Lépésről lépésre
Hatósági bizonyítvány igénylése (saját adatainak továbbítása céljából) lépésről lépésre
1. Igénylés feltételei:
Hatósági bizonyítványt - állampolgárságtól függetlenül - az érintett természetes személy kérhet. A kérelem a postahivatalokban megvásárolható adattovábbítás iránti kérőlapon (sárga csíkos borítékban kapható) terjeszthető elő. A kérőlapot a kérelmező érvényes személyazonosító igazolványában, útlevelében vagy kártya formátumú vezetői engedélyében bejegyzett adataival megegyezően kell kitölteni és aláírni. A kitöltött adattovábbítás iránti kérőlapot a készpénz-átutalási megbízás - díjfizetést igazoló - feladóvevényével együtt postai úton, ajánlott küldeményként kell a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala részére megküldeni (1476 Budapest, Pf. 380).
2. Csak személyesen vagy meghatalmazással is intézhető az ügy?
A kérőlap más személy nevében történő benyújtásához nem szükséges meghatalmazás. A más személy részére, soron kívüli eljárásban kiállított hatósági bizonyítvány azonban csak meghatalmazás birtokában vehető át az Ügyfélszolgálaton (1097 Budapest, Vaskapu utca 30/A.). A meghatalmazás tartalmazza a meghatalmazó és a meghatalmazott személyes adatait (név, anyja neve, lakcíme, személyazonosító igazolvány száma) és aláírását, a meghatalmazás tárgyát, két tanú személyazonosító igazolványának számát, lakcímét és aláírását, valamint a dátumot.
3. Mennyibe kerül az okmány kiváltása?
A hatósági bizonyítvány kiállítására irányuló eljárás igazgatási szolgáltatási díja 3100 Ft. A bizonyítvány költségmentes kiállítására irányuló kérelemhez (a postahivatalokban megvásárolható adattovábbítás iránti kérőlap mellett) csatolni kell a kérelmező saját, valamint a vele közös háztartásban élő hozzátartozójának 30 napnál nem régebbi jövedelemigazolását, amennyiben nyugdíjas, úgy - a munkáltatói jövedelemigazolás helyett vagy mellett - az utolsó havi nyugdíjszelvényét (postai szelvényt), illetve ha a nyugdíj folyószámlára történő utalással kerül kifizetésre, akkor az utolsó havi bankszámlakivonatot.
4. Milyen módon teljesíthető a díjfizetési kötelezettség?
Mind a postai úton, mind az Ügyfélszolgálaton kérelmezett hatósági bizonyítvány kiállításáért fizetendő igazgatási szolgáltatási díjat a postahivatalokban megvásárolható kérőlapokhoz mellékelt csekken kell megfizetni.
5. A kérelem benyújtását követően mennyi idő alatt készül el a bizonyítvány?
A hatósági bizonyítvány a kérelem beérkezésétől számított 8 napon belül készül el. A postai kézbesítés időtartamát figyelembe véve a bizonyítvány a postára adástól számított tizenkettő-tizennégy napon belül kerül kézbesítésre.
6. Hol vehető át az elkészült bizonyítvány?
A postán feladott kérelmek esetében a hatósági bizonyítvány postai úton kerül továbbításra. Az Ügyfélszolgálaton kérelmezett hatósági bizonyítvány az Ügyfélszolgálaton vehető át.
7. Sürgősségi eljárás
A hatósági bizonyítvány iránti kérelem ügyfélfogadási időben soron kívül is előterjeszthető az Ügyfélszolgálaton (1097 Budapest, Vaskapu utca 30/A.). A soron kívül előterjesztett adattovábbítás iránti kérelem alapján kiállított hatósági bizonyítvány az Ügyfélszolgálaton vehető át. A soron kívüli eljárás díja a hatósági bizonyítvány kiállításáért fizetendő 3100 Ft igazgatási szolgáltatási díjon felül további 1300Ft "sürgősségi díj"-at foglal magában.
8. A kiállítást követően mennyi ideig érvényes a hatósági bizonyítvány?
A bizonyítvány érvényességi ideje a kiállításától számított kilencven nap.
9. Van-e lehetőség elektronikus út igénybevételére?
Az adattovábbítás iránti kérőlap Ügyfélkapun keresztül elektronikus úton, a KEK KH honlapján (www.nyilvantarto.hu), illetve a Kormányzati Portálon (www.magyarorszag.hu) közzétett, erre a célra rendszeresített űrlapon nyújtható be. Kizárólag az Ügyfélkapu regisztrációval rendelkező ügyfelek kérhetik a hatósági bizonyítvány kiállítását. A kérelem feladójának meg kell egyeznie azzal a személlyel, akinek a nyilvántartott adatairól történik az adatszolgáltatás. Az Ügyfélkapun keresztül igényelt bizonyítvány díját a KEK KH részére a 10023002-01451935-00000000 bankszámlaszámra történő banki átutalással kell teljesíteni az elektronikus kérőlap kitöltési útmutatójának előírásai szerint. Az átutalás közlemény rovatában szóköz, valamint kötőjel nélkül, folytatólagosan kell feltüntetni a #3109 technikai számot, valamint az - adattovábbítási kérelemnek a központi elektronikus szolgáltató rendszerbe történő megküldését követően kapott - visszaigazoláson szereplő érkeztető számot. Az elektronikusan feladott kérelmek esetében a hatósági bizonyítvány postai úton kerül továbbításra.
10. Egyéb fontos információk
A hatósági bizonyítvány egy eredeti és egy, az eredetivel megegyező másolati példányban készül. Az eredeti hatósági bizonyítvány a címzett részére, míg a másolati példány a kérelmező részére kerül továbbításra.
A hatósági bizonyítvány kizárólag magyar nyelven kerül kiállításra, az okmány fordításáról, hitelesítéséről az ügyfélnek kell gondoskodnia.
A hatósági bizonyítvány kizárólag belföldi postacímre kerül továbbításra.
|