Magyarországi szokásos tartózkodási hellyel rendelkező személyek, akinek korábban még nem került kiállításra vezetői engedély sem magyar hatóság, sem külföldi hatóság által.
A szolgáltatást a Központi Azonosítási Ügynök (röviden KAÜ) szolgáltatáson keresztül történő azonosítással használhatja.
A szolgáltatás felületén tudja megtenni az okmány kiállításához szükséges nyilatkozatokat, többek között arról, hogy igénybe kívánja-e venni az automatikus, hivatalbóli okmánykiállítás lehetőségét, vagy kizárja ezt az ügyintézési formát. Az eljárásban meg kell adnia, hogy az elkészült okmányt milyen címre kéri megküldeni.
A nyilatkozattétel során megadhatja az e-mail címét, illetve SMS fogadására képes telefonszámát annak érdekében, hogy a hatóság kényelmi szolgáltatásként értesíthesse Önt a következő esetekben:
E-mail cím, illetve telefonszám megadása nem kötelező, azonban ezen adatok hiányában a fenti értesítéseket a hatóság nem tudja megküldeni az Ön számára. Az e-mail cím, és a telefonszám adatok kezelése kizárólag az értesítések kiküldése céljából történik az engedély-nyilvántartásban, a közúti közlekedési nyilvántartásról szóló 1999. évi LXXXIV. törvényben foglaltaknak megfelelően. A sikeres beküldést követően a visszaigazolás letölthető az oldalról.
A nyilatkozat benyújtásakor semmilyen további dokumentum csatolására nincs szükség.
Az automatikus hivatalbóli okmánykiállítási eljárás illetékmentes.
Amennyiben Ön a jelen nyilatkozatával az automatikus hivatalbóli okmánykiállítás lehetőségét megtagadja, akkor az ügye kérelemre, szintén illetékmentes eljárásban intézhető.Eljáró szerv
Az automatikus hivatalbóli okmánykiállítási eljárások az ügyfél lakóhelye, ennek hiányában tartózkodási helye, ennek hiányában szálláshelye szerint illetékes kormányablak/okmányiroda hatáskörébe és illetékességébe tartoznak. Erről bővebben tájékozódhat a Kormányablak weboldalon.
Amennyiben az ügyfél vezetői engedély okmány kiállítása céljából csak fényképet és aláírásadatot kíván rögzíttetni, vagy a nyilatkozatával az automatikus hivatalbóli okmánykiállítás lehetőségét megtagadja és kérelemre kívánja az ügyét elintézni, akkor arra bármely kormányablak/okmányiroda illetékes (országos illetékesség).
Felettes szerv/jogorvoslat
Felettes szerv: vármegyei, fővárosi kormányhivatal.
Jogorvoslat: a nyilvántartási bejegyzés és a kiállított vezetői engedély ellen nincs helye fellebbezésnek, azok tartalma közigazgatás per keretében támadható meg. Közigazgatási perben a Fővárosi, Budapest Környéki, Debreceni, Győri, Miskolci, Pécsi, Szegedi és a Veszprémi Törvényszékek járnak el regionális illetékességgel. A keresetlevelet az eljárt (ügyfél lakóhelye szerint illetékes) fővárosi és vármegyei kormányhivatal járási (fővárosi kerületi) hivatalához kell benyújtani, a vezetői engedély kézhezvételétől számított 30 napon belül.
A közlekedési igazgatási eljárás jogszabály szerinti ügyintézési határideje 25 nap, a gyakorlatban azonban
Az automatikus hivatalbóli okmánykiállítási eljárás során a vezetői engedélyek kiállítását támogató informatikai szakrendszer automatikusan, emberi közbeavatkozás nélkül végzi el a teljes folyamatot az igényléstől kezdve az okmánygyártásig és a kézbesítés iránti intézkedésig, amennyiben az okmány kiállításához szükséges valamennyi feltétel fennállása a közúti közlekedési nyilvántartásból megállapítható, és a járművezető a hivatalbóli okmánykiállítást megakadályozó nyilatkozatot nem tett.
Amennyiben Ön az automatikus hivatalbóli okmánykiállítás lehetőségét kizárja, akkor a vezetői engedélye kiállítását személyes megjelenéssel, kérelemre, országos illetékesség mellett kezdeményezheti bármelyik kormányablakban/okmányirodában.
A nyilatkozat kitöltését és beküldését követően Önnek a következő teendőket kell elvégeznie, amennyiben a nyilatkozat benyújtása előtt ezeket még nem tette meg:
Az első három pontban említett igazolásokat nem kell külön benyújtania a Nyilvántartónak, illetve az okmányirodához/kormányablakhoz, mivel a 2021.02.01. napja után megszerzett igazolásokat a kiállító szervek elektronikus úton megküldik az engedély-nyilvántartásba.
Felhívjuk a figyelmét, hogy amennyiben nem rendelkezik bejelentett érvényes magyarországi lakóhellyel, vagy tartózkodási hellyel (lakcímigazolvánnyal), de a szokásos tartózkodási helye Magyarország, és van érvényes tartózkodási okmánya (tartózkodási engedély), valamint bejelentett magyarországi szálláshelye, akkor a hivatalbóli okmánykiállítási eljárást jelenleg az illetékes kormányablakba/okmányirodába befáradva tudja igénybe venni, hivatalbóli eljárás keretében.
Amennyiben szokásos tartózkodási helye nem Magyarország, akkor az okmánykiállítási ügyben a magyar hatóság nem járhat el, ilyen esetben ügyét a szokásos tartózkodási helye szerinti államban intézheti. Ebben az esetben a járművezetői vizsgát is a szokásos tartózkodási helye szerinti országban célszerű letennie.Felhívjuk a figyelmét, hogy a vezetési jogosultsága attól az időponttól áll fenn, amikor az az engedély-nyilvántartásba bejegyzésre került. Erről kényelmi szolgáltatásként e-mail, vagy SMS-értesítést küld Önnek a hatóság, ha Ön az ehhez szükséges adatait a nyilatkozattétel során megadta. Amennyiben nem adott meg értesítési e-mail címet, vagy SMS fogadására képes telefonszámot, akkor a vezetési jogosultság bejegyzés időpontjáról a hatóság külön nem értesíti.
Vezetési jogosultsága az okmány birtokban tartása nélkül is gyakorolható belföldön, a nyilvántartásba történő bejegyzés időpontjától kezdve, az okmány kézhezvételéig, de legfeljebb a bejegyzéstől számított 30 napig. Külföldön a vezetői engedély kézhezvételét követően vezethet, amelyet vezetés közben magánál kell tartania.
Az automatikus okmánykiállítás igénybevétele esetén a www.magyarorszag.hu weboldalon az „Okmányok” menüpont alatt az „Életút-szolgáltatás a vezetői engedély automatikus hivatalbóli kiállításához” ügytípusban megtekintheti az első vezetői engedélyének kiállításához szükséges feltételek teljesítésének állapotát (a vezetési jogosultsághoz szükséges előfeltételekre és az azt kizáró okokra vonatkozó aktuális információkat, valamint az okmánykiállítás státuszát).