Jogosultak köre
			Jogosult lakcímigazolványra:
            
                a Magyarországon élő 
                
                  - magyar állampolgár
 
                  - bevándorolt jogállású személy
 
                  - letelepedett jogállású személy
 
                  - menekültként elismert személy
 
                  - oltalmazottként elismert személy
 
                  - szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező  személy
 
                
              a külföldön  élő
                
                  - magyar állampolgár (külföldön élő magyar állampolgár)
 
                
             
			
			Hol intézhető
			Lakcímigazolvány pótlása kérelmezhető:
            
              - a lakcím szerint illetékes jegyzőnél, illetve a lakcím szerint illetékes járási hivatalnál
 
              - elektronikus úton az Ügyfélkapun keresztül
 
              - bejelentett tartózkodási hellyel nem rendelkező külföldön élő magyar állampolgár Hivatalunknál vagy a külképviseleten
 
            
            A kérelem személyesen, illetve a  törvényes képviselő vagy meghatalmazott útján terjeszthető elő.
            Az elkészült lakcímigazolvány átvehető a  kérelmező választása szerint:
            
              - a jegyzőnél vagy a járási hivatalnál
 
              - a lakóhelyre vagy tartózkodási helyre postázva
 
              - a külföldön élő magyar állampolgár a külképviseleten
 
            
			
  
			Szükséges iratok
			Lakcímigazolvány kiállításához szükséges  okmányok:
            
              - személyazonosság igazolására       alkalmas okmány (személyazonosító igazolvány, útlevél vagy kártyaformátumú       vezetői engedély)
 
            
			
			Költségek
			A lakcímigazolvány kiállítására irányuló eljárás illetékmentes.
			
			
			 
			
			
			Ügyintézési idő
			A  lakcímigazolvány amennyiben lehetőség van rá, azonnal átvehető az  okmányirodában, egyébként 8 napon belül.
          Sürgősségi  eljárásra nincs lehetőség.
  
			Érdemes tudni
			A lakcímigazolványnak érvényességi ideje  nincs.
			  
		  Érvénytelenné  válik a lakcímigazolvány, ha:
            
              - az abba bejegyzett adatok       megváltoztak
 
              - megrongálódott
 
              - elveszett, megsemmisült,       eltulajdonították
 
              - hamis adatokat tartalmaz, az abba bejegyzett lakcím a nyilvántartásban érvénytelen vagy fiktív jelzéssel szerepel vagy azt nem a kiállításra jogosult szerv állította ki
 
              - megszűnt a lakcímigazolványra való       jogosultság
 
              - a polgár meghalt
 
            
    
			Elektronikus ügyintézés
			A teljes körű elektronikus ügyintézés  lépései lakcímigazolvány pótlásánál: 
          1. lépés 
            Jelentkezzen  be Ügyfélkapuján felhasználói neve és jelszava megadásával.
          2. lépés 
              Kattintson  az "Ügyintézés" majd azt követően az  "Internetes okmányiroda" menüpontra
          3. lépés 
              Válassza  ki az "Okmányirodai ügyindítás", menüpontot
          4. lépés 
              Jelölje  be  a "Lakcímigazolvány  ügyek"-et , majd a "Tovább" gombot
          5. lépés 
              Válassza  ki a "Lakcímigazolvány pótlása elvesztés, megsemmisülés esetén", majd a "Tovább"  gombot
          6. lépés
              Az illetékes szervezetek listája" felületen a település beírását követően az  illetékes szervezet kiválasztásával  a  lakcímigazolvány pótlása elektronikus űrlapot kitöltve indítsa el ügyét
          7. lépés
            A  Központi Rendszer visszaigazolást küld az Ügyfélkapujához tartozó e-mail címére  az ügy azonosítójáról (ügyszámról), az eljárás költségéről, a fizetés módjáról, továbbá az eljárási költség befizetésének határidejéről.
          8. lépés
            Az  eljárás díját a fenti értesítés vételét követő 3 napon belül kell befizetnie
            
