Az ügyfélkapu a kormányzat elektronikus azonosító rendszere, mely biztosítja a felhasználók számára, hogy egyszeri belépéssel kapcsolatba léphessenek az elektronikus közigazgatási ügyintézést és szolgáltatást nyújtó szervekkel.
Jogosultak köre
Ügyfélkaput bármely természetes személy létesíthet, aki
- a személyi adat és lakcímnyilvántartásban;
- a központi idegenrendészeti nyilvántartásban, vagy
- az elektronikus ügyintézést igénybe vevő külföldi személyek nyilvántartásában szerepel
Hol intézhető
Ügyfélkapu nyitható
Szükséges iratok
Az ügyfélkapu regisztrációhoz be kell mutatni:
- magyar állampolgárok esetében:
- személyazonosításra alkalmas érvényes okmányt (személyazonosító igazolvány, kártya formátumú vezetői engedély, útlevél)
- EGT állampolgárok esetében:
- EGT-s személyazonosító igazolványt vagy útlevelet
- EGT országon kívüli külföldiek esetén:
Költségek
Az első ügyfélkapu létesítése ingyenes.
Amennyiben az újabb ügyfélkapu igénylése egy hivatali kapuval rendelkező, vagy azt létesíteni kívánó szervezet hivatali kapujának működtetéséhez, a hivatali kaput létesítő szervezet igazolásával és az ennek megfelelő elektronikus levélcímmel történik, úgy az díjmentesen létesíthető.
További ügyfélkapu létesítésének díja 3000 forint.
Ügyintézési idő
A regisztráció – a jogszabályban előírt azonosítás és ellenőrzés sikeressége esetén – azonnal megtörténik.
Sikeres regisztráció esetén:
- a rendszer 5 napig érvényes, egyszer használható aktiváló kódot küld a regisztrált e-mail címére, melynek segítségével saját jelszó képezhető.
Elektronikus ügyintézés
Ügyfélkapu regisztráció elektronikusan intézhető
Fogalmak
Ügyfélkapu
Az ügyfélkapu a Kormány által kötelezően biztosított elektronikus azonosítási szolgáltatás.
Regisztráció személyes megjelenéssel létesíthető okmányirodában, kormányablakokban, a NAV kiemelt ügyfélszolgálatain, a külképviseleteken, valamint egyes postai ügyfélszolgálatokon. A regisztrációhoz személyazonosításra alkalmas érvényes okmány (magyar állampolgárok esetében: személyazonosító igazolvány, kártya formátumú vezetői engedély, útlevél) bemutatása szükséges.
A 2016. január 1-jét követően kiállított érvényes személyazonosító igazolvány birtokában, személyes megjelentés nélkül is létesíthető Ügyfélkapu a www.ugyfelkapu.gov.hu/regisztracio/regEszemelyi felületen.
Regisztrációt követően e-mailben kapja meg aktiváló kódját, amelyet legegyszerűbben a levélben található link segítségével aktiválhat a küldéstől számított 5 napon belül.
Az aktiválás során meg kell adnia felhasználói nevét és új, választott jelszavát, amelynek érvényességi ideje maximum két év (rövidebb érvényességi időt is beállíthat).
A saját jelszó képzése után az ügyfélkapun keresztül a szolgáltatások teljes köre elérhető.
Amennyiben nem aktiválta kódját a megadott határidőn belül, a www.magyarorszag.hu portál elfelejtett jelszó funkciójával új egyszer használatos aktiváló kódot lehet igényelni, mely 5 napig érvényes.
Gyakran ismételt kérdések
Milyen szolgáltatásokat lehet igénybe venni az Ügyfélkapun keresztül?
A www.magyarorszag.hu portálon elérhető, a különböző szervek által biztosított elektronikus ügyintézési lehetőségeket vagy szolgáltatásokat veheti igénybe.
Az elektronikusan intézhető ügyek teljes és aktuális listáját az ügyfélkapuján belépve az „Elektronikusan intézhető ügyek” menüpontban tekintheti meg.
Személyesen meg kell-e jelenni az ügyfélkapu nyitásához?
Igen, kivéve, ha rendelkezik 2016. január 1-jét követően kiállított érvényes személyazonosító igazolvánnyal és az www.ugyfelkapu.gov.hu/regisztracio/regEszemelyi felületen az okmányazonosító, valamint a regisztrációs kód megadását követően kezdeményez ügyfélkapu regisztrációt.
Mi a teendő az e-mailben kapott egyszer használható aktiváló kóddal?
Miután elektronikus levélcímére megkapta az egyszer használható aktiváló kódot tartalmazó elektronikus levelet (akár személyesen, akár elektronikusan indította el regisztrációját), az abban leírtak segítséget nyújtanak Önnek személyes ügyfélkapuja megnyitásához. Saját, új jelszót kell képeznie, mely legalább nyolc (8) karakterből áll, nem lehet benne ékezetes betű, "@" karakter, kis- és nagybetű érzékeny, tartalmaznia kell legalább két számot, valamint kis- és nagybetűt egyaránt. A jelszó nem lehet azonos a felhasználói nevével. Az ügyfélkapu aktiválására az e-mailben érkező aktiváló kóddal a megérkezésétől számított 5 napon belül van lehetőség.
Mennyi ideig érvényes az ügyfélkapu?
