Jogosultak köre
Jogosult lakcímigazolványra:
a Magyarországon élő
- magyar állampolgár
- huzamos tartózkodási jogosultsággal rendelkező személy
- menekültként elismert személy
- oltalmazottként elismert személy
- szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy
a külföldön élő
Hol intézhető
Lakcímigazolvány első alkalommal történő kiadása kérelmezhető:
- a lakóhely szerint illetékes jegyzőnél, illetve személyesen, vagy elektronikus azonosítást követően elektronikus kapcsolattartás vagy elektronikus ügyintézési pont útján bármely járási hivatalnál
- magyarországi letelepedés szándékával külföldről hazatérő magyar állampolgár esetében személyesen, vagy elektronikus azonosítást követően elektronikus kapcsolattartás útján bármely járási hivatalnál
- a fentitől eltérő esetben a külföldön élő magyar állampolgár bármely járási hivatalnál, a hivatásos konzuli tisztviselőnél vagy a nyilvántartást kezelő szervnél terjesztheti elő kérelmét.
Lakcímigazolvány kiadása első alkalommal hivatalból történik:
- magyar állampolgárságú újszülött esetében a születés helye szerint illetékes anyakönyvvezetőnél
- a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy esetében (Budapest Főváros Kormányhivatala)
- a honosított polgár esetében (Budapest Főváros Kormányhivatala)
- huzamos tartózkodási jogosultsággal rendelkező személy esetében (lakóhely szerint illetékes járási hivatal)
- oltalmazott jogállású személy esetében (lakóhely szerint illetékes járási hivatal)
- menekült jogállású személy esetében (lakóhely szerint illetékes járási hivatal)
- külföldi letelepedési nyilatkozattal összefüggő lakcím ügyben annál a járási hivatalnál, amelynél az eljárást az ügyfél megindítja, a konzuli tisztviselőnél megindított eljárásban az érintett polgár lakó- vagy tartózkodási helye szerint illetékes járási hivatalnál
- magyar állampolgár esetében – ha a nyilvántartásban nem szerepel – a magyar állampolgárság nyilatkozattal történő megszerzésével, valamint a magyar állampolgárság fennállásának igazolásával összefüggésben, az állampolgársági ügyekben eljáró szervnél
- magyar állampolgár esetében – ha a nyilvántartásban nem szerepel – és amennyiben a külföldön történt születését, házasságkötését, vagy bejegyzett élettársi kapcsolatát a hazai anyakönyvezést végző hatóság anyakönyvezte, a hazai anyakönyvezést végző hatóságnál
- külföldön élő magyar állampolgár esetében – ha a nyilvántartásban nem szerepel – és amennyiben kéri a nyilvántartásba vételét, nyilvántartásba vételét követően az eljáró járási hivatalnál, vagy konzuli tisztviselőnél előterjesztett kérelem esetén a nyilvántartást kezelő szervnél
- magyar állampolgár esetében – ha a nyilvántartásban nem szerepel – a magánútlevél iránti kérelem előterjesztését követően, ha Magyarországon élő magyar állampolgárként kerül nyilvántartásba vételre Budapest Főváros Kormányhivatalánál, ha külföldön élő magyar állampolgárként kerül nyilvántartásba vételre a nyilvántartást kezelő szervnél
Lakcímbejelentés személyesen, illetve a törvényes képviselő vagy meghatalmazott útján, továbbá elektronikus azonosítást követően elektronikus kapcsolattartás útján, valamint elektronikus ügyintézési ponton terjeszthető elő.
Az elkészült lakcímigazolvány átvehető a kérelmező választása szerint:
- személyesen a jegyzőnél, vagy a járási hivatal kormányablakában vagy okmányirodájában
- a lakóhelyre vagy tartózkodási helyre postázva.
- elektronikus kapcsolattartás, valamint elektronikus ügyintézési pont útján előterjesztett kérelem esetén a polgár választása szerint személyesen a járási hivatalnál, vagy a lakóhelyre, tartózkodási helyre vagy egyéb címre postázva
Speciális esetek az elkészült lakcímigazolvány átvételében
- az újszülött első lakcíméről szóló hatósági igazolványt az eljáró hatóság az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvényben meghatározott feltételek fennállása és személyesen történő benyújtás esetén automatikus döntéshozatal útján állítja ki,
- a honosított polgárnak és külföldi lakcímmel rendelkező honosított polgárnak a polgármester adja át, amennyiben előtte teszi le az állampolgársági esküt,
- a honosított polgárnak és a külföldi lakcímmel rendelkező honosított polgárnak a külképviselet vezetője adja át, amennyiben előtte teszi le az állampolgársági esküt,
- a külföldön élő magyar állampolgár a külképviseleten veheti át,
- a magyar állampolgárnak az állampolgársági ügyekben eljáró szerv, a hazai anyakönyvezést végző hatóság, Budapest Főváros Kormányhivatala vagy a nyilvántartást kezelő szerv adja át vagy kézbesíti.