              
                - banki átutalással
 
                - postán beszerezhető sárga csekk (Magyar Államkincstár  Eljárási illetékbevételi számla) igénybevételével
 
              
            
            9. lépés
			A befizetést követően a befizetés tényét és a befizetésre vonatkozó adatokat rögzítenie kell a Központi Rendszerben, az Ügyfélkapuján történő bejelentkezést  követően.
            Kattintson  a felső menüsorban az "Ügyintézés" gombra, majd az alatta megjelenő "internetes okmányiroda" almenüre, és indítsa el az "Ügykezelés" szolgáltatást.
            A  rendszer megjeleníti az elindított ügyeinek listáját. Ezekből kiválasztva az  adott ügyet az "Ügy általános adatai" bejelölésével az "Ügy megtekintése" funkcióra kattintson , majd töltse ki az "Eljárási költség tétel adatok" oldalt. 
	    A lakcímigazolvány az ügyfél által megadott postázási címre kerül  kézbesítésre.
			
			
			Letölthető anyagok
			Az ügyhöz formanyomtatvány nem tartozik.
			
  
			Fogalmak
			Lakcímigazolvány célja
			
			A lakcímigazolvány célja a polgár tájékoztatása személyi azonosítójáról és bejelentett lakcíméről annak érdekében, hogy azokat törvényben előírt kötelezettsége teljesítéséhez közhitelűen igazolhassa.
			 
              Személyi azonosító
              
                    A személyiadat- és lakcímnyilvántartás azonosító kódja a személyi azonosító. A személyi azonosítót a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény (a továbbiakban: nyilvántartási törvény) hatálya alá tartozó polgárok azonosítására a személyiadat- és lakcímnyilvántartás központi szerve képezi. Az érintettet személyi azonosítójáról a nyilvántartó szerv a lakcímigazolvánnyal tájékoztatja.
               
              Lakóhely
              
                A  polgár lakóhelye annak a lakásnak a címe, amelyben a polgár él. A  lakcímbejelentés szempontjából lakásnak tekintendő az az egy vagy több  lakóhelyiségből álló épület vagy épületrész, amelyet a polgár életvitelszerűen  otthonául használ - a külföldön élő magyar és nem magyar állampolgárok  kivételével - az a helyiség, ahol valaki szükségből lakik, vagy - amennyiben  nincs más lakása - megszáll.
                  A  külföldön élő magyar állampolgár lakóhelye az általa bejelentett külföldi  ország, település, és lakcím.
                  A  lakóhely létesítését, illetve annak változását az új lakóhely szerint illetékes  jegyzőnél kell bejelenteni.
                  A  kiskorú gyermek lakóhelyeként - ha a bíróság vagy a gyámhatóság a gyermek  lakóhelyéről jogerősen másként nem határoz - a szülő (törvényes képviselő)  lakóhelyét kell bejelenteni.
                  Az  újszülött első lakóhelyeként az anya lakóhelyét, ennek hiányában tartózkodási  helyét - a születés tényével együtt - az anyakönyvvezető jelenti be.
                  Az  átmeneti vagy tartós nevelésbe vett gyermek (a továbbiakban: nevelésbe vett  gyermek) lakóhelyét - a szülőjének lakóhelyével megegyezően - a gyámhivatal  állapítja meg. A nevelésbe vett gyermek lakóhelyeként - ha az fontos okból  érdekében áll - a gyámhivatal megállapíthatja a tényleges gondozás helye  szerinti gyermekotthont vagy - ha a nevelőszülő ehhez hozzájárult - a  nevelőszülő lakóhelyét, ennek hiányában a területi gyermekvédelmi szakszolgálat  székhelyét.
                  Az  ideiglenes hatállyal nevelőszülőnél vagy gyermekotthonban, illetve más  bentlakásos intézményben elhelyezett gyermek lakóhelye megegyezik szülőjének  (törvényes képviselőjének) lakóhelyével.
 
