Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala

Adatszolgáltatás, adatletiltás

A személyiadat- és lakcímnyilvántartás


A nyilvántartás a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló - többször módosított - 1992. évi LXVI. törvényben és a végrehajtására kiadott 146/1993. (X.26.) Kormányrendeletben foglalt rendelkezések szerint működik.
A nyilvántartás közhitelűen tartalmazza a hatálya alá tartozó polgárok törvényben meghatározott adatait. A közhitelesség fenntartása érdekében szükségszerű a nyilvántartott adatok naprakészségének biztosítása. A nyilvántartás helyi kezelését a települési, a fővárosban a kerületi önkormányzat polgármesteri hivatalában számítógépes támogatással, - a helyi adottságoktól függően - ennek hiányában csak manuális (kartonos) módszerrel végzik.

Ez azt jelenti, hogy a helyi nyilvántartó szervek, az illetékességi területükön lakó- vagy tartózkodási hellyel rendelkező polgárok aktuális adatairól - a nyilvántartásba vételt követően és minden újabb adatváltozás esetén - a Központi Hivataltól Személyi nyilvántartó lapot, úgynevezett kartont kapnak. A kartonokból álló papíralapú nyilvántartás mellett ott, ahol - a technikai és az anyagi - körülmények lehetővé teszik, számítógépes nyilvántartást is vezetnek.

A nyilvántartás területi megyei számítógépes rendszerét a regionális államigazgatási hivatalok üzemeltetik.

A nyilvántartás központi számítógépes rendszerét a Hivatal működteti, melyet korábban heti rendszerességgel tartott karban az összegyűjtött adatváltozásokkal. 2001. november 1-je óta az adatváltozások on-line rendszerben kerülnek átvezetésre, tehát az adatváltozás rögzítését követően nyomban. A települési önkormányzatok jegyzői gondoskodnak az illetékességi területükön lakó polgárok adatváltozásainak, adatjavításainak nyilvántartásba vételéről. A körzetközponti jegyző rögzíti a nyilvántartásban az illetékességi területén működő jegyzők által, papír alapú bizonylaton jelentett adatváltozásokat, adatjavításokat. A települési önkormányzatok anyakönyvvezetői átvezetik a nyilvántartáson az anyakönyvbe bejegyzett adatváltozásokat, adatjavításokat. A számítógépes rendszer a változásokat ellenőrzi, a hibásakat visszautasítja, és hibalistán jelzi vissza az azokat jelentő szerveknek. A változásokról rendszeresen értesíti a nyilvántartás helyi és területi szerveit.
Hivatalunk úgynevezett „Antik nyilvántartása” az 1945-öt megelőző időszakra, illetve az 1945-től 1954-ig terjedő időszak tekintetében – jogi szabályozás hiányában – csak esetlegesen, részlegesen rendelkezik dokumentumokkal. Hivatalunk Lakcím Archívumának nyilvántartása pedig csak az 1954-től rendszeresített személyi igazolvánnyal rendelkező magyar állampolgárok lakcímjelentő lapját és személyi igazolvány adatlapját őrzi, mely okiratok az érintett polgár elhalálozását követően törvényben meghatározott őrzési idő elteltével – a Halotti értesítő kivételével – megsemmisítésre kerülnek. A mai személyiadat- és lakcímnyilvántartás az 1975. januárban megtartott népesség-összeíráson alapul.

A nyilvántartás célja és feladatai

A nyilvántartás célja, hogy biztosítsa azokat az alapvető személyi és lakcímadatokat, amelyek a polgárok egymás közötti jogviszonyaiban személyazonosságuk igazolásához, illetőleg a közigazgatási és az igazságszolgáltatási szervek, a helyi önkormányzatok, valamint más szervek és szervezetek törvényen alapuló adatigényeinek kielégítéséhez szükségesek.
A nyilvántartás szerveinek feladata a törvényben meghatározott adatok és változásaik gyűjtése és kezelése, azokról okiratok kiadása és a törvényben meghatározott jogosultaknak adatok szolgáltatása.

A nyilvántartás adattartalma

A nyilvántartásban a Magyar Köztársaság területén élő magyar állampolgárok, a bevándorolt és a letelepedett jogállású, valamint a menekült vagy oltalmazottként elismert személyek, a szabad mozgás és a tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló törvény hatálya alá tartozó személyek, amennyiben a szabad mozgás és a három hónapot meghaladó tartózkodási jogukat a Magyar Köztársaság területén gyakorolják, külön kérelemre a külföldön élő magyar állampolgárok adatai, valamint az azokban bekövetkezett változások szerepelnek.

