Jogosultak köre
			Jogosult lakcímigazolványra:
            
                a Magyarországon élő 
                
                  - magyar állampolgár
 
                  - bevándorolt jogállású személy
 
                  - letelepedett jogállású személy
 
                  - menekültként elismert személy
 
                  - oltalmazottként elismert személy
 
                  - szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező  személy
 
                
              a külföldön  élő
                
                  - magyar állampolgár (külföldön       élő magyar állampolgár)
 
                
             
			
			Hol intézhető
			A megrongálódás bejelentése és a lakcímigazolvány  cseréje kérelmezhető:
            
              - a lakcím szerint illetékes jegyzőnél, illetve a lakcím szerint illetékes járási hivatalnál
 
              - bejelentett tartózkodási hellyel nem rendelkező külföldön élő magyar állampolgár Hivatalunknál vagy       a külképviseleten
 
            
            A kérelem személyesen, illetve a  törvényes képviselő vagy meghatalmazott útján terjeszthető elő.
            Az elkészült lakcímigazolvány átvehető a  kérelmező választása szerint:
            
              - a jegyzőnél vagy járási hivatalnál
 
              - a lakóhelyre vagy tartózkodási       helyre postázva
 
              - a külföldön élő magyar       állampolgár a külképviseleten
 
            
    
			Szükséges iratok
			Lakcímigazolvány kiállításához szükséges  okmányok:
            
              - személyazonosság igazolására       alkalmas okmány (személyazonosító igazolvány, útlevél vagy kártyaformátumú       vezetői engedély)
 
              - a megrongálódott lakcímigazolvány,       melyet le kell adni
 
            
      
			Költségek
			A lakcímigazolvány kiállítására irányuló eljárás illetékmentes.
      
			
			
			 
			
			
			Ügyintézési idő
			A  lakcímigazolvány amennyiben lehetőség van rá, azonnal átvehető az  okmányirodában, egyébként 8 napon belül.
      Sürgősségi eljárásra nincs lehetőség.
			
    
			Érdemes tudni
			A lakcímigazolványnak érvényességi ideje  nincs.
			  
		  Érvénytelenné  válik a lakcímigazolvány, ha:
            
              - az abba bejegyzett adatok megváltoztak
 
              - megrongálódott
 
              - elveszett, megsemmisült, eltulajdonították
 
              - hamis adatokat tartalmaz, az abba bejegyzett lakcím a nyilvántartásban érvénytelen vagy fiktív jelzéssel szerepel, vagy azt nem a kiállításra jogosult szerv állította ki
 
              - megszűnt a lakcímigazolványra való jogosultság
 
              - a polgár meghalt
 
            
      
			Elektronikus ügyintézés
			A lakcímigazolvány megrongálódás miatti cseréje nem kérelmezhető elektronikusan.
			
      
			Letölthető anyagok
			Az ügyhöz formanyomtatvány nem tartozik.
			
      
			Fogalmak
              Lakcímigazolvány célja
              
              	A lakcímigazolvány célja a polgár tájékoztatása személyi azonosítójáról és bejelentett lakcíméről annak érdekében, hogy azokat törvényben előírt kötelezettsége teljesítéséhez közhitelűen igazolhassa.
 
              Személyi azonosító
              
                    A személyiadat- és lakcímnyilvántartás azonosító kódja a személyi azonosító. A személyi azonosítót a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény (a továbbiakban: nyilvántartási törvény) hatálya alá tartozó polgárok azonosítására a személyiadat- és lakcímnyilvántartás központi szerve képezi. Az érintettet személyi azonosítójáról a nyilvántartó szerv a lakcímigazolvánnyal tájékoztatja.
               