Szükséges iratok
Lakcímigazolvány kiállításához szükséges okmányok:
- személyazonosság igazolására alkalmas okmány (személyazonosító igazolvány, útlevél vagy kártyaformátumú vezetői engedély)
- lakcímbejelentést a jogszabályban előírt adattartamú bejelentő lapon kell teljesíteni
- a bejelentőlapot a lakcímbejelentés teljesítésére kötelezettnek, és a jogszabályban meghatározott esetekben a szállásadónak is saját kezűleg alá kell írnia, szállásadó általi hozzájárulásra nincs szükség, ha a bejelentkező olyan érvényes teljes bizonyító erejű magánokirattal vagy közokirattal rendelkezik, amely a lakás használatára feljogosítja. Ebben az esetben az okiratot a lakcímbejelentő lappal együtt kell a járási hivatalnak benyújtani
- ha a lakcímbejelentéssel érintett ingatlannak több szállásadója van, a szállásadók hozzájárulását a lakcímbejelentés során eljáró szállásadó írásbeli nyilatkozatával igazolja. Az írásbeli nyilatkozatot be kell nyújtani az eljáró hatóságnak.
Ha a lakcímbejelentési eljárás során a lakcímbejelentés teljesítésére kötelezett vagy a szállásadó írásképtelen vagy írástudatlan, az eljáró hatóság a lakcímbejelentő lapon a bejelentő aláírásánál vagy a szállásadó aláírásánál az „írásképtelen” megjelölést tünteti fel.
Első lakcímigazolvány kiállításához szükséges további okmányok:
- bevándorlási engedély
- huzamos tartózkodási jogosultságot igazoló okmány
- menekültkénti elismerésről szóló határozat
- oltalmazottkénti elismerésről szóló határozat
Elektronikus kapcsolattartás útján történő lakcímbejelentés esetén:
Elektronikus azonosítást követően elektronikus kapcsolattartás útján az alábbi esetekben teljesíthető a lakcímbejelentés:
- a bejelentő a lakás kizárólagos tulajdonosa vagy annak egyedüli haszonélvezője,
- a szállásadó a lakcímbejelentéshez előzetesen hozzájárult, vagy hozzájárulását a rendelkezési nyilvántartásban tette meg,
- a bejelentő csatolja a szállásadó hozzájárulását, illetve több szállásadó esetén a lakcímbejelentés során eljáró szállásadó nyilatkozatát a többi szállásadó hozzájárulásáról,
- a bejelentő olyan érvényes teljes bizonyító erejű magánokirattal vagy közokirattal rendelkezik, amely a lakás használatára feljogosítja és az okiratot az elektronikus kapcsolattartás útján teljesített lakcímbejelentéshez csatolja.
A lakcímbejelentést elektronikus kapcsolattartás útján teljesítheti a bejelentő, a törvényes képviselő, vagy a meghatalmazott is, a képviseleti jogosultságot igazoló okiratot – ha azt a rendelkezési nyilvántartás nem tartalmazza – csatolni szükséges.
Magyar állampolgár külföldről történő hazatérésének elektronikus úton történő bejelentése akkor teljesíthető, ha:
- a személyi- és lakóhely adatait igazoló okiratokat, nyilatkozatokat csatolja,
- az elektronikus lakcímbejelentésre vonatkozó feltételeket teljesíti.
A külföldről történő hazatérést elektronikus kapcsolattartás útján teljesítheti a bejelentő és a törvényes képviselő is. Az eljárás során a polgár személyi adatait magyar hatóság által kiállított anyakönyvi kivonattal, nőtlen vagy hajadon családi állapotát személyes nyilatkozattal igazolni szükséges.
Az elektronikus kapcsolattartás útján történő lakcímbejelentés és külföldről történő hazatérés bejelentés megtételére a Személyre szabott Ügyintézési Felületen kerülhet sor.
Elektronikus ügyintézési ponton a lakcímbejelentés akkor teljesíthető, ha
- a bejelentő a lakás kizárólagos tulajdonosa vagy egyedüli haszonélvezője;
- szállásadóként a lakás tulajdonosa, haszonélvezője a lakcímbejelentéshez elektronikusan úton – előzetesen vagy a rendelkezési nyilvántartásban – hozzájárult.
A bejelentő a lakcímbejelentést kizárólag saját maga tekintetében teljesítheti.
Az előző lakcímigazolványt – amennyiben rendelkezik vele- leadhatja személyesen, törvényes képviselő vagy meghatalmazott útján bármely járási hivatalnál, vagy személyes megjelenés nélkül, postai úton az eljárás megindításának helyes szerint illetékes járási hivatalnak címezve.