              Tartózkodási hely
              
                Tartózkodási  hely annak a lakásnak a címe, ahol a polgár - lakóhelye végleges elhagyásának  szándéka nélkül - három hónapnál hosszabb ideig tartózkodik. 
                  A  tartózkodási hely létesítését, változását, illetve megszűnését a tartózkodási  hely szerint illetékes jegyzőnél kell bejelenteni. A polgár tartózkodási  helyének újabb tartózkodási hely létesítése nélküli megszűnését a lakóhelye  szerint illetékes jegyzőnél is bejelentheti.
                  A  külföldön élő magyar magyarországi tartózkodási helyét az illetékes jegyzőnél  jelentheti be. 
                  A  tartózkodási helyet - annak bejelentésétől számított öt éven belül - a  tartózkodási hely szerint illetékes jegyzőnél ismét be kell jelenteni. Az  ismételt bejelentés hiányában az érintett tartózkodási helye a törvény erejénél  fogva megszűnik.
                  A  14. életévét betöltött kiskorú gyermek tartózkodási helyét maga is  bejelentheti.
                  Nem  kell bejelenteni a tartózkodási helyét annak a polgárnak, aki
                
                  - gyógyintézeti kezelés miatt nem tartózkodik lakóhelyén
 
                  - előzetes letartóztatásban van, vagy szabadságvesztés büntetését tölti
 
                
 
              Lakcímbejelentési kötelezettség
              
                Magyarország  területén élő polgár (magyar állampolgár, a bevándorolt és a letelepedett  jogállású, valamint a menekültként, oltalmazottként elismert személy, a szabad  mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy) köteles beköltözés, vagy  kiköltözés után három munkanapon belül lakóhelyének, illetve tartózkodási  helyének címét a települési önkormányzat jegyzőjének nyilvántartásba vétel  céljából bejelenteni.
                  A  külföldről hazatérő magyar állampolgár a magyarországi lakóhelyére történt  beköltözéstől,  a menekült pedig az e  jogállását elismerő határozat jogerőre emelkedésétől számított öt napon belül  köteles a lakóhelye szerinti jegyzőnél a nyilvántartásba vételhez szükséges -okirattal  igazolt- személyi- és lakcímadatokat bejelenteni. Az adatok nyilvántartásba  vételéről a jegyző hatósági igazolványt ad ki.
                  A  letelepedett jogállású polgár letelepedett jogállást igazoló okmánya  kézhezvételétől számított öt napon belül köteles a nyilvántartásba vételhez  szükséges személyi- és lakcímadatait bejelenteni a lakóhelye szerint illetékes  körzetközponti feladatokat ellátó jegyzőnek. Az adatok nyilvántartásba  vételéről a körzetközponti jegyző hatósági igazolványt ad ki.
                  A  lakcímbejelentésről a polgár lakóhelye vagy tartózkodási helye szerint  illetékes körzetközponti jegyző a lakcímigazolványt kiállítja és kézbesíti a  polgár részére.
                  A  szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy első lakóhelyét az  idegenrendészeti hatóságnál a regisztrációs igazolás, illetve a tartózkodási  kártya kiállításával kapcsolatos eljárásban jelenti be. Nyilvántartásba vételét  követően Hivatalunk a lakcímigazolványt kiállítja és kézbesíti a polgár  részére.
           
Szállásadó
              
                  A  lakcím bejelentési eljárásban a befogadott polgár tekintetében szállásadó:
                
                  - a magánszemély tulajdonában lévő lakás tulajdonosa vagy haszonélvezője
 
                  - az általa bérelt lakásra nézve a bérlő (bérlőtárs, társbérlő)
 
                  - a munkásszállásra, a felvonulási lakóépületbe vagy a munkáltató zárt területén belül szolgálati lakásra nézve a munkáltató
 
                  - a hajléktalanszállásra nézve a szálláshely fenntartója, illetve annak megbízottja
 