              Lakóhely
              
                A  polgár lakóhelye annak a lakásnak a címe, amelyben a polgár él. A  lakcímbejelentés szempontjából lakásnak tekintendő az az egy vagy több  lakóhelyiségből álló épület vagy épületrész, amelyet a polgár életvitelszerűen  otthonául használ - a külföldön élő magyar és nem magyar állampolgárok  kivételével - az a helyiség, ahol valaki szükségből lakik, vagy - amennyiben  nincs más lakása - megszáll.
                  A  külföldön élő magyar állampolgár lakóhelye az általa bejelentett külföldi  ország, település, és lakcím.
                  A  lakóhely létesítését, illetve annak változását az új lakóhely szerint illetékes  jegyzőnél kell bejelenteni.
                  A  kiskorú gyermek lakóhelyeként - ha a bíróság vagy a gyámhatóság a gyermek  lakóhelyéről jogerősen másként nem határoz - a szülő (törvényes képviselő)  lakóhelyét kell bejelenteni.
                  Az  újszülött első lakóhelyeként az anya lakóhelyét, ennek hiányában tartózkodási  helyét - a születés tényével együtt - az anyakönyvvezető jelenti be.
                  Az  átmeneti vagy tartós nevelésbe vett gyermek (a továbbiakban: nevelésbe vett  gyermek) lakóhelyét - a szülőjének lakóhelyével megegyezően - a gyámhivatal  állapítja meg. A nevelésbe vett gyermek lakóhelyeként - ha az fontos okból  érdekében áll - a gyámhivatal megállapíthatja a tényleges gondozás helye  szerinti gyermekotthont vagy - ha a nevelőszülő ehhez hozzájárult - a  nevelőszülő lakóhelyét, ennek hiányában a területi gyermekvédelmi szakszolgálat  székhelyét.
                  Az  ideiglenes hatállyal nevelőszülőnél vagy gyermekotthonban, illetve más  bentlakásos intézményben elhelyezett gyermek lakóhelye megegyezik szülőjének  (törvényes képviselőjének) lakóhelyével.
 
              Tartózkodási hely
              
                Tartózkodási  hely annak a lakásnak a címe, ahol a polgár - lakóhelye végleges elhagyásának  szándéka nélkül - három hónapnál hosszabb ideig tartózkodik. 
                  A  tartózkodási hely létesítését, változását, illetve megszűnését a tartózkodási  hely szerint illetékes jegyzőnél kell bejelenteni. A polgár tartózkodási  helyének újabb tartózkodási hely létesítése nélküli megszűnését a lakóhelye  szerint illetékes jegyzőnél is bejelentheti.
                  A  külföldön élő magyar magyarországi tartózkodási helyét az illetékes jegyzőnél  jelentheti be. 
                  A  tartózkodási helyet - annak bejelentésétől számított öt éven belül - a  tartózkodási hely szerint illetékes jegyzőnél ismét be kell jelenteni. Az  ismételt bejelentés hiányában az érintett tartózkodási helye a törvény erejénél  fogva megszűnik.
                  A  14. életévét betöltött kiskorú gyermek tartózkodási helyét maga is  bejelentheti.
                  Nem  kell bejelenteni a tartózkodási helyét annak a polgárnak, aki
                
                  - gyógyintézeti kezelés miatt nem tartózkodik lakóhelyén
 
                  - előzetes letartóztatásban van, vagy szabadságvesztés büntetését tölti
 
                
 
              Lakcímbejelentési kötelezettség
              
                Magyarország  területén élő polgár (magyar állampolgár, a bevándorolt és a letelepedett  jogállású, valamint a menekültként, oltalmazottként elismert személy, a szabad  mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy) köteles beköltözés, vagy  kiköltözés után három munkanapon belül lakóhelyének, illetve tartózkodási  helyének címét a települési önkormányzat jegyzőjének nyilvántartásba vétel  céljából bejelenteni.
                  A  külföldről hazatérő magyar állampolgár a magyarországi lakóhelyére történt  beköltözéstől,  a menekült pedig az e  jogállását elismerő határozat jogerőre emelkedésétől számított öt napon belül  köteles a lakóhelye szerinti jegyzőnél a nyilvántartásba vételhez szükséges -okirattal  igazolt- személyi- és lakcímadatokat bejelenteni. Az adatok nyilvántartásba  vételéről a jegyző hatósági igazolványt ad ki.
                  A  letelepedett jogállású polgár letelepedett jogállást igazoló okmánya  kézhezvételétől számított öt napon belül köteles a nyilvántartásba vételhez  szükséges személyi- és lakcímadatait bejelenteni a lakóhelye szerint illetékes  körzetközponti feladatokat ellátó jegyzőnek. Az adatok nyilvántartásba  vételéről a körzetközponti jegyző hatósági igazolványt ad ki.
                  A  lakcímbejelentésről a polgár lakóhelye vagy tartózkodási helye szerint  illetékes körzetközponti jegyző a lakcímigazolványt kiállítja és kézbesíti a  polgár részére.
                  A  szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy első lakóhelyét az  idegenrendészeti hatóságnál a regisztrációs igazolás, illetve a tartózkodási  kártya kiállításával kapcsolatos eljárásban jelenti be. Nyilvántartásba vételét  követően Hivatalunk a lakcímigazolványt kiállítja és kézbesíti a polgár  részére.
           