Személyes eljárás keretében, amennyiben a polgár tároló elemmel rendelkező állandó személyazonosító igazolvánnyal igazolta magát, a hatóság a tároló elemen a lakcímadatot annak nyilvántartásba vételével egyidejűleg rögzíti.
Ha a polgár a lakcímbejelentési és a külföldről történő hazatérés bejelentése eljárást elektronikus kapcsolattartás útján indította meg, vagy ha az eljárás időpontjában nem tároló elemmel rendelkező állandó személyazonosító igazolvánnyal igazolta magát, vagy a lakcímadat rögzítésének átmeneti jellegű műszaki vagy technikai akadálya áll fenn, a lakcímadatot utólagosan, a polgár kérelmére kell rögzíteni a tároló elemen.
Költségek
A lakóhely bejelentése és a külföldről történő hazatérés bejelentése és ennek nyomán a lakcímigazolvány kiállítása illetékmentes.
Ügyintézési idő
Az ügyintézési határidő – ha a kérelem hiánytalan és a hatóság rendelkezésére álló adatok alapján a tényállás tisztázott 8 nap, ellenkező esetben az ügyintézés határideje 60 nap.
- A lakcímigazolvány személyes megjelenés esetén, amennyiben lehetőség van rá, azonnal átvehető az okmányirodában.
- A külföldön élő magyar állampolgár nyilvántartási ügyében az ügyintézési határidő 30 nap.
- A lakcímigazolvány elektronikus kapcsolattartás útján, valamint elektronikus ügyintézési ponton előterjesztett kérelem esetén a polgár választása szerint személyesen a járási hivatalnál, vagy a lakóhelyre, tartózkodási helyre vagy egyéb címre postázva vehető át.
Sürgősségi eljárásra nincs lehetőség.
Érdemes tudni
A lakcímigazolványnak érvényességi ideje nincs.
Érvénytelenné válik a lakcímigazolvány, ha:
- az abba bejegyzett adatok megváltoztak
- megrongálódott
- elveszett, eltulajdonították
- hamis adatokat tartalmaz, az abba bejegyzett lakcím a nyilvántartásban érvénytelen vagy fiktív jelzéssel szerepel
- megszűnt a lakcímigazolványra való jogosultság
- a polgár meghalt
A Magyarország területén élő és a személyiadat- és lakcímnyilvántartás hatálya alá tartozó polgár köteles lakóhelyének címét nyilvántartásba vétel céljából bejelenteni. A tartózkodási hely címe bejelenthető (a lakó-, illetve a tartózkodási hely bejelentése a továbbiakban együtt: lakcímbejelentés), vagy a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény 26/A. §-ban meghatározottak szerint valamely jogosultság feltételeként bejelentendő.
Ha jogszabály valamely jogosultság vagy kötelezettség tekintetében eltérően nem rendelkezik, ellenkező bizonyításig a polgár életvitelszerű lakáshasználata helyének a bejelentett lakóhelyét kell tekinteni, ha tartózkodási hely bejelentésére nem került sor. A külföldön élő magyar állampolgár életvitelszerű lakáshasználata helyének a bejelentett külföldi lakóhelyét kell tekinteni.
Elektronikus ügyintézés
A lakcímbejelentést elektronikus úton is előterjesztheti a Személyre szabott Ügyintézési Felületen.
Letölthető anyagok
Kérelem a szülő(k) / törvényes képviselő(k) adatainak feltüntetése (módosítása, törlése) iránt
Fogalmak
Lakcímigazolvány célja
A lakcímigazolvány célja a polgár tájékoztatása személyi azonosítójáról és bejelentett lakcíméről annak érdekében, hogy azokat törvényben előírt kötelezettsége teljesítéséhez közhitelűen igazolhassa.
Személyi azonosító
A személyiadat- és lakcímnyilvántartás azonosító kódja a személyi azonosító. A személyi azonosítót a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény (a továbbiakban: nyilvántartási törvény) hatálya alá tartozó polgárok azonosítására a személyiadat- és lakcímnyilvántartását kezelő szerv képezi. Az érintettet személyi azonosítójáról a nyilvántartást kezelő szerv hatósági igazolvánnyal tájékoztatja.
Lakóhely
A polgár lakóhelye annak a lakásnak vagy szállásnak (a továbbiakban együtt: lakás) a címe, amely a polgár állammal, továbbá a természetes és jogi személyekkel, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekkel való hivatalos kapcsolattartása, valamint lakóhelyhez kötött jogai és kötelezettségei megalapozásául szolgál.
A külföldön élő magyar állampolgár lakóhelye az általa bejelentett külföldi ország, település, és lakcím.