                
                Szállásadó továbbá
                
                  - a kereskedelmi szálláshely (szálloda, fogadó, kemping, üdülőház, turistaszállás, fizetővendég szálláshely, sátortábor, panzió stb.) vezetője a szálláshelyre befogadott polgár, valamint az irányítása alatt álló szálláshelyen lakó alkalmazott és hozzátartozói tekintetében
 
                  - a csecsemőotthon, más egészségügyi intézmény, diákotthon, kollégium, bentlakásos szociális intézmény vezetője (gondnoka) az irányítása alá tartozó szálláshelyre vagy lakóhelyre befogadott polgár és az ott lakó alkalmazott vagy hozzátartozó esetében
 
                
                A  tulajdonosnak, a haszonélvezőnek, a bérlőnek, valamint a bíróság vagy más  hatóság jogerős és végrehajtható határozata alapján lakó- vagy tartózkodási  helyet változtatónak a lakcímjelentő lapján a "tulajdonos",  "bérlő", illetve értelemszerűen a megfelelő kifejezést kell  feltüntetni.
               
              Lakcím nélküli polgár
              
					Ha a polgárnak a nyilvántartásban sem lakó-, sem tartózkodási helye nincs, és nem külföldön élő magyar állampolgár, adatait "lakcím nélküli"-ként kezelik.
 
              Fiktív lakcím
              
                A lakcímbejelentések hivatalból történő fiktívvé nyilvánításának akkor van helye, ha a jegyző, illetve a járási hivatal a bejelentkezés elfogadása után állapítja meg, hogy a bejelentett lakcím nem valós, vagy a lakcímbejelentés nem felelt meg a jogszabályban meghatározott feltételeknek. Ilyenkor a jegyző illetve a járási hivatal megállapítja a lakcím érvénytelenségét és a döntés jogerőre emelkedését követően az érvénytelen lakcímadatot a nyilvántartásban fiktív jelzéssel szerepelteti mindaddig, amíg a polgár a valós lakcímét be nem jelenti.
                 Ha az ingatlan tulajdonosa igazolja, hogy az ingatlanába bejelentkezett személy ténylegesen nem lakik ott, a jegyző, illetve a járási hivatal az ingatlan tulajdonosának kérelmére állapítja meg a lakcím érvénytelenségét,  és a döntés jogerőre emelkedését követően az érvénytelen lakcímadatot a nyilvántartásban fiktív jelzéssel szerepelteti mindaddig, amíg a polgár a valós lakcímét be nem jelenti . Nem szerepeltethető „fiktív” jelzéssel a lakcím, ha a jegyző, illetve a járási hivatal az eljárása során megállapítja, hogy az érintett – az ingatlan végleges elhagyásának szándéka nélkül – átmenetileg nem tartózkodik az ingatlanban. A jegyző, illetve a járási hivatal a szállásadó tulajdonjogának fennállását az ingatlan-nyilvántartásba történő betekintéssel ellenőrzi.
                  A  lakcím "fiktív" jelzéssel szerepeltetése esetén a jegyző  haladéktalanul gondoskodik arról, hogy az érintett polgár lakcímet tartalmazó  hatósági igazolványa érvénytelenségének ténye a hatósági igazolvány  nyilvántartásba bejegyzésre kerüljön. 
 
              Lakcím érvénytelenítése
              
                Érvénytelen  a bejelentett lakcímadat, ha a polgárnak a lakás használatára vonatkozó joga  jogerős bírósági vagy hatósági határozat alapján megszűnt és a határozatot  végrehajtották, továbbá, ha az illetékes települési önkormányzat jegyzője  megállapította, hogy a polgár bejelentett lakcímadata nem valós.
                  A  bíróság vagy más hatóság - amennyiben a lakás használatának megváltoztatására  vonatkozó döntés végrehajtásának foganatosítására sor került - erről értesíti a  jegyzőt, aki hivatalból intézkedik a lakcím érvénytelenítésére. Ha egyidejűleg  a döntéssel érintett polgár új lakcímet nem jelent be, illetőleg a jegyző a  bejelentett lakcímről nem szerez tudomást, az adatait "lakcím  nélküli"-ként kezelik.
                  A  lakcím érvénytelenítése esetén a jegyző haladéktalanul gondoskodik arról, hogy  az érintett polgár lakcímet tartalmazó hatósági igazolványa érvénytelenségének  ténye a hatósági igazolvány nyilvántartásba bejegyzésre kerüljön. 
 