Szállásadó
              
                  A  lakcím bejelentési eljárásban a befogadott polgár tekintetében szállásadó:
                
                  - a magánszemély tulajdonában lévő lakás tulajdonosa vagy haszonélvezője
 
                  - az általa bérelt lakásra nézve a bérlő (bérlőtárs, társbérlő)
 
                  - a munkásszállásra, a felvonulási lakóépületbe vagy a munkáltató zárt területén belül szolgálati lakásra nézve a munkáltató
 
                  - a hajléktalanszállásra nézve a szálláshely fenntartója, illetve annak megbízottja
 
                
                Szállásadó továbbá
                
                  - a kereskedelmi szálláshely (szálloda, fogadó, kemping, üdülőház, turistaszállás, fizetővendég szálláshely, sátortábor, panzió stb.) vezetője a szálláshelyre befogadott polgár, valamint az irányítása alatt álló szálláshelyen lakó alkalmazott és hozzátartozói tekintetében
 
                  - a csecsemőotthon, más egészségügyi intézmény, diákotthon, kollégium, bentlakásos szociális intézmény vezetője (gondnoka) az irányítása alá tartozó szálláshelyre vagy lakóhelyre befogadott polgár és az ott lakó alkalmazott vagy hozzátartozó esetében
 
                
                A  tulajdonosnak, a haszonélvezőnek, a bérlőnek, valamint a bíróság vagy más  hatóság jogerős és végrehajtható határozata alapján lakó- vagy tartózkodási  helyet változtatónak a lakcímjelentő lapján a "tulajdonos",  "bérlő", illetve értelemszerűen a megfelelő kifejezést kell  feltüntetni.
               
              Lakcím nélküli polgár
              
					Ha a polgárnak a nyilvántartásban sem lakó-, sem tartózkodási helye nincs, és nem külföldön élő magyar állampolgár, adatait "lakcím nélküli"-ként kezelik.
 
              Fiktív lakcím
              
                A lakcímbejelentések hivatalból történő fiktívvé nyilvánításának akkor van helye, ha a jegyző, illetve a járási hivatal a bejelentkezés elfogadása után állapítja meg, hogy a bejelentett lakcím nem valós, vagy a lakcímbejelentés nem felelt meg a jogszabályban meghatározott feltételeknek. Ilyenkor a jegyző illetve a járási hivatal megállapítja a lakcím érvénytelenségét és a döntés jogerőre emelkedését követően az érvénytelen lakcímadatot a nyilvántartásban fiktív jelzéssel szerepelteti mindaddig, amíg a polgár a valós lakcímét be nem jelenti.
                  Ha az ingatlan tulajdonosa igazolja, hogy az ingatlanába bejelentkezett személy ténylegesen nem lakik ott, a jegyző, illetve a járási hivatal az ingatlan tulajdonosának kérelmére állapítja meg a lakcím érvénytelenségét,  és a döntés jogerőre emelkedését követően az érvénytelen lakcímadatot a nyilvántartásban fiktív jelzéssel szerepelteti mindaddig, amíg a polgár a valós lakcímét be nem jelenti . Nem szerepeltethető „fiktív” jelzéssel a lakcím, ha a jegyző, illetve a járási hivatal az eljárása során megállapítja, hogy az érintett – az ingatlan végleges elhagyásának szándéka nélkül – átmenetileg nem tartózkodik az ingatlanban. A jegyző, illetve a járási hivatal a szállásadó tulajdonjogának fennállását az ingatlan-nyilvántartásba történő betekintéssel ellenőrzi.
                  A  lakcím "fiktív" jelzéssel szerepeltetése esetén a jegyző  haladéktalanul gondoskodik arról, hogy az érintett polgár lakcímet tartalmazó  hatósági igazolványa érvénytelenségének ténye a hatósági igazolvány  nyilvántartásba bejegyzésre kerüljön. 
 
