A Magyar Köztársaság területén élő, a nyilvántartási törvény
hatálya alá tartozó polgár köteles a beköltözés vagy kiköltözés után három munkanapon
belül lakóhelyének, illetve tartózkodási helyének címét a települési önkormányzat
jegyzőjének nyilvántartásba vétel céljából bejelenteni.
A nyilvántartási törvény hatálya alá tartozó polgárnak azt
a tényt, hogy a Magyar Köztársaság területét a külföldi letelepedés szándékával
elhagyja, illetőleg, hogy három hónapon túl külföldön tartózkodik, a lakóhelye
szerint illetékes települési önkormányzat jegyzőjénél vagy az illetékes külföldi
külképviseleti hatóságnál kell bejelentenie.
A lakcímbejelentéshez a lakás tulajdonosának vagy a lakás használatára
egyéb jogcímen jogosultnak a hozzájárulása szükséges.
A lakcímbejelentési kötelezettséget Lakcímjelentő lapon kell
teljesíteni.
A polgár lakcímbejelentési kötelezettségét személyesen, illetve
törvényes képviselője vagy meghatalmazottja útján teljesítheti, az alábbi esetek
kivételével:
- ha a bejelentési kötelezettség több együtt költöző hozzátartozót érint,
a bejelentést valamennyiükre vonatkozóan az egyik bejelentésre kötelezett
is teljesítheti.
- a kiskorú gyermek, illetve a cselekvőképességet kizáró gondnokság alá
helyezett személy lakcímbejelentését szülője, illetve gondnoka (törvényes
képviselője) teljesíti. A 14. életévet betöltött kiskorú gyermek tartózkodási
helyét maga is bejelentheti.
- az átmeneti gondozásban részesülő gyermek lakcímbejelentéséről a szállásadó
gondoskodik. Ezt a rendelkezést kell alkalmazni az utógondozói ellátásban
részesülő fiatal felnőtt tekintetében is.
- a munkásszálláson, mozgószálláson vagy építkezés felvonulási lakóépületben
lakó polgár bejelentését a lakóhely tekintetében szállásadónak minősülő
személy (képviselője) is elvégezheti.
A polgárnak a lakcímét, illetőleg annak változását az új lakcíme
szerint illetékes jegyzőnél kell bejelentenie.
Tartózkodási hely létesítését, illetve megszűnését a tartózkodási
hely szerint illetékes jegyzőnél kell bejelenteni, lakcímjelentő lapon. A tartózkodási
hely megszűnését a lakóhely szerint illetékes jegyzőnél is be lehet jelenteni. A tartózkodási helyet annak létesítésétől számított öt éven belül a tartózkodási hely szerint illetékes jegyzőnél ismételten be kell jelenteni. Az ismételt bejelentés
hiányában az érintett tartózkodási helye a törvény erejénél fogva megszűnik.
A lakcímigazolvánnyal összefüggő hatósági ügyben első fokon
jár el:
- az érintett polgár lakó- vagy tartózkodási helye szerint illetékes jegyző,
a vér-szerinti (titkos) örökbefogadás vagy a névadatok megváltozása esetén,
továbbá a nyilvántartásba vétellel vagy a lakcímbejelentéssel kapcsolatos
eljárásban;
- a körzetközponti jegyző, a személyazonosító igazolvány kiadási eljárásban, valamint a lakcímigazolványba tévesen bejegyzett adatok helyesbítése vagy a lakcímigazolvány gyártmányhibája esetén;
- a központi szerv a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy adatainak nyilvántartásba vételével, valamint a honosított és -kivétel: a Magyar Köztársaság területét külföldi letelepedés szándékával elhagyó magyar állampolgár külföldön élő magyar állampolgárként történő nyilvántartásba vételére irányuló kérelméről, ha azt a jegyzőnél terjesztette elő, a jegyző dönt- a magyarországi tartózkodási hellyel nem rendelkező, külföldön élő magyar állampolgár nyilvántartásával, névadat-változásával, elveszett, eltulajdonított, megsemmisült vagy használhatatlanná vált hatósági igazolványával, valamint a személyi azonosító visszavonásával és törlésével kapcsolatos eljárásban.
A lakcímbejelentésről a polgár lakóhelye vagy tartózkodási
helye szerint illetékes körzetközponti jegyző a lakcímigazolványt kiállítja
és kézbesíti a polgár részére.
A letelepedett jogállású polgár a nyilvántartásba való bejelentési kötelezettségét jogszabályban meghatározott eljárás során, az idegenrendészeti hatóság által kiadott letelepedett jogállást igazoló okmány, valamint az érintett személyi adatairól és első bejelentett lakcíméről kiállított hatósági bizonyítvány bemutatásával teljesíti.
A szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy első lakóhelyét az idegenrendészeti hatóságnál a regisztrációs igazolás, illetve a tartózkodási kártya kiállításával kapcsolatos eljárásban jelenti be.
A külföldről hazatérő magyar állampolgár a magyarországi lakóhelyére történt beköltözéstől, a bevándorolt a magyarországi tartózkodásra jogosító engedélye kézhezvételétől, a menekült pedig az e jogállását elismerő határozat jogerőre emelkedésétől számított három munkanapon belül köteles a lakóhelye szerinti jegyzőnél a nyilvántartásba vételhez szükséges –okirattal igazolt- személyi-és lakcímadatokat bejelenteni. Az adatok nyilvántartásba vételéről a jegyző hatósági igazolványt ad ki.
A letelepedett jogállású polgár letelepedett jogállást igazoló okmánya kézhezvételétől számított három munkanapon belül köteles a nyilvántartásba vételhez szükséges személyi-és lakcímadatait bejelenteni a lakóhelye szerint illetékes körzetközponti feladatokat ellátó jegyzőnek. Az adatok nyilvántartásba vételéről a körzetközponti jegyző hatósági igazolványt ad ki.