A lakóhely létesítését, illetve annak változását az új lakóhely szerint illetékes jegyzőnél vagy bármely járási hivatalnál kell bejelenteni.
A polgár lakóhelyének megváltozását és tartózkodási helyének újabb tartózkodási hely létesítése nélküli megszüntetését az új lakóhely szerint illetékes jegyzőnél vagy bármely járási hivatalnál egyidejűleg is bejelentheti.
A kiskorú gyermek lakóhelyeként - ha a bíróság vagy a gyámhatóság a gyermek lakóhelyéről jogerősen másként nem határoz - a szülő (törvényes képviselő) lakóhelyét kell bejelenteni.
Az újszülött első lakóhelyeként a szülők nyilatkozata alapján az anya vagy az apa lakóhelyét, ennek hiányában tartózkodási helyét - a születés tényével együtt - az anyakönyvvezető jelenti be.
Az átmeneti vagy tartós nevelésbe vett gyermek (a továbbiakban: nevelésbe vett gyermek) lakóhelyét - a szülőjének lakóhelyével megegyezően - a gyámhivatal állapítja meg. A nevelésbe vett gyermek lakóhelyeként - ha az fontos okból érdekében áll - a gyámhivatal megállapíthatja a tényleges gondozás helye szerinti gyermekotthont vagy - ha a nevelőszülő ehhez hozzájárult - a nevelőszülő lakóhelyét, ennek hiányában a területi gyermekvédelmi szakszolgálat székhelyét.
Az ideiglenes hatállyal nevelőszülőnél vagy gyermekotthonban, illetve más bentlakásos intézményben elhelyezett gyermek lakóhelye megegyezik szülőjének (törvényes képviselőjének) lakóhelyével.
Tartózkodási hely
A polgár tartózkodási helye annak a lakásnak a címe, ahol a polgár – a lakóhely-változtatás szándéka nélkül – három hónapnál hosszabb ideig tartózkodik.
Ha a polgár a tartózkodási helyét bejelentette, a tartózkodási hely megszüntetését köteles bejelenteni.
A polgár lakóhelyének megváltozását és tartózkodási helyének újabb tartózkodási hely létesítése nélküli megszüntetését az új lakóhely szerint illetékes jegyzőnél vagy bármely járási hivatalnál egyidejűleg is bejelentheti.
A külföldön élő magyar állampolgár magyarországi tartózkodási helyét bármely járási hivatalnál bejelentheti. A tartózkodási helyet - annak bejelentésétől számított öt éven belül - ismét be kell jelenteni. Az ismételt bejelentés hiányában az érintett tartózkodási helye a törvény erejénél fogva megszűnik. A 14. életévét betöltött kiskorú gyermek tartózkodási helyét maga is bejelentheti. Nem kell bejelenteni a tartózkodási helyét annak a polgárnak, aki:
- gyógyintézeti kezelés miatt nem tartózkodik lakóhelyén
- letartóztatásban van, vagy szabadságvesztés büntetését tölti
Lakcímbejelentési kötelezettség
A Magyarország területén élő és a személyiadat- és lakcímnyilvántartás hatálya alá tartozó polgár köteles lakóhelyének címét nyilvántartásba vétel céljából bejelenteni. A tartózkodási hely címe bejelenthető (a lakó-, illetve a tartózkodási hely bejelentése a továbbiakban együtt: lakcímbejelentés), vagy a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény 26/A. §-ban meghatározottak szerint valamely jogosultság feltételeként bejelentendő. Ha a lakcímbejelentésre költözéssel összefüggésben kerül sor, a bejelentést a beköltözéstől vagy a kiköltözéstől számított 3 munkanapon belül kell megtenni.
Ha a polgár a tartózkodási helyét bejelentette, a tartózkodási hely megszüntetését köteles bejelenteni.
Ha jogszabály valamely jogosultság vagy kötelezettség tekintetében eltérően nem rendelkezik, ellenkező bizonyításig a polgár életvitelszerű lakáshasználata helyének a bejelentett lakóhelyét kell tekinteni, ha tartózkodási hely bejelentésére nem került sor. A külföldön élő magyar állampolgár életvitelszerű lakáshasználata helyének a bejelentett külföldi lakóhelyét kell tekinteni.
Jogszabály valamely jogosultság adott hellyel összefüggő gyakorlása, szolgáltatás igénybevétele, kötelezettség teljesíthetősége vagy más joghatás feltételeként előírhatja a tartózkodási hely bejelentését, vagy az életvitelszerű ottlakás tényének egyéb módon való igazolását.
