Lépésről lépésre
Lakcímigazolvány ügyintézés lépésről lépésre
1. Igénylés feltételei (kiskorú, illetve nagykorú kérelmező esetén), szükséges okmányok felsorolása
Lakcímigazolvánnyal történő ellátásra Magyarországon élő magyar állampolgár, bevándorolt, letelepedett, menekültként elismert polgár, valamint szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy, illetőleg a külön kérelmére nyilvántartásba vett külföldön élő magyar állampolgár jogosult.
Első lakcímigazolvány kiállításához bemutatni szükséges okmányok/okiratok pl.:
- Személyazonosság igazolására alkalmas okmány (személyazonosító igazolvány, útlevél vagy kártyaformátumú vezetői engedély);
- jogerős bevándorlási engedély, érvényes letelepedett jogállást igazoló okmány, menekültkénti elismerésről szóló jogerős határozat, szabad mozgás és tartózkodás jogot igazoló okmány;
Lakcímigazolvány kiállításához szükséges további okmányok/okiratok pl.:
- személyes adatok változása esetén a névviselés megállapítására alkalmas anyakönyvi kivonat (születési, házassági anyakönyvi kivonat) bemutatása szükséges;
- doktori cím viselésére jogosító okirat bemutatása szükséges;
- előző lakcímigazolvány leadása szükséges;
2. Hol intézhető az adott ügy? (Magyarországon országos illetékességgel bármely okmányirodában, illetve külföldről kérelmezhető-e?)
Lakcímigazolványt elsősorban a lakó- vagy tartózkodási hely szerint illetékes jegyzőnél lehet kérni. A lakcímigazolvány kiállításáról a lakó- vagy tartózkodási hely szerint illetékes körzetközponti jegyző (okmányiroda) gondoskodik.
Az újszülött lakcímigazolványának kiállításáról a születés helye szerint illetékes anyakönyvvezető az illetékes körzetközponti jegyző (okmányiroda) útján gondoskodik.
Személyazonosító igazolvány egyidejű kiadása esetében, valamint a lakcímigazolvány elvesztése, megsemmisülése, megrongálódása és eltulajdonítása esetén bármely okmányirodában kérhető a lakcímigazolvány kiadása.
Külföldön élő magyar állampolgár lakcímigazolvány kiállítása iránti kérelmét az illetékes külképviseleti hatóságnál vagy hivatalunknál is előterjesztheti. A magyarországi tartózkodási hellyel rendelkező külföldön élő magyar állampolgár lakcímigazolvánnyal történő ellátása (csere, pótlás) ügyében a tartózkodási helye szerint illetékes jegyző jár el.
3. Csak személyesen vagy meghatalmazással is intézhető az ügy?
Lakcímigazolvány kiállítása iránti kérelem személyesen, illetve a törvényes képviselő vagy meghatalmazott útján terjeszthető elő.
4. Mennyibe kerül az okmány kiváltása? (kiskorú, nagykorú esetén) Van-e lehetőség illetékmentességre?
Ha a
- lakcímigazolvány kiadására irányuló eljárás a személyi azonosítót vagy a lakcímet nem érintő adatváltozás miatt indult 500.- Ft. illetéket kell fizetni;
- lakcímigazolvány kiadására irányuló eljárásra az igazolvány elvesztése, megsemmisülése, megrongálódása miatt kerül sor 1000.- Ft. illetéket kell fizetni;
Illetékmentes:
- a lakcímigazolvány kiadása, ha arra a személyazonosító igazolvány kiadása, lakcímváltozás, eltulajdonítás, illetve - 14. életévét be nem töltött kiskorú esetén - a kérelemre feltüntethető adatainak változása vagy törlése miatt kerül sor;
- lakcímigazolvány cseréje, ha a csere a hatóság téves bejegyzésén alapul vagy az okmány gyártáshibás;
- a személyi azonosító képzése - ideértve a személyi azonosító megváltozását eredményező adatváltozást is - miatt kiállított lakcímigazolvány;
- lakcímigazolvány cseréjére irányuló eljárás, amennyiben arra a helység, az utca, egyéb helymeghatározó adat nevének vagy számának megváltozása miatt kerül sor.
