Lépésről lépésre
Forgalmi engedélyben bekövetkezett változások, pótlás, csere
1. Igénylés feltételei (kiskorú illetve nagykorú kérelmező esetén), szükséges okmányok felsorolása
Az állandó forgalmi engedély a jármű forgalomba helyezése során a nyilvántartásba vételével egyidejűleg kerül kiadásra, az okmányirodában az ügyintézés végén átvehető.
Kiskorú természetes személy járműtulajdonos esetében a törvényes képviselője vagy a törvényes képviselője által meghatalmazott (megbízott) személy járhat el.
A járműigazgatási eljárásban az ügyfél az ügyfél-azonosító okmányt köteles bemutatni. Ügyfél-azonosító okmánynak minősül
- Személyes megjelenés esetén az ügyfél, képviseleti eljárás esetén a meghatalmazott személyazonosságát igazoló okmány (személyazonosító igazolvány, új típusú vezetői engedély, útlevél, a kiskorú nevében történő eljárási képességet igazoló dokumentum),
- illetve képviseleti eljárás esetén a meghatalmazás.
- Jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság esetében
- a 3 hónapnál nem régebbi cégbírósági bejegyzés vagy - ha az ügyfél nem kívánja, hogy azt a hatóság szerezze be - a Céginformációs és az Elektronikus Cégeljárásban Közreműködő Szolgálat által közokirat vagy elektronikus közokirat formájában kiadott cégkivonat vagy ezek közjegyző vagy ügyvéd által hitelesített másolata,
- közjegyzői aláírás-hitelesítéssel ellátott címpéldány vagy ügyvéd által ellenjegyzett aláírásminta, avagy ezek közjegyző által hitelesített másolata,
- a cég ügyintézőjének eljárási jogosultságát igazoló okirat.
2. Hol intézhető az adott ügy? (Magyarországon országos illetékességgel bármely okmányirodában, illetve külföldről kérelmezhető-e?)
A forgalmi engedély kiállítása, pótlása bármely okmányirodában kezdeményezhető, személyesen, vagy meghatalmazott közreműködésével.
3. Mennyibe kerül az okmány kiváltása? (kiskorú, nagykorú esetén) Van-e lehetőség illetékmentességre? Milyen módokon teljesíthető az illeték, illetve díjfizetési kötelezettség?
A forgalmi engedély kiállítására irányuló eljárás illetéke: 6000.- Ft. Az illetékmegfizetése az okmányirodai eljárás során az ügyintézőtől kapott csekk alapján postán, okmányirodai kirendeltségén - amennyiben adott a lehetőség, úgy bankkártyás fizetés útján is - teljesíthető.
Illetékmentesség a vonatkozó jogszabály értelmében abban az esetben lehetséges, ha az okmánycsere a hatóság téves bejegyzésén alapul vagy az okmány gyártáshibás; illetve abban az esetben, ha a forgalmi engedély cseréjére irányuló eljárás a helység, az utca, egyéb helymeghatározó adat nevének vagy számának megváltozása miatt kerül sor.
4. A kérelem benyújtását követően mennyi idő alatt készül el az okmány? Van-e lehetőség sürgősségi eljárásra, amennyiben igen, milyen feltételekkel?
A forgalmi engedély az adott közlekedési igazgatási eljárás során kerül kiállításra, az okmány az ügyintézőtől azonnal átvehető.
Sürgősségi eljárásra, az azonnali kitöltés okán nincs lehetőség.
5. Hol vehető át az elkészült okmány? (okmányirodában, postán?)
Az okmány csak és kizárólag az okmányirodában vehető át.
6. A kiállítást követően mennyi ideig érvényes az okmány?
A forgalmi engedély, az ideiglenes forgalomban tartási engedély, valamint a lassú járműre, annak pótkocsijára és a négykerekű segédmotoros kerékpárra kiadott igazolólap, olyan hatósági engedély, amely a jármű közúti forgalomban történő részvételének jogszerűségét igazolja.
Az állandó és az ideiglenes forgalmi engedélyt, a lassú jármű, annak pótkocsija, valamint a négykerekű segédmotoros kerékpár igazolólapját a közlekedési igazgatási hatóság (okmányiroda) adja ki.
A forgalmi engedély érvényességi idejétől függően állandó vagy ideiglenes.