A külföldről hazatérő magyar állampolgár a magyarországi lakóhelyére történt beköltözéstől, számított öt napon belül köteles bármely járási hivatalnál a nyilvántartásba vételhez szükséges -okirattal igazolt- személyi- és lakcímadatokat bejelenteni. Az adatok nyilvántartásba vételéről a járási hivatal hatósági igazolványt ad ki.
Az idegenrendészeti hatóság – jogszabályban meghatározott kivétellel – a huzamos tartózkodási jogosultságot igazoló okmány kiállításától számított öt napon belül a huzamos tartózkodási jogosultsággal rendelkező polgár nyilvántartásba vétele érdekében a nyilvántartásba vételhez szükséges személyi és lakcímadatokat elektronikus úton továbbítja a huzamos tartózkodási jogosultsággal rendelkező polgár lakóhelye szerint illetékes járási hivatalnak. Az adatok nyilvántartásba vételéről a járási hivatal hatósági igazolványt ad ki.
A menekültügyi hatóság a menekült és az oltalmazott jogállását elismerő határozat kiállításától számított öt napon belül, a menekült és az oltalmazott nyilvántartásba vétele érdekében, a nyilvántartásba vételhez szükséges személyi- és lakcímadatokat elektronikus úton továbbítja a menekült és az oltalmazott lakóhelye szerint illetékes járási hivatalnak. Az adatok nyilvántartásba vételéről a járási hivatal hatósági igazolványt ad ki.
Az állampolgársági ügyekben eljáró szerv értesítése alapján - ha a nyilvántartásban nem szerepelnek - hivatalból kerülnek a nyilvántartásba a magyar állampolgárságot nyilatkozattal szerzett polgár adatai, valamint a magyar állampolgárság fennállásának igazolásával.
A hazai anyakönyvezést végző hatóság értesítése alapján - ha a nyilvántartásban nem szerepelnek - hivatalból kerülnek a nyilvántartásba a Magyarország területén kívül született, házasságot kötött vagy bejegyzett élettársi kapcsolatot létesített magyar állampolgár adatai, ha a külföldön történt születését, házasságkötését vagy bejegyzett élettársi kapcsolatát a hazai anyakönyvezést végző hatóság anyakönyvezte.
A harmadik országbeli állampolgárok beutazására és tartózkodására vonatkozó általános szabályokról szóló törvény alapján nemzetgazdasági érdekből kiadott nemzeti letelepedési engedéllyel rendelkező huzamos tartózkodási jogosultsággal rendelkező polgár a magyarországi lakóhelyére történő beköltözésétől számított öt napon belül köteles bármely járási hivatalnál a nyilvántartásba vételhez szükséges személyi és lakcímadatokat bejelenteni. A személyi adatok igazolása az idegenrendészeti hatóság által kiadott huzamos tartózkodási jogosultságot igazoló okmány, valamint az érintett személyi adatairól kiállított hatósági bizonyítvány bemutatásával teljesíthető. Az adatok nyilvántartásba vételéről a járási hivatal hatósági igazolványt ad ki.
A lakcímbejelentésről a járási hivatal a lakcímigazolványt kiállítja és kézbesíti a polgár részére.
A szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy első lakóhelyét az idegenrendészeti hatóságnál a regisztrációs igazolás, a huzamos tartózkodási kártya, az állandó tartózkodási kártya, illetve a tartózkodási kártya kiállításával kapcsolatos eljárásban jelenti be. Nyilvántartásba vételét követően Budapest Főváros Kormányhivatala a lakcímigazolványt kiállítja és kézbesíti a polgár részére.
Szállásadó
A lakcím bejelentési eljárásban a befogadott polgár tekintetében szállásadó:
- a természetes személy vagy jogi személy tulajdonában lévő lakás tulajdonosa vagy haszonélvezője
- az általa bérelt lakásra nézve a bérlő (bérlőtárs, társbérlő)
- a munkásszállásra, a felvonulási lakóépületbe vagy a munkáltató zárt területén belül szolgálati lakásra nézve a munkáltató
- a hajléktalanszállásra nézve a szálláshely fenntartója, illetve annak megbízottja
Szállásadó továbbá
- a kereskedelmi szálláshely (szálloda, fogadó, kemping, üdülőház, turistaszállás, fizetővendég szálláshely, sátortábor, panzió stb.) vezetője a szálláshelyre befogadott polgár, valamint az irányítása alatt álló szálláshelyen lakó alkalmazott és hozzátartozói tekintetében
- a csecsemőotthon, más egészségügyi intézmény, diákotthon, kollégium, bentlakásos szociális intézmény vezetője (gondnoka) az irányítása alá tartozó szálláshelyre vagy lakóhelyre befogadott polgár és az ott lakó alkalmazott vagy hozzátartozó esetében
A tulajdonosnak, a haszonélvezőnek, a bérlőnek, valamint a bíróság vagy más hatóság jogerős és végrehajtható határozata alapján lakó- vagy tartózkodási helyet változtatónak a lakcímjelentő lapján a "tulajdonos", "bérlő", illetve értelemszerűen a megfelelő kifejezést kell feltüntetni.