              Hajléktalan polgár
              
                Az  ideiglenes szálláshellyel sem rendelkező hajléktalan személynek lakóhelyeként  azt a települést (fővárosi kerületet) kell bejelentenie, ahol szokásosan  megtalálható. A nyilvántartásba ebben az esetben a bejelentett település neve  (a fővárosban a kerület megjelölése) mellett "lakcím nélküli"  bejegyzést kell tenni. 
                  A  településszintű cím közterület elnevezést és házszámot nem tartalmaz.
                  A  hajléktalanszálláson tíz napot meghaladóan tartózkodó lakcím nélküli személyt a  szállásadónak a befogadástól számított tizedik napot követő huszonnégy órán  belül be kell jelentenie a szálláshely szerint illetékes települési  önkormányzat jegyzőjénél.
 
              Lakcímigazolvány adattartalma
              
                A  lakcímigazolvány tartalmazza a polgár:
                
                  - természetes személyazonosító adatait
 
                  - a lakcímét
 
                  - személyi azonosítóját
 
                  - az okmány azonosítóját
 
                  - tájékoztatás céljából a 14. életévét be nem töltött kiskorú esetén- a törvényes képviselő kérelmére- a kiskorú törvényes képviselőinek nevét és a kiállítás időpontja szerinti telefonszámát
 
                  - kiállítás keltét
 
                  - kiállító hatóság megnevezését
 
                  - a személyi azonosítót gépi olvasásra alkalmas vonalkód formájában
 
                
                Az  eljáró hatóság a 14 éven aluli kiskorú törvényes képviselőinek nevét és  telefonszámát kizárólag a lakcímigazolvány kiadásáig jogosult kezelni, azokat a  lakcímigazolvány kiadásakor haladéktalanul törölni kell.
                  A  lakcímigazolványt úgy kell kiállítani, hogy abból az érintett polgár személyi  azonosítója és lakcím adata egyidejűleg ne váljon megismerhetővé.
                  A  polgár egyidejűleg csak egy érvényes lakcímigazolvánnyal rendelkezhet.
 
              Lakcímigazolvány érvénytelensége
              
                Érvénytelenné  válik a lakcímigazolvány, ha:
                
                  - az abba bejegyzett adatok megváltoztak
 
                  - megrongálódott
 
                  - elveszett, megsemmisült, eltulajdonították
 
                  - hamis adatokat tartalmaz
 
                  - az abba bejegyzett lakcím a nyilvántartásban érvénytelen vagy fiktív jelzéssel szerepel
 
                  - megszűnt a lakcímigazolványra való jogosultság
 
                  - a polgár meghalt
 
                
                Az  érvénytelen lakcímigazolványt le kell adni. A fenti esetekben a polgár lakó-  vagy tartózkodási helye szerint illetékes jegyzőnek, az elhalálozás helye  szerint illetékes anyakönyvvezetőnek vagy Hivatalunknak gondoskodnia kell a lakcímigazolvány  bevonásáról, érvénytelenítéséről és az érvénytelenítés tényének a hatósági  igazolvány nyilvántartásba történő bejegyzéséről.
                  Az  érvénytelen lakcímigazolványt a polgár, illetve -elhalálozása esetén-  hozzátartozója vagy a gyógyintézet köteles nyolc napon belül leadni a  hatóságnak.
   