Az ügyfélkapu érvényessége határozatlan idejű. A regisztráció során megadott jelszó biztonsági okokból legfeljebb 2 évig érvényes. (Lehetőség van rövidebb érvényességi idő beállítására az aktiváláskor, valamint az ügyfélkapun belépve a jelszóváltoztatás menüpontban). A jelszó lejáratát megelőzően Ön három alkalommal kap figyelmeztetést a regisztráció során megadott e-mail címre (az érvényességi idő lejárta előtt 1 hónappal, 1 héttel, valamint lejárat napja előtti napon).
Mi a teendő, ha a regisztrációt követően változás következik be a személyazonosító adatokban?
Lehetősége van a www.magyarorszag.hu portálon, az ügyfélkapun belépve, a "Saját adatok" szolgáltatás alatt személyi adatai frissítésére. Amennyiben a személyadatok frissítése gombra kattint, összehasonlításra kerülnek az ügyfélkapu rendszerben, valamint a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban szereplő személyazonosító adatok. Eltérés esetén az ügyfélkapu adatai frissülnek a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban lévő adatokkal.
Mi a teendő, ha a regisztrációs eljárást követően az elektronikus levélcímben következik be változás?
Abban az esetben, ha be tud lépni ügyfélkapuján, úgy az e-mail címre vonatkozó módosítást Ön is elvégezheti a www.magyarorszag.hu felületén, felhasználói nevével és jelszavával belépve az ügyfélkapun, a"Saját adatok" menüpontban.
Amennyiben e-mail címének megváltozása akkor következik be, amikor személyes ügyfélkapuját még nem aktiválta, vagy nem tud az ügyfélkapuján belépni, úgy elektronikus levélcímének módosítására csak okmányirodában, kormányablakban, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal kiemelet ügyfélszolgálatain, vagy egyes postai ügyfélszolgálatokon történő személyes megjelenés esetén van lehetősége.
Hogyan változtatható meg a jelszó?
A regisztrációt követően megadott jelszavát bármikor megváltoztathatja az ügyfélkapun történő belépés után, a „Saját adatok” menüponton belül, a „Beállítások”-at kiválasztva a „Jelszóváltás” opciót alkalmazva, ahol meg kell adnia felhasználói nevét, valamint régi és új jelszavát.
Mi a teendő, ha elfelejtettem a jelszavamat?
Amennyiben elfelejtette jelszavát, úgy lehetősége van új, egyszer használható aktiváló kód kérésére. A www.magyarorszag.hu jobb felső részén, az „Ügyfélkapu” kép mellett a „Belépés”-re kattintva, az „Elfelejtette a jelszavát?” menüpont alatt meg kell adnia a felhasználói nevét, valamint e-mail címét. Ezt követően a központi rendszer az új aktiváló kódot tartalmazó e-mailt az Ön e-mail címére megküldi.
Hogy ellenőrizhetem, hogy meddig érvényes az ügyfélkapu jelszavam?
A www.magyarorszag.hu portálon keresztül a személyes ügyfélkapujába belépve a „Saját adatok” menüpont alatt ellenőrizheti ügyfélkapu jelszavának lejárati idejét.
Amennyiben esedékes, a "Jelszóváltoztatás" menüpont alatt meghosszabbíthatja a jelszó lejáratának időpontját.
Mit csináljak, ha lejárt a jelszavam?
Amennyiben jelszava lejárt, de a lejárattól számítva még nem telt el 60 nap, az „Elfelejtett jelszó” opcióval kaphat az új jelszó képzéséhez szükséges egyszer használható aktiváló kódot.
Ha jelszava lejárt, és a lejárattól számítva már több mint 60 nap eltelt, akkor az ügyfélkapu aktiválásához személyesen kell megjelennie az okmányirodában, kormányablakban, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal kiemelt ügyfélszolgálatain,vagy egyes postai ügyfélszolgálatokon, melyre személyazonossága igazolására alkalmas okmánya bemutatásával és a regisztrációs adatok ellenőrzését követően kerülhet sor.
Lehetőség van-e több személyes ügyfélkapu nyitására?
Igen, bármely okmányirodában, kormányablakban, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal ügyfélszolgálatain, vagy egyes postai ügyfélszolgálatokon. Azonban az első ügyfélkapu létesítését követő minden további ügyfélkapu létesítésének díja 3000 forint. Kivétel amennyiben egy hivatali kapuval rendelkező, vagy azt létesíteni kívánó szervezet hivatali kapujának működtetéséhez, a hivatali kaput létesítő szervezet igazolásával, és az ennek megfelelő elektronikus levélcímmel igényel újabb ügyfélkaput, úgy az díjmentesen létesíthető
Jogszabályok
- 2004. évi CXL. törvény a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól
- 2015. évi CCXXII. törvény az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól
- 1990. évi XCIII. törvény az illetékekről
- 83/2012. (IV.21.) Korm. rendelet a szabályozott elektronikus ügyintézési szolgáltatásokról és az állam által kötelezően nyújtandó szolgáltatásokról
- 84/2012. (IV.21.) Korm. rendelet egyes, az elektronikus ügyintézéshez kapcsolódó szervezetek kijelöléséről
- 85/2012. (IV.21.) Korm. rendelet az elektronikus ügyintézés részletes szabályairól
A jogszabályok megtalálhatók a www.magyarorszag.hu honlapon a jogszabálykeresőben.