Két év alatt megnyolcszorozódott az internetes okmányügyintézések száma
2016. május 05.
Rohamos ütemben növekszik az online közigazgatási szolgáltatások népszerűsége: az elmúlt évben több mint 200 ezer okmányirodai ügy – például erkölcsibizonyítvány- vagy útlevéligénylés – indult el elektronikusan, nyolcszor több, mint 2013-ban – mutattak rá az elektronikus közigazgatási fejlesztésekért felelős Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) szakértői. Ezzel párhuzamosan az utóbbi két évben harmadával emelkedett az online ügyintézéshez szükséges Ügyfélkapuk száma az országban, jelenleg közel minden negyedik magyar állampolgár élhet az internetes okmányügyintézés lehetőségével.
 

Nyolcszorosára nőtt az internetes okmányügyintézések száma az elmúlt két évben. A KEKKH statisztikái szerint amíg 2013-ban még csak 24 900 ügyet indítottak az állampolgárok a hivatali ügyintézés internetes felületén, a Webes Ügysegéden, az elmúlt évben ez a szám nem kevesebb mint 206 274 volt. Ebben az időszakban jelentősen bővült az interneten intézhető ügyek száma is: miközben három éve csupán 9 ügytípus volt elérhető a Webes Ügysegéd szolgáltatással, tavaly már 28, köztük például az útlevélpótlás, a házassági anyakönyvi kivonat igénylés vagy a gépjárműadat-lekérdezés. „A felgyorsult technikai fejlődés következtében évek óta egyre erősebb igény mutatkozik az állampolgárok részéről azzal kapcsolatban, hogy az okmányirodai ügyeiket is az interneten intézhessék. Ennek az igénynek a kielégítésére az elmúlt években jelentős fejlesztések történtek, aminek eredményeként például egy elveszett útlevél pótlását ma már nem csak egy asztali számítógépen vagy laptopon, hanem egy okostelefononos applikáció segítségével is el tudjuk intézni” – kommentálta a statisztikát Dr. Ignácz István, a KEKKH elnöke.

Elektronikus okmányügyintézés számokban (2013-2015):

 

2013 2014 2015
Webes Ügysegéden indított ügyek száma 24 900 67 276 206 274

Webes Ügysegéden intézhető ügytípusok száma

9 10 28
Ügyfélkapuk száma Magyarországon 1 539 218 1 839 790 2 146 442
Okmányirodában vagy kormányablakban regisztrált Ügyfélkapuk száma 1 408 501 1 634 637 1 886 370

Forrás: KEKKH

Az elektronikus közigazgatási szolgáltatások terjedését jól mutatja az is, hogy az elektronikus ügyintézéshez, illetve a Webes Ügysegéd szolgáltatás igénybevételéhez szükséges Ügyfélkapuk száma jelentősen, közel 40 százalékkal nőtt 2013 és 2015 között: az elmúlt évben már összesen 2 146 442 Ügyfélkaput tartott számon a Hivatal, vagyis nagyjából minden negyedik magyar állampolgár már elektronikusan is intézheti az ügyeit.

Ügyfélkapu az ország bármely okmányirodájában vagy kormányablakában, valamint a Nemzeti Adó- és Vámhivatal kiemelt ügyfélszolgálatain és a postai Agora-pontokon is igényelhető. A legtöbb Ügyfélkaput, szám szerint 1 886 370-en okmányirodai és a kormányablak-hálózatban regisztráltak. Ezek között a legtöbb, valamivel több mint félmillió nem nagy meglepetésre a fővároshoz kapcsolódik; a budapestiek harmada rendelkezik Ügyfélkapuval. A második legtöbb regisztráció Pest megyében történt, ugyanakkor lakosságarányosan Bács-Kiskun, Csongrád és Veszprém megyében is jelentős az Ügyfélkapuval rendelkező lakosok száma.

Döntse el Ön, hogyan szeretné a közigazgatási ügyeit intézni!
A Webes Ügysegéden elérhető úgynevezett Rendelkezési Nyilvántartás szolgáltatás segítségével az állampolgároknak immár lehetőségük van – egy alaprendelkezés keretében – dönteniük arról, hogy milyen formában, csak személyesen vagy az interneten és telefonon is szeretnénk-e ügyeket intézni. Itt továbbá elektronikus meghatalmazások is készíthetőek, több mint 80 ügytípushoz kapcsolódóan. Az elektronikus meghatalmazás legnagyobb előnye, hogy sem tanúkra, sem papíralapú formanyomtatványokra nincs szükség hozzá. A szolgáltatás igénybevételével végül az állampolgárok meghatározott időközönként tájékoztatást kérhetnek arról, hogy a nevükben milyen közigazgatási ügyintézések történtek, ami jelentős mértékben csökkenti a személyes adatokkal való visszaélések kockázatát. Az online felületen tett rendelkezéseikkel tehát az állampolgároknak módjuk van rá, hogy a közigazgatással való kapcsolattartásukat teljes mértékben a saját igényeikre szabják.

„A jelenleg is zajló elektronikus fejlesztéseinkkel jelentős lépéseket teszünk a közigazgatás digitalizálásáért, ugyanakkor nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy vannak még olyanok, főként az idősebb generációk és a szegényebb társadalmi rétegek tagjai közt, akik egyelőre nem tudnak élni az internet-hozzáférés adta lehetőségekkel. Innen nézve mérhető fel a valódi jelentősége az idén bevezetett telefonos ügyintézésnek, amivel a közigazgatás a közeljövőben teljes egészében testre szabhatóvá válik: mindenki úgy intézheti az ügyeit, ahogy az számára a legegyszerűbb és legkényelmesebb” – zárta gondolatait Dr. Ignácz István, a KEKKH elnöke.

A regisztrált Ügyfélkapuk száma megyei bontásban (2015):

Megye / főváros Regisztrált
Ügyfélkapuk

Regisztrált Ügyfélkapuk
/ lakónépesség

Bács-Kiskun 107 815 21%
Baranya 62 494 17%
Békés 66 947 19%
Borsod-Abaúj-Zemplén 109 962 16%
Budapest 535 863 30%
Csongrád 83 809 21%
Fejér 83 063 20%
Győr-Moson-Sopron 92 660 20%
Hajdú-Bihar 102 651 19%
Heves 56 222 19%
Jász-Nagykun-Szolnok 64 567 17%
Komárom-Esztergom 56 726 19%
Nógrád 30 584 16%
Pest 241 317 20%
Somogy 58 660 19%
Szabolcs-Szatmár-Bereg 90 722 16%
Tolna 41 643 18%
Vas 46 693 18%
Veszprém 71 467 21%
Zala 56 058 20%

Forrás: KEKKH