Nyitólap
A Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának régi honlapja az új portál 2011. augusztus 20-i indulásától csak archívumként szolgál, tartalma nem frissül.

Ugrás az új honlapra!
2011.08.19.
Keresés:
Vakbarát, kontrasztos változat látássérülteknek    A A A    English

Hivatalunkról
Közérdekű adatok
Üvegzseb
Közbeszerzések
Kiemelt projektek
Álláspályázatok
GYIK
Fogalmak
Kiadványok
Jogszabályok
Sajtóközlemények
Linkek



Jogügyletek biztonsága



A fejlesztés az Európai Unió támogatásával az Európai Fejlesztési Alap társfinanszírozásában valósul meg, az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Elektronikus Közigazgatás Operatív Program (EKOP), EKOP-2007/1.1.2 számú Jogügyletek biztonsága projekt keretében.

A jogügyletek biztonságának erősítése érdekében 2008. január 1-jétől életbe lépő változások

A lakásmaffia-tevékenység megszüntetése, az ingatlanokkal kapcsolatos visszaélések és a cégügyletekben tapasztalt jogsértések visszaszorítása céljából az Országgyűlés elfogadta a jogügyletek biztonságának erősítése érdekében szükséges törvénymódosításokról szóló 2007. évi LXIV. törvényt.

Fent megfogalmazott célok megvalósítása érdekében a jogszabály az ügyvédek, a közjegyzők és a bírósági végrehajtók számára elektronikus úton biztosít adatigénylési célú hozzáférést egyes hatósági nyilvántartásokhoz.

Az adatlekérdezési folyamat lebonyolítására egy új informatikai rendszer került kifejlesztésre, a Jogügyletek Biztonságát Erősítő Adatszolgáltatási Keretrendszer (rövidítve: JÜB), mely 2008. január 1-jétől a Kormányzati Portálon keresztül a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEK KH) működtetésében érhető el.

A felhasználók a JÜB rendszeren keresztül az ügyfeleik által bemutatott okmányon szereplő adatok megadásával adatot igényelhetnek különböző személyi és okmány-nyilvántartásokból, és az onnan kapott válasz alapján ellenőrizhetik ügyfelük személyi és lakcímadatait, illetve a jogügylet igénybevételéhez/nyújtásához bemutatott okmányuk érvényességét.

A közjegyzők és a bírósági végrehajtók emellett lekérdezhetik ügyfelük aktuális lakcímadatait, valamint megtudhatják, hogy ügyfelük tulajdonában milyen jármű van, illetve egy adott jármű milyen adatokkal szerepel a nyilvántartásban.

A JÜB rendszeren keresztül az egyes felhasználók az alábbi szolgáltatások igénybe vételére jogosultak:

Szolgáltatások (adatigénylési típusok)

Az adatigénylésre jogosult felhasználók

Személyazonosság- és okmányellenőrzés

    • ügyvédek (amennyiben az ellenőrizendő személy adatai ellenőrzéséhez hozzájárult);
    • közjegyzők;
    • bírósági végrehajtók

Okmányellenőrzés

    • ügyvédek;
    • közjegyzők;
    • bírósági végrehajtók

Jármű-nyilvántartási adatok igénylése

    • közjegyzők;
    • bírósági végrehajtók

Lakcím-tudakozódás

    • közjegyzők;
    • bírósági végrehajtók

Az adatszolgáltatás költségei

A különböző nyilvántartásokból történő adatszolgáltatásokért a nyilvántartásokra vonatkozó ágazati jogszabályokban meghatározott igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni. Ez alól az idegenrendészeti nyilvántartás jelent kivételt. Az idegenrendészeti nyilvántartásból szolgáltatott adatok esetében az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény (Itv.) 28. §-nak (1) bekezdésében foglaltakat („Az államigazgatási eljárási cselekményért az e törvényben megállapított illetéket kell fizetni.”) kell alkalmazni.