Ideiglenes forgalmi engedélyt kell kiadni a Z és a CD betűjelű ideiglenes rendszámtáblákhoz harmincnapos érvényességgel.
Ideiglenes forgalomban tartási engedélyt kell kiadni az E, P, M betűjelű ideiglenes rendszámtáblához, valamint a forgalomba helyezett, illetve forgalomból kivont, de érvényes műszaki vizsgával nem rendelkező jármű esetén
Az importált, közúton behozott, közúti közlekedésben részt vevő jármű ideiglenes forgalomban tartását az A típusú ideiglenes forgalomban tartási engedély és az E betűjelű ideiglenes rendszámtábla kiadásával egyidejűleg harmincnapos érvényességi idővel a határvámhivatal engedélyezi, melyet a B típusú ideiglenes forgalomban tartási engedély kiadásával a közlekedési igazgatási hatóság a közlekedési hatóság által kiállított műszaki adatlap, továbbá a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás fedezetéről szóló igazolás bemutatása esetén egy alkalommal a műszaki alkalmasság érvényességi idejéig, de legfeljebb öt hónappal meghosszabbíthatja.
A B típusú ideiglenes forgalomban tartási engedélyt
- az önjáró munkagépre, illetve arra a járműre, amely forgalmi engedéllyel, rendszámtáblával nincs ellátva, továbbá az elveszett rendszámtábla pótlása során kiadott E betűjelű ideiglenes rendszámtáblához a közlekedési igazgatási hatóság adja ki a következő érvényességi időre:
- olyan önjáró munkagépre, illetve járműre, amely forgalmi engedéllyel, illetve rendszámtáblával nincs ellátva, az E betűjelű ideiglenes rendszámtábla kiadásával egyidejűleg a Műszaki adatlapon szereplő műszaki alkalmasság időpontjáig, de legfeljebb hat hónapra,
- az importált, szállítóeszközön behozott járműre a közlekedési hatóság által kiadott Műszaki adatlapon szereplő műszaki alkalmasság időpontjáig, de legfeljebb hat hónapra,
- a rendszámtábla utángyártása esetén harminc napra.
Az E betűjelű ideiglenes rendszámtábla érvényességi ideje az ideiglenes forgalomban tartási engedélybe bejegyzett érvényességi időhöz igazodik.
A B típusú ideiglenes forgalomban tartási engedélyt P betűjelű rendszámtábla kiadása esetén tizenkét hónapra adja ki a közlekedési igazgatási hatóság.
Az M betűjelű ideiglenes rendszámtáblához a B típusú ideiglenes forgalomban tartási engedélyt kell kiadni. Az engedély a kiállításától számított három évig érvényes. A közlekedési igazgatási hatóság az indítási naplóba, annak hitelesítésével egyidejűleg bejegyzi az M betűjelű ideiglenes rendszámtáblával használni kívánt járművek fajtáját, gyártmányát, típusát, egyedi azonosító jelét (alvázszámát).
Az E és M betűjelű ideiglenes rendszámtáblával ellátott járművekre kiadott ideiglenes forgalomban tartási engedély a Magyar Köztársaság területén érvényes.
A forgalomba helyezett, a forgalomból kivont, de érvényes műszaki vizsgával nem rendelkező jármű esetén a közlekedési igazgatási hatóság kérelemre A típusú ideiglenes forgalomban tartási engedélyt ad ki, melynek érvényességi ideje három nap.
Az állandó forgalmi engedély a Nemzeti Közlekedési Hatóság által meghatározott és a forgalmi engedély megfelelő rovatában feltüntetett érvényességi időpontig jogosít a közúti forgalomban történő jogszerű részvételre.
Van-e az okmányra vonatkozó proaktív szolgáltatás, az adott okmány érvényességi idejének lejártáról? Amennyiben igen, annak leírása
A forgalmi engedély érvényességi idejének lejáratával kapcsolatban, az azt megelőző értesítés küldésére, proaktív szolgáltatás igénybe vételére - már meglévő ügyfélkapu esetében - van lehetőség.