5. Milyen módokon teljesíthető az illeték, illetve díjfizetési kötelezettség?
A lakcímigazolvánnyal kapcsolatos államigazgatási eljárási illeték megfizetése történhet:
- készpénz-átutalási megbízással (csekkel), vagy
amennyiben az eljáró okmányirodában a feltételek biztosítottak
- házi pénztárban készpénzzel, illetve bankkártyával.
6. a) A kérelem benyújtását követően mennyi idő alatt készül el az okmány?
Amennyiben lehetőség van rá azonnal, illetve 30 napon belül.
6. b) Van-e lehetőség sürgősségi eljárásra, amennyiben igen, milyen feltételekkel?
Nincs lehetőség sürgősségi eljárásra.
7. Hol vehető át az elkészült okmány? (okmányirodában, postán?)
- a lakóhely, vagy tartózkodási hely szerinti jegyzőnél;
- a lakóhely, vagy tartózkodási hely szerinti körzetközponti jegyzőnél (okmányiroda);
- a lakóhelyre, vagy tartózkodási helyre postázva;
Speciális eset:
- újszülött lakcímigazolványa az anyakönyvvezetőnél;
- honosított polgár részére a polgármester adja át;
- külföldön élő magyar állampolgár részére a külképviselet is átadhatja.
8. A kiállítást követően mennyi ideig érvényes az okmány?
A lakcímigazolványnak érvényességi ideje nincs. Addig érvényes, amíg azok az okok be nem következnek, melyek az igazolvány érvénytelenné válását eredményezik.
Érvénytelen a lakcímigazolvány, ha:
- az abba bejegyzett adatok megváltoztak;
- az megrongálódott, elveszett, megsemmisült, eltulajdonították;
- az hamis adatokat tartalmaz, az abba bejegyzett lakcím a nyilvántartásban érvénytelen vagy fiktív jelzéssel szerepel, illetőleg azt nem a kiállításra jogosult szerv állította ki;
- megszűnt a lakcímigazolványra való jogosultság;
- a polgár meghalt.
9. Van-e lehetőség elektronikus út igénybevételére? (ennek feltételei, leírása)
A változatlan adattartalmú lakcímigazolvány pótlása (vesztés, eltulajdonítás, megsemmisülés esetén) a teljes körű, elektronikus úton intézhető ügyek közé tartozik, azaz otthonról, okmányirodában történő személyes megjelenés nélkül intézhető. Az illeték befizetése banki átutalással vagy a postán beszerezhető sárga csekk (Magyar Államkincstár Eljárási illetékbevételi számla) igénybevételével teljesíthető.
Amennyiben az illetékes jegyzőnél (körzetközponti jegyzőnél) az elektronikus út biztosított, az ügyintézés kezdeményezésére a személyes Ügyfélkapuval rendelkező ügyfeleknek lehetőségük van az alábbi lépések szerint:
- a www.magyarorszag.hu Kormányzati Portálon az "Ügyfélkapun" belépve, az "Internetes okmányiroda" menüt választva;
- "Okmányirodai ügyindítás", "Szolgáltatás indításá"-val;
- a "Lakcímigazolvány ügyek"-et megjelölve;
- kiválaszthatja a "Lakcímigazolvány pótlása" gombot, majd "Tovább";
- a település beírását követően az illetékes szervezet kiválasztásával;
- a lakcímigazolvány pótlása elektronikus űrlapot kitöltve indíthatja el ügyét;
- ezt követően rögzítenie kell a befizetés tényét;
A lakcímigazolvány az ügyfél által megadott postázási címre kerül kézbesítésre.
10. Van-e az okmányra vonatkozó proaktív szolgáltatás, az adott okmány érvényességi idejének lejártáról?
Nincs proaktív szolgáltatás.
11. Mi a teendő az okmány elvesztése, eltulajdonítás, megsemmisülése, illetőleg megtalálása esetén?
A polgár lakcímigazolványának elvesztéséről, eltulajdonításáról, megsemmisüléséről bejelentését, illetőleg a pótlásra irányuló kérelmét a lakó- vagy tartózkodási helye szerint illetékes jegyzőnél, vagy az ország bármely okmányirodájában, illetőleg az okmány pótlása iránti kérelmével elektronikus úton is előterjesztheti.