Ha a lakcímbejelentéssel érintett ingatlannak több szállásadója van, a szállásadók hozzájárulását a lakcímbejelentés során eljáró szállásadó írásbeli nyilatkozatával igazolja. Az írásbeli nyilatkozatot be kell nyújtani az eljáró hatóságnak.
A szállásadó bármely járási hivatalnál személyesen vagy az elektronikus azonosítást követően elektronikus kapcsolattartás útján nyilatkozhat arról, hogy a lakcímbejelentéshez szükséges hozzájárulását olyan módon adja meg, hogy:
- a lakcímbejelentéskor a bejelentkezővel együtt személyesen jelenik meg, vagy
- a lakcímbejelentéshez az elektronikus azonosítást követően elektronikus kapcsolattartás útján előzetesen járul hozzá.
Ha a szállásadó nem él a fenti nyilatkozattételi jogával, akkor a bejelentéshez szükséges hozzájárulást a lakcímjelentő lap aláírásával adja meg.
A szállásadó általi hozzájárulásra nincs szükség, ha a bejelentkező olyan érvényes teljes bizonyító erejű magánokirattal vagy közokirattal rendelkezik, amely a lakás használatára feljogosítja. Ebben az esetben az okiratot a lakcímbejelentő lappal együtt kell a járási hivatalnak benyújtani.
Lakcím nélküli polgár
Ha a Magyarországon élő polgárnak a nyilvántartásban sem lakó-, sem tartózkodási helye nincs, és nem külföldön élő magyar állampolgár, adatait "lakcím nélküli"-ként kezelik.
Fiktív lakcím
A lakcímbejelentések hivatalból történő fiktívvé nyilvánításának akkor van helye, ha a jegyző vagy a járási hivatal a bejelentkezés elfogadása után állapítja meg, hogy a bejelentett lakcím valótlan. Ezt követően a jegyző erről haladéktalanul tájékoztatja az illetékes járási hivatalt, mely a jegyző vagy saját eljárása alapján megállapítja a lakcím érvénytelenségét és a döntés véglegessé válását követően az érvénytelen lakcímadatot a nyilvántartásban fiktív jelzéssel szerepelteti mindaddig, amíg a polgár valós lakcímét be nem jelenti.
Abban az esetben, ha fizikailag létező lakásba jelentkezett be a személy, és a szállásadó írásbeli nyilatkozatával igazolja, hogy a szállásadónak nem minősülő polgár bejelentett lakcímadata nem valós, mert hozzájárulását nem adta meg, vagy azt visszavonta, akkor az ellenkező bizonyításig a járási hivatal a szállásadásra jogosult polgár kérelmére (nyilatkozatára) dönt a lakcím fiktívvé nyilvánításáról,ellenkező okirati bizonyítás hiányában. A jegyző a polgár nyilatkozatáról haladéktalanul tájékoztatja az illetékes járási hivatalt. A jegyző vagy a járási hivatal a szállásadó tulajdonjogának, haszonélvezeti jogának fennállását az ingatlan-nyilvántartásba történő betekintéssel ellenőrzi. A döntés véglegessé válását követően a fentiek szerint jár el. A lakcím "fiktív" jelzéssel szerepeltetése esetén a járási hivatal haladéktalanul gondoskodik arról, hogy az érintett polgár lakcímet tartalmazó hatósági igazolványa érvénytelenségének ténye a hatósági igazolvány nyilvántartásba bejegyzésre kerüljön.
Nem vezethet a lakcímadat érvénytelenségének megállapítására az a körülmény, hogy a polgár nem él életvitelszerűen a lakóhelyként bejelentett lakásban.
Lakcím érvénytelenítése
Érvénytelen a bejelentett lakcímadat, ha a polgárnak a lakás használatára vonatkozó joga megállapodás alapján már nem áll fenn, illetve jogerős bírósági vagy hatósági határozat alapján megszűnt és a határozatot végrehajtották. Érvénytelen a bejelentett lakcímadat akkor is, ha a járási hivatal megállapította, hogy a polgár bejelentett lakcímadata nem valós.
A bíróság vagy más hatóság – ha a lakás használatának megváltoztatására vonatkozó döntés végrehajtásának foganatosítására sor került – erről értesíti a járási hivatalt, amely hivatalból intézkedik a lakcím érvénytelenítésére. Ha egyidejűleg a döntéssel érintett polgár új lakcímet nem jelent be vagy a járási hivatal a bejelentett lakcímről nem szerez tudomást, a polgár adatait „lakcím nélküli”-ként kezelik.
