Ügyfélpont
Ügyfélpont program
A programról
A Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (továbbiakban: KEK KH) Ügyfélpont-hálózat kialakítását tűzte ki célul, mely a tervek szerint személyes csatornaként áll az állampolgárok rendelkezésére az elektronikus közigazgatási ügyek intézésével és díjmentes internet szolgáltatás elérésével kapcsolatosan.
Az Ügyfélpont-hálózat nem új pontok kialakítását, hanem jelenleg is meglévő hálózatok, ügyfélszolgálatok szolgáltatásainak kibővítését jelenti, célja elsősorban az elektronikus közigazgatás elterjesztése, a közigazgatási ügyek intézésének megkönnyítése és kiemelten az ügyfélkapuhoz kapcsolódó szolgáltatások megismertetése.
Az Ügyfélpont-hálózat országos kiterjesztését megelőzi egy hat hónapos próbaidőszak, mely 2009. április 1-jén indult el. A Magyar Posta Zrt.-vel és az ELMŰ-ÉMÁSZ Társaságcsoporttal együttműködve a KEK KH hat (négy postai, két ELMŰ-ÉMÁSZ-os) irodahelyen teszteli a szolgáltatást.
A mintairodák működtetésével a próbaidőszak tapasztalatai felhasználásra kerülnek a létrejövő Ügyfélpont-hálózat országos kiterjesztése során. A próbaidőszakot követően a Hivatal a meglévő Ügyfélpont-hálózat szolgáltatásainak kibővítését, valamint 1000-1500 pont létrehozását tervezi országszerte.
Már működő Ügyfélpontok
Az Ügyfélpont próbaszolgáltatása jelenleg Jánosháza, Bácsbokod, Tarján és Mogyoród postahivatalaiban, valamint az ELMŰ-ÉMÁSZ miskolci és rákoskeresztúri ügyfélszolgálatán vehető igénybe.
A Helyi Ügyfélpontokon nyilvános internet terminálok kerültek kihelyezésre. A Magyar Posta és az ELMŰ-ÉMÁSZ Társaságcsoport irodáinak ügyfélterében elhelyezett terminálok célja, hogy a lakosság számára díjmentes hozzáférést biztosítsanak az e-közigazgatási felületekhez. Igény esetén mindebben tanácsadó munkatárs is közreműködik, aki felkészülten tájékoztat és segít az e-közigazgatással, vagy az internet böngészéssel kapcsolatos kérdésekben. Lehetőség nyílik továbbá az interneten történő közérdekű tartalmak önálló megismerésére. A nem kívánatos tartalmak elérésének szűrése, korlátozása megoldásra került.
Fontos szempont, hogy a kialakított Ügyfélpontokon azon állampolgárok számára is elérhetővé váljék a világháló és annak számtalan előnye, akik eddig nem ismerték, vagy korlátozva voltak annak hozzáférésében. Ezzel számukra is lehetőség nyílik, hogy megismerjék az Internetet, az elektronikus úton való tájékozódás lehetőségét, és a közigazgatási ügyek elektronikus ügyintézésének módját.
A mintairodák kerekesszékkel is akadálymentesen megközelíthetőek, a két postai ponton továbbá motoros, állítható magasságú terminál működik.
Az említett helyszíneken Ügyfélpont logó, plakát, a terminálok matricázott felülete és szórólapok tájékoztatják a látogatókat az új szolgáltatásról.
Eddigi tapasztalatok
Az eddigi tapasztalatok alapján a négy postai ponton – mivel kistelepüléseken működő Ügyfélpontokról van szó – újdonságot jelent a szolgáltatás, és egyre több érdeklődő veszi igénybe a terminált önállóan, vagy tanácsadói támogatással.
Az előzetes elvárásoknak megfelelően nagyarányú látogatottság azokon a kistelepüléseken fordul elő, ahol eddig nem ismerték az internet szolgáltatást, vagy nem volt lehetőségük az állampolgároknak annak elérésében.
Elmondható, hogy már vannak visszajáró, a szolgáltatást ismételten igénybe vevő állampolgárok is. A legforgalmasabb Ügyfélpont irodák Jánosháza és Bácsbokod, ahol a hat irodára eső összes forgalom 60%-a a látogatottság aránya.
Az eddigi tapasztaltok azt igazolták, hogy az Ügyfélpont koncepció leginkább kistelepüléseken lehet sikeres, ahol a szolgáltatás bevezetésével, ismertté tételével az állampolgárok „kézzelfogható” előnyökhöz juthatnak.
Melyek ezek az előnyök?
Ügyfélkapu szolgáltatások megismerése, okmányirodai időpontfoglalás, felkészülés a közigazgatási ügyek elintézésére, különböző közigazgatási intézményekbe való utazások elkerülése, eligazodás az internet világában és az ott megjelenő tartalmakban.
|