A polgár lakcímigazolványa megtalálásának bejelentését a lakó- vagy tartózkodási helye szerint illetékes jegyzőnél, vagy az ország bármely okmányirodájában megteheti. Amennyiben új lakcímigazolvány kiállításra került részére, akkor a megtalált lakcímigazolványt le kell adnia.
Külföldön élő magyar állampolgár lakcímigazolványának elvesztéséről, eltulajdonításáról, megsemmisüléséről szóló bejelentését, illetőleg a pótlásra irányuló kérelmét a külképviselet útján és a bejelentett tartózkodási helye szerint illetékes jegyzőnél is előterjesztheti, valamint amennyiben bejelentett tartózkodási hellyel nem rendelkezik, kérelmét hivatalunknál is előterjesztheti.
Lakcímigazolvány pótlása
A polgár lakcímigazolványának elvesztéséről, eltulajdonításáról, megsemmisüléséről bejelentését, illetőleg a pótlásra irányuló kérelmét a lakó- vagy tartózkodási helye szerint illetékes jegyzőnél, vagy az ország bármely okmányirodájában, illetőleg elektronikus úton is előterjesztheti.
Lakcímigazolvány kiállítása iránti kérelem személyesen, illetve a törvényes képviselő vagy meghatalmazott útján nyújtható be.
Az eljárás során a polgár köteles bemutatni:
- személyazonosság igazolására alkalmas okmányát (személyazonosító igazolvány, útlevél vagy kártyaformátumú vezetői engedély).
Az új lakcímigazolvány kiállításáról az okmányiroda gondoskodik. A lakcímigazolvány kiállításának illetéke elvesztés, megsemmisülés esetén 1000.- Ft., eltulajdonítás esetén illetékmentes.
12. Egyéb, illetve további az eljárás szempontjából fontosnak tartott információk
Lakcímigazolvány cseréje
A polgár lakcímigazolványának megrongálódásáról bejelentését, illetőleg a cseréjére irányuló kérelmét a lakó- vagy tartózkodási helye szerint illetékes jegyzőnél, vagy az ország bármely okmányirodájában előterjesztheti.
Lakcímigazolvány kiállítása iránti kérelem személyesen, illetve a törvényes képviselő vagy meghatalmazott útján nyújtható be.
Az eljárás során a polgár köteles bemutatni:
- személyazonosság igazolására alkalmas okmányát (személyazonosító igazolvány, útlevél vagy kártyaformátumú vezetői engedély).
Az eljárás során a polgár a megrongálódott lakcímigazolványát köteles leadni.
Az új lakcímigazolvány kiállításáról az okmányiroda gondoskodik. A lakcímigazolvány kiállításának illetéke 1000.- Ft.
Lakcímigazolvány igénylése/ cseréje bejelentett lakóhely változása esetén:
A Magyar Köztársaság területén élő magyar állampolgár, bevándorolt, letelepedett, menekültként elismert polgár, valamint szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy köteles beköltözés vagy kiköltözés után három munkanapon belül lakóhelyének címét a települési önkormányzat jegyzőjének nyilvántartásba vétel céljából bejelenteni.
Kiskorú gyermek lakóhelyeként - ha a bíróság vagy a gyámhatóság a gyermek lakóhelyéről jogerősen másként nem határoz - a szülő (törvényes képviselő) lakóhelyét kell bejelenteni.
A polgárnak bejelentett lakóhelyének változását az új lakóhelye szerint illetékes jegyzőnél kell bejelentenie lakcímjelentő lapon.
A lakcímbejelentéshez a lakás tulajdonosának vagy a lakás használatára egyéb jogcímen jogosultnak a hozzájárulása szükséges. A lakcímbejelentés ténye önmagában a lakás használatához fűződő, valamint egyéb vagyoni jogot nem keletkeztet, és nem szüntet meg.
A polgár a lakcímbejelentés során közli a települési önkormányzat jegyzőjével a lakcímjelentő lapon: nevét, anyja nevét; születési helyét, idejét; személyi azonosítóját; állampolgárságát; előző lakóhelyét; új lakóhelyét; a bejelentés időpontját; a tulajdonos vagy a lakás használatára egyébként jogosult hozzájárulását. Az eljáró hatóság kérheti még a lakás feletti rendelkezési, illetve használati jogosultság igazolására szolgáló okirat bemutatását is.