A JÜB rendszerből történő adatigénylések esetében az egyes nyilvántartásokból történő adatszolgáltatásokért a díjrendeletekben meghatározott, különböző összegű díjakat, míg az idegenrendészeti nyilvántartásból az Itv.-ben meghatározott 2200 Ft általános tételű eljárási illetéket kell fizetni.

A bírósági végrehajtók mentesülnek mind a díj- mind az illetékfizetés alól.

A közjegyzőket a díjrendeletek mentesítik a díjfizetés alól. Mentesítő rendelkezés hiányában azonban az idegenrendészeti nyilvántartásból történő adatszolgáltatásért illetéket kell fizetniük.

Az ügyvédek sem a díjrendeletek, sem az illetéktörvény alapján nem élveznek mentességet, ezért ezen személyi kör minden egyes nyilvántartásból történő adatszolgáltatásért fizetni köteles.

A JÜB adatszolgáltatásért az adatigénylőnek utólag, a hatóság által kibocsátot elszámolás alapján kell fizetnie.

A különböző nyilvántartásokból történő adatszolgáltatásokért fizetendő díjtételek a vonatkozó jogszabályok értelmében az alábbiak szerint alakulnak:

JÜB számlázással kapcsolatos díjtáblázat és információk

Az elektronikus alkalmazás egyrészt a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEK KH) honlapjának (www.nyilvantarto.hu) jobb oldalán található „Jogügyletek biztonsága” logóra kattintva másrészt, a www.magyarorszag.hu Kormányzati Portál segítségével érhető el.

Az alkalmazást a jogosultak az alábbi feltételek együttes megléte esetén használhatják:

  • a jogügyleti törvényben előírt, a közjegyzői vagy bírósági végrehajtói szerepkört, illetve az ügyvédi kamarai tagságot is tartalmazó, elektronikus ügyintézésre alkalmas minősített elektronikus aláírás megléte;
  • Ügyfélkapu-nyitás, amely
    • az elektronikus közszolgáltatásról és annak igénybevételéről szóló 225/2009. (X.14) Korm. rendeletben foglalt követelményeknek megfelelő elektronikus aláírás megléte esetén a www.magyarorszag.hu/ugyfelkapu internetes felületen vagy,
    • ennek hiányában a regisztrációs szerveknél (okmányiroda, KEK KH) történő személyes megjelenéssel teljesíthető. Az okmányirodák elérhetőségéről és ügyfélfogadási idejéről a www.nyilvantarto.hu okmányiroda-kereső menüpontjában találhat információkat.
  • a JÜB rendszer által biztosított webform aláíró alkalmazás telepítése a felhasználó számítógépére (a JÜB portálon a megfelelő linkre kattintással ez automatikusan végrehajtódik).

Amennyiben a szolgáltatással kapcsolatban bármely kérdése, vagy észrevétele van, kérjük keresse meg:

  • az elektronikus adatszolgáltatással kapcsolatban a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala E-közszolgáltatások Ügyfélközpontját, amely elérhető hivatali időben

 

 

ÜGYFÉLSZOLGÁLATOK
Központi Okmányiroda
Telefon: 1818
Külföldről: +36 (1) 452-3622
E-közszolgáltatások
Ügyfélközpontja

Telefon: +36 (1) 273-4800
Erkölcsi bizonyítvány
kiadás

Telefon: 1818
Külföldről: +36 (1) 452-3622
Közúti közlekedési
nyilvántartás

Telefon: +36 (1) 299-7206
Személyiadat- és
lakcímnyilvántartás

Telefon: 1818
Külföldről: +36 (1) 452-3622

Közigazgatási Frekvenciagazdálkodási Hatóság

Ügyfélközpont

Jogügyletek Biztonsága

Egyéni vállalkozók nyilvántartása

Központi Szabálysértési Nyilvántartó

Ügyfélvonal
Lépésről Lépésre