7. Mi a teendő az okmány elveszése, eltulajdonítása, megsemmisülése, illetőleg megtalálása esetén?
A forgalmi engedélybe bejegyzett járműadatokban, illetve tulajdonosi / üzembentartói adatokban (személyazonosító és lakcím adatokban) bekövetkezett változásokat - a változások bekövetkeztétől számított - 15 napon belül a forgalmi engedély jogosítottjának be kell jelentenie, melyet bármely okmányirodában megtehet.
A változás bekövetkezhet a jármű műszaki adataiban (alvázszám, motorszám, egyéb műszaki adat), illetve a forgalmi engedélybe bejegyzett tulajdonos adataiban is (természetes személy esetében névváltozás, lakcímváltozás, jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság esetében név, székhely, telephely változás).
Az adatváltozás igazolásához az alábbi okiratok szükségesek:
Karosszéria, alvázszámot hordozó szerkezeti elem cseréje, illetve járműátalakítás esetén
- a fődarab származását igazoló okiratot vagy számla,
- külföldről származó használt alváz beépítése esetén a származás-ellenőrzés megtörténtét igazoló határozat,
- a Műszaki Adatlap,
- a jármű forgalmi engedély, a törzskönyv, ha az kiadásra került,
- a forgalmi engedély, illetve törzskönyv illetékének megfizetését tanúsító igazolás.
Motorcsere esetén
- a motor tulajdonjogának jogszerű megszerzését igazoló okirat,
- a Műszaki Adatlap,
- a jármű forgalmi engedélye, a törzskönyv, ha az kiadásra került,
- a forgalmi engedély, illetve a törzskönyv illetékének megfizetését tanúsító igazolást.
Abban az esetben, ha pl. a jármű környezetvédelmi besorolása, a jogszabályi változásokra tekintettel következett be, úgy a Műszaki Adatlap adatai alapján történő forgalmi engedély cseréje illetékmentes.
A forgalmi engedélybe bejegyzett tulajdonosi / üzembentartói adatokban következett be változás, úgy a változás bejelentését az alábbi okiratok igazolják:
- Természetes személy esetén személyi igazolvány, lakcímet igazoló hatósági igazolvány, jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság esetében a változást igazoló cégkivonat.
- Az eljáró ügyfél azonosítása is minden esetben a fent leírtak alapján szükséges.
A változás bejelentése során az alábbi esetben kell a forgalmi engedélyt cserélni:
A 1998. december 31-ig kiadott forgalmi engedélyek esetében - a jármű forgalomból történő kivonását kivéve - minden kezdeményezett közlekedési igazgatási eljárás során.
Ebben az esetben a forgalmi engedély bármely adatában következeik be a változás, a közlekedési igazgatási eljárás során a forgalmi engedélyt cserélni kell.
A 1999. január 01-je és 2004. június 30-a között kiadott forgalmi engedélyeknél a „Műszaki lap” első oldalán, az „Üzembentartói lap” vagy a „Bejelentő lap” első oldalán szereplő adatok változása esetén - az üzembentartó (tulajdonos) lakcímének (székhelyének, telephelyének) változására vonatkozó adatai kivételével - továbbá a forgalmi engedély hátoldalán a címke vagy a hivatalos feljegyzések részére fenntartott hely betelte esetén.
A 2004. július 01-jét követően kiadott forgalmi engedélyeknél a harmonizált közösségi kódokkal jelölt adatainak változása, valamint a forgalmi engedély hátoldalán a címke vagy a hivatalos feljegyzések részére fenntartott hely betelte esetén.
A forgalmi engedély elvesztését, eltulajdonítását, megsemmisülését haladéktalanul be kell jelenteni. Amennyiben rendőrségi feljelentés is készült, úgy azt követően az okmányirodában kezdeményezni kell az elvesztés, eltulajdonítás, megsemmisülés tényének nyilvántartásba vételét, illetve az okmány pótlását.
A forgalmi engedély megkerülésének tényét is haladéktalanul be kell jelenteni.
Forgalmi engedély pótlása esetén szükséges okiratok:
- az okmány elvesztéséről, eltulajdonításáról, megsemmisüléséről szóló jegyzőkönyv,
- a forgalmi engedély vagy törzskönyv illetékének megfizetését tanúsító igazolás.
A forgalmi engedély - amennyiben a jármű műszaki érvényességi időpontja még nem járt le - a járműnyilvántartás adatai alapján pótolható.
|