              Lakcím érvénytelenítése
              
                Érvénytelen  a bejelentett lakcímadat, ha a polgárnak a lakás használatára vonatkozó joga  jogerős bírósági vagy hatósági határozat alapján megszűnt és a határozatot  végrehajtották, továbbá, ha az illetékes települési önkormányzat jegyzője  megállapította, hogy a polgár bejelentett lakcímadata nem valós.
                  A  bíróság vagy más hatóság - amennyiben a lakás használatának megváltoztatására  vonatkozó döntés végrehajtásának foganatosítására sor került - erről értesíti a  jegyzőt, aki hivatalból intézkedik a lakcím érvénytelenítésére. Ha egyidejűleg  a döntéssel érintett polgár új lakcímet nem jelent be, illetőleg a jegyző a  bejelentett lakcímről nem szerez tudomást, az adatait "lakcím  nélküli"-ként kezelik.
                  A  lakcím érvénytelenítése esetén a jegyző haladéktalanul gondoskodik arról, hogy  az érintett polgár lakcímet tartalmazó hatósági igazolványa érvénytelenségének  ténye a hatósági igazolvány nyilvántartásba bejegyzésre kerüljön. 
 
              Hajléktalan polgár
              
                Az  ideiglenes szálláshellyel sem rendelkező hajléktalan személynek lakóhelyeként  azt a települést (fővárosi kerületet) kell bejelentenie, ahol szokásosan  megtalálható. A nyilvántartásba ebben az esetben a bejelentett település neve  (a fővárosban a kerület megjelölése) mellett "lakcím nélküli"  bejegyzést kell tenni. 
                  A  településszintű cím közterület elnevezést és házszámot nem tartalmaz.
                  A  hajléktalanszálláson tíz napot meghaladóan tartózkodó lakcím nélküli személyt a  szállásadónak a befogadástól számított tizedik napot követő huszonnégy órán  belül be kell jelentenie a szálláshely szerint illetékes települési  önkormányzat jegyzőjénél.
 
              Lakcímigazolvány adattartalma
              
                A  lakcímigazolvány tartalmazza a polgár:
                
                  - természetes személyazonosító adatait
 
                  - a lakcímét
 
                  - személyi azonosítóját
 
                  - az okmány azonosítóját
 
                  - tájékoztatás céljából a 14. életévét be nem töltött kiskorú esetén- a törvényes képviselő kérelmére- a kiskorú törvényes képviselőinek nevét és a kiállítás időpontja szerinti telefonszámát
 
                  - kiállítás keltét
 
                  - kiállító hatóság megnevezését
 
                  - a személyi azonosítót gépi olvasásra alkalmas vonalkód formájában
 
                
                Az  eljáró hatóság a 14 éven aluli kiskorú törvényes képviselőinek nevét és  telefonszámát kizárólag a lakcímigazolvány kiadásáig jogosult kezelni, azokat a  lakcímigazolvány kiadásakor haladéktalanul törölni kell.
                  A  lakcímigazolványt úgy kell kiállítani, hogy abból az érintett polgár személyi  azonosítója és lakcím adata egyidejűleg ne váljon megismerhetővé.
                  A  polgár egyidejűleg csak egy érvényes lakcímigazolvánnyal rendelkezhet.
 
              Lakcímigazolvány érvénytelensége
              
                Érvénytelenné  válik a lakcímigazolvány, ha:
                
                  - az abba bejegyzett adatok megváltoztak
 
                  - megrongálódott
 
                  - elveszett, megsemmisült, eltulajdonították
 
                  - hamis adatokat tartalmaz
 
                  - az abba bejegyzett lakcím a nyilvántartásban érvénytelen vagy fiktív jelzéssel szerepel
 
                  - megszűnt a lakcímigazolványra való jogosultság
 
                  - a polgár meghalt
 
                
                Az  érvénytelen lakcímigazolványt le kell adni. A fenti esetekben a polgár lakó-  vagy tartózkodási helye szerint illetékes jegyzőnek, az elhalálozás helye  szerint illetékes anyakönyvvezetőnek vagy Hivatalunknak gondoskodnia kell a lakcímigazolvány  bevonásáról, érvénytelenítéséről és az érvénytelenítés tényének a hatósági  igazolvány nyilvántartásba történő bejegyzéséről.
                  Az  érvénytelen lakcímigazolványt a polgár, illetve -elhalálozása esetén-  hozzátartozója vagy a gyógyintézet köteles nyolc napon belül leadni a  hatóságnak.
   