Ellenkező bizonyításig a szállásadó írásbeli nyilatkozata igazolja, hogy a szállásadónak nem minősülő polgár bejelentett lakcímadata nem valós, mert a hozzájárulását nem adta meg, vagy azt visszavonta. A szállásadó ezen nyilatkozata esetén – ellenkező okirati bizonyítás hiányában – a jegyző, illetve a járási hivatal a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény végrehajtásáról kiadott 146/1993. (X. 26.) Korm. rendelet 34. § (3) bekezdése szerint jár el (ha az érvénytelenítéssel vagy „fiktív” jelzés szerepeltetésével érintett lakcím szerint illetékes jegyző, illetve járási hivatal a bejelentkezés elfogadása után állapítja meg, hogy a bejelentett lakcím nem valós, vagy a lakcímbejelentés nem felelt meg a jogszabályban foglalt feltételeknek, akkor a jegyző erről haladéktalanul tájékoztatja az illetékes járási hivatalt, a járási hivatal megállapítja a lakcím érvénytelenségét, és a döntés véglegessé válását követően az érvénytelen lakcímadatot a nyilvántartásban érvénytelen vagy fiktív jelzéssel szerepelteti mindaddig, amíg a polgár a valós lakcímét be nem jelenti). A járási hivatal a szállásadó tulajdonjogának, haszonélvezeti jogának fennállását az ingatlan-nyilvántartásba történő betekintéssel ellenőrzi.
Nem vezethet a lakcímadat érvénytelenségének megállapítására az a körülmény, hogy a polgár nem él életvitelszerűen a lakóhelyként bejelentett lakásban.
Hajléktalan polgár
Az ideiglenes szálláshellyel sem rendelkező hajléktalan személynek lakóhelyeként azt a települést (fővárosi kerületet) kell bejelentenie, ahol szokásosan megtalálható. A nyilvántartásba ebben az esetben a bejelentett település neve (a fővárosban a kerület megjelölése) mellett "lakcím nélküli" bejegyzést kell tenni. A településszintű cím közterület elnevezést és házszámot nem tartalmaz. A hajléktalanszálláson tíz napot meghaladóan tartózkodó lakcím nélküli személyt a szállásadónak a befogadástól számított tizedik napot követő huszonnégy órán belül be kell jelentenie a szálláshely szerint illetékes jegyzőjénél vagy bármely járási hivatalnál.
Lakcímigazolvány adattartalma
A lakcímigazolvány tartalmazza a polgár:
- természetes személyazonosító adatait
- a lakcímét
- személyi azonosítóját
- az okmány azonosítóját
- tájékoztatás céljából a 14. életévét be nem töltött kiskorú esetén- a törvényes képviselő kérelmére- a kiskorú törvényes képviselőinek nevét és a kiállítás időpontja szerinti telefonszámát
- kiállítás keltét
- kiállító hatóság megnevezését
- a személyi azonosítót gépi olvasásra alkalmas vonalkód formájában
Az eljáró hatóság a 14 éven aluli kiskorú törvényes képviselőinek nevét és telefonszámát kizárólag a lakcímigazolvány kiadásáig jogosult kezelni, azokat a lakcímigazolvány kiadásakor haladéktalanul törölni kell. A lakcímigazolványt úgy kell kiállítani, hogy abból az érintett polgár személyi azonosítója és lakcím adata egyidejűleg ne váljon megismerhetővé. A polgár egyidejűleg csak egy érvényes lakcímigazolvánnyal rendelkezhet.
Lakcímigazolvány érvénytelensége
Érvénytelenné válik a lakcímigazolvány, ha:
- az abba bejegyzett adatok megváltoztak
- megrongálódott
- elveszett, eltulajdonították
- hamis adatokat tartalmaz, az abba bejegyzett lakcím a nyilvántartásban érvénytelen vagy fiktív jelzéssel szerepel vagy azt nem a kiállításra jogosult szerv állította ki
- megszűnt a lakcímigazolványra való jogosultság
- a polgár meghalt
Az érvénytelen hatósági igazolványt a polgár, illetve – elhalálozása esetén – hozzátartozója vagy az egészségügyi vagy szociális intézmény köteles nyolc napon belül a járási hivatalnál, a konzuli tisztviselőnél, Budapest Főváros Kormányhivatalánál, az illetékes anyakönyvvezetőnél vagy a nyilvántartást kezelő szervnél leadni.
