a befogadástól számított tizedik napot követő huszonnégy órán belül be kell jelentenie a szálláshely szerint illetékes települési önkormányzat jegyzőjénél.
Lakcímigazolvány adattartalma
A lakcímigazolvány tartalmazza a polgár:
- természetes személyazonosító adatait
- a lakcímét
- személyi azonosítóját
- az okmány azonosítóját
- tájékoztatás céljából a 14. életévét be nem töltött kiskorú esetén- a törvényes képviselő kérelmére- a kiskorú törvényes képviselőinek nevét és a kiállítás időpontja szerinti telefonszámát
- kiállítás keltét
- kiállító hatóság megnevezését
- a személyi azonosítót gépi olvasásra alkalmas vonalkód formájában
Az eljáró hatóság a 14 éven aluli kiskorú törvényes képviselőinek nevét és telefonszámát kizárólag a lakcímigazolvány kiadásáig jogosult kezelni, azokat a lakcímigazolvány kiadásakor haladéktalanul törölni kell. A lakcímigazolványt úgy kell kiállítani, hogy abból az érintett polgár személyi azonosítója és lakcím adata egyidejűleg ne váljon megismerhetővé. A polgár egyidejűleg csak egy érvényes lakcímigazolvánnyal rendelkezhet.
Lakcímigazolvány érvénytelensége
Érvénytelenné válik a lakcímigazolvány, ha:
- az abba bejegyzett adatok megváltoztak
- megrongálódott
- elveszett, megsemmisült, eltulajdonították
- hamis adatokat tartalmaz, az abba bejegyzett lakcím a nyilvántartásban érvénytelen vagy fiktív jelzéssel szerepel vagy azt nem a kiállításra jogosult szerv állította ki
- megszűnt a lakcímigazolványra való jogosultság
- a polgár meghalt
Az érvénytelen lakcímigazolványt le kell adni. A fenti esetekben a polgár lakó- vagy tartózkodási helye szerint illetékes jegyzőnek, az elhalálozás helye szerint illetékes anyakönyvvezetőnek vagy Hivatalunknak gondoskodnia kell a lakcímigazolvány bevonásáról, érvénytelenítéséről és az érvénytelenítés tényének a hatósági igazolvány nyilvántartásba történő bejegyzéséről. Az érvénytelen lakcímigazolványt a polgár, illetve -elhalálozása esetén- hozzátartozója vagy a gyógyintézet köteles nyolc napon belül leadni a hatóságnak.
Hivatalból induló eljárás
A lakcímigazolvány kiadása hivatalból történik, ha
- arra a személyazonosító igazolvány kiadási eljárásban és oly módon kerül sor, hogy a polgár a lakcímet is tartalmazó régi típusú személyazonosító igazolványát cseréli le, és hatósági igazolvánnyal még nem látták el
- arra a személyi azonosító kiadásával vagy módosításával, továbbá a honosított polgár nyilvántartásával összefüggő eljárásban vagy a lakcímbejelentéssel kapcsolatos eljárásban kerül sor
- a hatósági igazolvány kiállítása tévesen bejegyzett adatok helyesbítése vagy a hatósági igazolvány gyártmányhibája miatt történt
- a magyar állampolgár Magyarország területét külföldi letelepedés szándékával elhagyja
Jogosultság megszűnése
Megszűnik a lakcímigazolványra való jogosultság, ha
- a nem magyar állampolgár Magyarország területét a külföldön történő letelepedés szándékával elhagyja
- a letelepedett jogállású polgár letelepedési engedélyét, ideiglenes letelepedési engedélyét, nemzeti letelepedési engedélyét, illetve EK letelepedési engedélyét az idegenrendészeti hatóság visszavonta
- a bevándorolt jogállású személy bevándorlási engedélyét visszavonták
- a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy tartózkodási joga megszűnt, vagy tartózkodási jogának gyakorlásával felhagyott
- a menekültként vagy oltalmazottként elismert személy menekültkénti vagy oltalmazottkénti elismerését visszavonták
- a polgár magyar állampolgársága megszűnt
Gyakran ismételt kérdések
Változott-e a lakcímbejelentés rendje?
A lakcímet, vagy annak változását, továbbra is a lakcím szerint illetékes települési önkormányzat jegyzőjénél illetve a járási hivatalnál kell lakcímjelentő lapon bejelenteni. A lakcímbejelentő lap ingyenes, melyet a jegyző illetve a járási hivatal bocsát a polgár rendelkezésére. A polgár a lakcímbejelentő lap hátoldalán a lakcímigazolvány postázására vonatkozó információkat adja meg. A lakcímbejelentésről a polgár igazolást kap, - mely a lakcímjelentő lap letéphető része - ezzel igazolhatja lakcímbejelentését addig, amíg a lakcímigazolvány el nem készül. A lakcímigazolvány az illetékes járási hivatal készíti el és postázza a polgár által megadott címre. Az elkészült lakcímigazolványt az illetékes járási hivatal adja át vagy kézbesíti a polgár részére.
Személyazonosító igazolvány kiadási eljárásban melyik járási hivatal adja ki a lakcímigazolványt?
Az a járási hivatal, amelyik a személyazonosító igazolvány kiállítása tekintetében is eljár.
Akinek hatósági igazolványa van, kell-e lakcímigazolványt kérnie?
Csak ez okból nem. A 2000. január 1-je előtt kiadott személyi számot tartalmazó személyi lap, valamint a személyi számot nem tartalmazó személyi lap, és a személyi számról kiadott igazolás együtt, továbbá a személyazonosító jelről kiadott hatósági bizonyítvány a személyi azonosítóról szóló hatósági igazolványnak minősül.
Jogszabályok
- 1996. évi XX. törvény a személyazonosító jel helyébe lépő azonosítási módokról és az azonosító kódok használatáról
- 1992. évi LXVI. törvény a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról
- 146/1993. (X. 26.) Korm. rendelet a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény végrehajtásáról
- 414/2015. (XII. 23.) Korm. rendelet a személyazonosító igazolvány kiadása és az egységes arcképmás- és aláírás-felvételezés szabályairól legyen
- 86/1996. (VI. 14.) Korm. rendelet a biztonsági okmányok védelmének rendjéről
A jogszabályok megtalálhatók a www.magyarorszag.hu honlapon a jogszabálykeresőben.