              Hivatalból induló eljárás
              
                A  lakcímigazolvány kiadása hivatalból történik, ha
                
                  - arra a személyazonosító igazolvány kiadási eljárásban és oly módon kerül sor, hogy a polgár a lakcímet is tartalmazó régi típusú személyazonosító igazolványát cseréli le, és hatósági igazolvánnyal még nem látták el
 
                  - arra a személyi azonosító kiadásával vagy módosításával, továbbá a honosított polgár nyilvántartásával összefüggő eljárásban vagy a lakcímbejelentéssel kapcsolatos eljárásban kerül sor
 
                  - a hatósági igazolvány kiállítása tévesen bejegyzett adatok helyesbítése vagy a hatósági igazolvány gyártmányhibája miatt történt
 
                  - a Magyarország területét külföldön történő letelepedés szándékával elhagyó magyar állampolgár kéri adatainak a nyilvántartásban való további kezelését külföldön élő magyar állampolgárként
 
                
       
              Jogosultság megszűnése
              
                Megszűnik  a lakcímigazolványra való jogosultság, ha
                
                  - a magyar állampolgár Magyarország területét külföldön történő végleges letelepedés szándékával hagyja el, és nem kéri, hogy adatai a nyilvántartásban továbbra is - külföldön élő magyar állampolgárként - szerepeljenek
 
                  - a letelepedett jogállású polgár letelepedési engedélyét, ideiglenes letelepedési engedélyét, nemzeti letelepedési engedélyét, illetve EK letelepedési engedélyét az idegenrendészeti hatóság visszavonta
 
                  - a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy tartózkodási joga megszűnt, vagy tartózkodási jogának gyakorlásával felhagyott
 
                  - a menekültként vagy oltalmazottként elismert személy menekültkénti vagy oltalmazottkénti elismerését visszavonták
 
                  - a külföldön élő magyar állampolgár kéri adatainak a nyilvántartásból való törlését
 
                  - a polgár magyar állampolgársága megszűnt
 
                
               
			
			  
			Gyakran ismételt kérdések
			Változott-e a lakcímbejelentés rendje?
				
					Nem. A lakcímet, vagy annak változását, továbbra is a lakcím szerint illetékes települési önkormányzat jegyzőjénél kell lakcímjelentő lapon bejelenteni. A lakcímbejelentő lap ingyenes, melyet a jegyző bocsát a polgár rendelkezésére. A polgár a lakcímbejelentő lap hátoldalán a lakcímigazolvány postázására vonatkozó információkat adja meg. A lakcímbejelentésről a polgár igazolást kap, - mely a lakcímjelentő lap letéphető része - ezzel igazolhatja lakcímbejelentését addig, amíg a lakcímigazolvány el nem készül. A lakcímigazolvány az illetékes okmányiroda készíti el és postázza a polgár által megadott címre.
				 
			Személyazonosító igazolvány kiadási eljárásban melyik okmányiroda adja ki a lakcímigazolványt?
				
					Az az okmányiroda, amelyik a személyazonosító igazolvány kiállítása tekintetében is eljár.
				 
			Akinek hatósági igazolványa van, kell-e lakcímigazolványt kérnie?
				
					Csak ez okból nem. A 2000. január 1-je előtt kiadott személyi számot tartalmazó személyi lap, valamint a személyi számot nem tartalmazó személyi lap, és a személyi számról kiadott igazolás együtt, továbbá a személyazonosító jelről kiadott hatósági bizonyítvány a személyi azonosítóról szóló hatósági igazolványnak minősül.
				 
			
			
			Jogszabályok
			
				- 1996. évi XX. törvény a személyazonosító jel helyébe lépő azonosítási módokról és az azonosító kódok használatáról
 
				- 1992. évi LXVI. törvény a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról
 
				- 146/1993. (X. 26.) Korm. rendelet a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény végrehajtásáról 
 
				-  414/2015. (XII. 23.) Korm. rendelet a személyazonosító igazolvány kiadása és az egységes arcképmás- és aláírás-felvételezés szabályairól legyen
 
				- 86/1996. (VI. 14.) Korm. rendelet a biztonsági okmányok védelmének rendjéről
 
			
			A jogszabályok   megtalálhatók a www.magyarorszag.hu honlapon a   jogszabálykeresőben.