Hivatalból induló eljárás
A lakcímigazolvány kiadása hivatalból történik, ha
- arra a személyazonosító igazolvány kiadási eljárásban és oly módon kerül sor, hogy a polgár a lakcímet is tartalmazó régi típusú személyazonosító igazolványát cseréli le, és hatósági igazolvánnyal még nem látták el
- arra a személyi azonosító kiadásával vagy módosításával, továbbá a honosított polgár nyilvántartásával összefüggő eljárásban vagy a lakcímbejelentéssel kapcsolatos eljárásban kerül sor
- a hatósági igazolvány kiállítása tévesen bejegyzett adatok helyesbítése vagy a hatósági igazolvány gyártmányhibája miatt történt
- a magyar állampolgár Magyarország területét külföldi letelepedés szándékával elhagyja
- arra a központi címregiszterbe bejegyzett címelemek megváltozása miatt költözéssel nem járó lakcímváltozás miatt kerül sor
- a polgár elektronikus úton jelenti be tartózkodási helyének újabb tartózkodási hely létesítése nélküli megszüntetését
Jogosultság megszűnése
Megszűnik a lakcímigazolványra való jogosultság, ha
- a nem magyar állampolgár Magyarország területét a külföldön történő letelepedés szándékával elhagyja
- a huzamos tartózkodási jogosultsággal rendelkező polgár letelepedési engedélyét, ideiglenes letelepedési engedélyét, nemzeti letelepedési engedélyét, EK letelepedési engedélyét, ideiglenes tartózkodási kártyáját, nemzeti tartózkodási kártyáját, illetve EU tartózkodási kártyáját az idegenrendészeti hatóság visszavonta
- a huzamos tartózkodási jogosultsággal rendelkező személy bevándorlási engedélyét visszavonták
- a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy tartózkodási joga megszűnt, vagy tartózkodási jogának gyakorlásával felhagyott
- a menekültként vagy oltalmazottként elismert személy menekültkénti vagy oltalmazottkénti elismerését visszavonták
- a polgár magyar állampolgársága megszűnt
Gyakran ismételt kérdések
Változott-e a lakcímbejelentés rendje?
A lakcímet, vagy annak változását, továbbra is a lakcím szerint illetékes települési önkormányzat jegyzőjénél illetve bármely járási hivatalnál kell lakcímjelentő lapon bejelenteni. A lakcímbejelentő lap ingyenes, melyet a járási hivatal, illetve a jegyző bocsát a polgár rendelkezésére. A polgár a lakcímbejelentő lap hátoldalán a lakcímigazolvány postázására vonatkozó információkat adja meg. A lakcímbejelentésről a polgár igazolást kap, - mely a lakcímjelentő lap letéphető része - ezzel igazolhatja lakcímbejelentését addig, amíg a lakcímigazolvány el nem készül. A lakcímigazolványt a járási hivatal készíti el és adja át a polgárnak vagy kézbesíti a polgár által megadott címre.
A lakcím és változása elektronikusan is bejelenthető a Személyre szabott Ügyintézési Felületen, valamint elektronikus ügyintézési ponton. A lakcímigazolvány elektronikus kapcsolattartás útján előterjesztett kérelem esetén a polgár választása szerint személyesen a járási hivatalnál, vagy a lakóhelyre, tartózkodási helyre vagy egyéb címre postázva vehető át.
Személyazonosító igazolvány kiadási eljárásban melyik járási hivatal adja ki a lakcímigazolványt?
Az a járási hivatal, amelyik a személyazonosító igazolvány kiállítása tekintetében is eljár, de a lakcímet, vagy annak változását a lakcím szerint illetékes települési önkormányzat jegyzőjénél illetve bármely járási hivatalnál kell lakcímjelentő lapon bejelenteni.
A polgár lakóhelyének megváltozását és tartózkodási helyének újabb tartózkodási hely létesítése nélküli megszüntetését az új lakóhely szerint illetékes jegyzőnél vagy bármely járási hivatalnál egyidejűleg is bejelentheti.
Akinek hatósági igazolványa van, kell-e lakcímigazolványt kérnie?
Csak ez okból nem. A 2000. január 1-je előtt kiadott személyi számot tartalmazó személyi lap, valamint a személyi számot nem tartalmazó személyi lap, és a személyi számról kiadott igazolás együtt, továbbá a személyazonosító jelről kiadott hatósági bizonyítvány a személyi azonosítóról szóló hatósági igazolványnak minősül.
Jogszabályok
- 1996. évi XX. törvény a személyazonosító jel helyébe lépő azonosítási módokról és az azonosító kódok használatáról
- 1992. évi LXVI. törvény a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról
- 1990. évi XCIII. törvény az illetékekről
- 146/1993. (X. 26.) Korm. rendelet a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény végrehajtásáról
- 86/1996. (VI. 14.) Korm. rendelet a biztonsági okmányok védelmének rendjéről
A jogszabályok megtalálhatók a www.magyarorszag.hu honlapon a jogszabálykeresőben.