A nyilvántartás személyi adattartalma

A nyilvántartás tartalmazza a polgár:

A nyilvántartás a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személynek a nevét, a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy esetében a szabad mozgás és tartózkodáshoz való joggal történő rendelkezés tényét, nemét, születési helyét és idejét, anyja nevét, személyi azonosítóját, elhalálozása helyét és idejét (a holttá nyilvánítását vagy a halál tényének bírói megállapítását, lakcímét, az adatszolgáltatásra vonatkozó korlátozást, illetve tilalmat, adataiból történő rendszeres adatszolgáltatásra vonatkozó jelzést, aláírását, valamint személyi azonosítójáról és lakcíméről kiadott hatósági igazolványának okmányazonosítóját tartalmazza.

A nyilvántartás lakcím adattartalma

A nyilvántartás történeti állománya

A nyilvántartás történeti állománya tartalmazza a polgár minden eddigi, a törvény hatálya alá tartozó adatát és adatváltozását az érintett elhalálozásától, magyar állampolgárságának megszűnésétől, illetőleg a külföldi letelepedés szándékával külföldre távozásától, bevándorolt, menekült, letelepedett jogállásának megszűnésétől, illetve a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy tartózkodási jogának megszűnésétől számított 15 évig, kivéve, ha jogállásának megszűnését a magyar állampolgárság megszerzése eredményezte. Ha az érintett magyar állampolgársága a külföldi letelepedés szándékával történt külföldre távozás nyilvántartásba vételét követően szűnik meg, e tényt a nyilvántartás történeti állományán át kell vezetni.

A Hivatal Központi Okmánytárában - adatlapokon, illetve számítógépes adathordozón tárolva - kezeli:

Az 1993. június 1-je előtt keletkezett iratokat és fényképeket a Központi Okmánytár elkülönítetten, zárt archívumként kezeli. Ebben az adatállományban csak a passziválás okát és időpontját lehet átvezetni.

A polgárok nyilvántartással összefüggő jogai

A polgár jogosult:

A polgárok nyilvántartással összefüggő kötelezettségei

A polgár

 

A letelepedett jogállású polgár letelepedett jogállást igazoló okmánya kézhezvételétől számított három munkanapon belül a nyilvántartásba vételhez szükséges személyi- és lakcímadatait bejelenteni a lakóhelye szerint illetékes körzetközponti feladatokat ellátó jegyzőnek. Az adatok nyilvántartásba vételéről a körzetközponti jegyző hatósági igazolványt ad ki.
A szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy első lakóhelyét az idegenrendészeti hatóságnál a regisztrációs igazolás, illetve a tartózkodási kártya kiállításával kapcsolatos eljárásban jelenti be.
Az oltalmazottként elismert személy lakcíméről a menekültügyi hatóság tájékoztatja Hivatalunkat a nyilvántartásba történő felvétel és a személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvánnyal történő ellátás céljából.

A polgár köteles a Személyi azonosítóról és lakcímről szóló hatósági igazolványát a lakóhelye szerint illetékes jegyzőnek leadni, ha:

Tájékoztató a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek személyiadat- és lakcímnyilvántartásba vételének 2007. július 1-jét követő módjáról

Egy szinttel feljebb
Előző oldal
Következő oldal






Keresés:

Nyitólap

English

Hivatalunkról
Közérdekű adatok
Üvegzseb
Közbeszerzések
Kiemelt projektek
Álláspályázatok

Gyakran ismételt kérdések
Fogalmak
Kiadványok
Jogszabályok
Sajtóközlemények
Linkek

Archívum
Adatvédelem
Impresszum
Látogatottság
Letöltési segédlet
Technikai ajánlások
Honlaptérkép

Ügyfélközpont
Jogügyletek Biztonsága
Egyéni vállalkozók nyilvántartása
Központi Szabálysértési Nyilvántartás
Lekérdezés
Karbantartó
Fórum

www.valasztas.hu
www.magyarorszag.hu
Ügyfélvonal
Ügyfélkapu
EU tájékoztató Szolgálat
Önkormányzati Minisztérium
Miniszterelnöki Hivatal
Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium
Ügyfélpont
APEH eAdóbevallás
MEH Kisebbség- És Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság
Biometrikus útlevél
SMS Info
Időpontfoglalás Okmányirodákba WAP-on keresztül

Vissza a nyilvantarto.hu-ra