              Hivatalból induló eljárás
              
                A  lakcímigazolvány kiadása hivatalból történik, ha
                
                  - arra a személyazonosító igazolvány kiadási eljárásban és oly módon kerül sor, hogy a polgár a lakcímet is tartalmazó régi típusú személyazonosító igazolványát cseréli le, és hatósági igazolvánnyal még nem látták el
 
                  - arra a személyi azonosító kiadásával vagy módosításával, továbbá a honosított polgár nyilvántartásával összefüggő eljárásban vagy a lakcímbejelentéssel kapcsolatos eljárásban kerül sor
 
                  - a hatósági igazolvány kiállítása tévesen bejegyzett adatok helyesbítése vagy a hatósági igazolvány gyártmányhibája miatt történt
 
                  - a Magyarország területét külföldön történő letelepedés szándékával elhagyó magyar állampolgár kéri adatainak a nyilvántartásban való további kezelését külföldön élő magyar állampolgárként
 
                
       
              Jogosultság megszűnése
              
                Megszűnik  a lakcímigazolványra való jogosultság, ha
                
                  - a magyar állampolgár Magyarország területét külföldön történő végleges letelepedés szándékával hagyja el, és nem kéri, hogy adatai a nyilvántartásban továbbra is - külföldön élő magyar állampolgárként - szerepeljenek
 
                  - a letelepedett jogállású polgár letelepedési engedélyét, ideiglenes letelepedési engedélyét, nemzeti letelepedési engedélyét, illetve EK letelepedési engedélyét az idegenrendészeti hatóság visszavonta
 
                  - a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy tartózkodási joga megszűnt, vagy tartózkodási jogának gyakorlásával felhagyott
 
                  - a menekültként vagy oltalmazottként elismert személy menekültkénti vagy oltalmazottkénti elismerését visszavonták
 
                  - a külföldön élő magyar állampolgár kéri adatainak a nyilvántartásból való törlését
 
                  - a polgár magyar állampolgársága megszűnt
 
                
               
			
			  
			Gyakran ismételt kérdések
			Változott-e a lakcímbejelentés rendje?
				
					Nem. A lakcímet, vagy annak változását, továbbra is a lakcím szerint illetékes települési önkormányzat jegyzőjénél kell lakcímjelentő lapon bejelenteni. A lakcímbejelentő lap ingyenes, melyet a jegyző bocsát a polgár rendelkezésére. A polgár a lakcímbejelentő lap hátoldalán a lakcímigazolvány postázására vonatkozó információkat adja meg. A lakcímbejelentésről a polgár igazolást kap, - mely a lakcímjelentő lap letéphető része - ezzel igazolhatja lakcímbejelentését addig, amíg a lakcímigazolvány el nem készül. A lakcímigazolvány az illetékes okmányiroda készíti el és postázza a polgár által megadott címre.
				 
			Személyazonosító igazolvány kiadási eljárásban melyik okmányiroda adja ki a lakcímigazolványt?
				
					Az az okmányiroda, amelyik a személyazonosító igazolvány kiállítása tekintetében is eljár.
				 
			Akinek hatósági igazolványa van, kell-e lakcímigazolványt kérnie?
				
					Csak ez okból nem. A 2000. január 1-je előtt kiadott személyi számot tartalmazó személyi lap, valamint a személyi számot nem tartalmazó személyi lap, és a személyi számról kiadott igazolás együtt, továbbá a személyazonosító jelről kiadott hatósági bizonyítvány a személyi azonosítóról szóló hatósági igazolványnak minősül.
				 
			
			
			Jogszabályok
			
				- 1996. évi XX. törvény a személyazonosító jel helyébe lépő azonosítási módokról és az azonosító kódok használatáról
 
				- 1992. évi LXVI. törvény a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról
 
				- 146/1993. (X. 26.) Korm. rendelet a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény végrehajtásáról 
 
				-  414/2015. (XII. 23.) Korm. rendelet a személyazonosító igazolvány kiadása és az egységes arcképmás- és aláírás-felvételezés szabályairól legyen
 
				- 86/1996. (VI. 14.) Korm. rendelet a biztonsági okmányok védelmének rendjéről
 
			
			A jogszabályok   megtalálhatók a www.magyarorszag.hu honlapon a   jogszabálykeresőben.