A polgár lakcímbejelentési kötelezettségét személyesen, illetve törvényes képviselője vagy meghatalmazottja útján teljesítheti, az alábbi esetek kivételével:
- ha a bejelentési kötelezettség több együtt költöző hozzátartozót érint, a bejelentést valamennyiükre vonatkozóan az egyik bejelentésre kötelezett is teljesítheti;
- a kiskorú gyermek, illetve a cselekvőképességet kizáró gondnokság alá helyezett személy lakcímbejelentését szülője, illetve gondnoka (törvényes képviselője) teljesíti,
- az átmeneti gondozásban részesülő gyermek lakcímbejelentéséről a szállásadó gondoskodik. Ezt a rendelkezést kell alkalmazni az utógondozói ellátásban részesülő fiatal felnőtt tekintetében is;
- a munkásszálláson, mozgószálláson vagy építkezés felvonulási lakóépületben lakó polgár bejelentését a lakóhely tekintetében szállásadónak minősülő személy (képviselője) is elvégezheti.
A lakcímbejelentési eljárás során a polgár a személyazonosító igazolványát vagy más, személyazonosításra alkalmas hatósági igazolványát köteles bemutatni és lakcímigazolványát (amennyiben rendelkezik azzal) köteles leadni.
A lakóhely változásának nyilvántartásba vételéről - a lakcímjelentő lap alapján - a lakóhely szerinti jegyző dönt és az új lakcímigazolvány illetékmentes kiállításáról a lakóhely szerint illetékes körzetközponti jegyző (okmányiroda) útján gondoskodik.
A lakcímigazolvány a polgár kérelmének megfelelően átvehető:
- a lakóhely szerinti jegyzőnél személyesen vagy meghatalmazott útján;
- a lakó- vagy tartózkodási helyre történő postázással.
Lakcímigazolvány igénylése / cseréje tartózkodási hely változás /bejelentés esetén:
A Magyar Köztársaság területén élő magyar állampolgár, bevándorolt, letelepedett, menekültként elismert polgár, valamint szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy köteles beköltözés vagy kiköltözés után három munkanapon belül tartózkodási helyének címét a települési önkormányzat jegyzőjének nyilvántartásba vétel céljából bejelenteni. A külön kérelmére külföldön élő magyar állampolgárként nyilvántartásba vett személy magyarországi tartózkodási helyének címét a települési önkormányzat jegyzőjénél jelentheti be.
Tartózkodási helyet érvényes lakóhely megléte mellett lehet bejelenteni.
A polgárnak tartózkodási helyét, illetve annak változását az új tartózkodási helye szerint illetékes jegyzőnél kell bejelentenie lakcímjelentő lapon. A polgár tartózkodási helyének újabb tartózkodási hely létesítése nélküli megszüntetését a lakóhelye szerint illetékes jegyzőnél is bejelentheti lakcímjelentő lapon.
A tartózkodási helyet annak létesítésétől számított öt éven belül a tartózkodási hely szerint illetékes jegyzőnél ismételten be kell jelenteni. Az ismételt bejelentés hiányában az érintett tartózkodási helye a törvény erejénél fogva megszűnik.
A lakcímbejelentéshez a lakás tulajdonosának vagy a lakás használatára egyéb jogcímen jogosultnak a hozzájárulása szükséges. A lakcímbejelentés ténye önmagában a lakás használatához fűződő, valamint egyéb vagyoni jogot nem keletkeztet, és nem szüntet meg.
A polgár a lakcímbejelentés során közli a települési önkormányzat jegyzőjével a lakcímjelentő lapon: nevét, anyja nevét; születési helyét, idejét; személyi azonosítóját; állampolgárságát; előző tartózkodási helyét; új tartózkodási helyét; a bejelentés időpontját; a tulajdonos vagy a lakás használatára egyébként jogosult hozzájárulását. Az eljáró hatóság kérheti még a lakás feletti rendelkezési, illetve használati jogosultság igazolására szolgáló okirat bemutatását is.
A polgár lakcímbejelentési kötelezettségét személyesen, illetve törvényes képviselője vagy meghatalmazottja útján teljesítheti, az alábbi esetek kivételével:
- ha a bejelentési kötelezettség több együtt költöző hozzátartozót érint, a bejelentést valamennyiükre vonatkozóan az egyik bejelentésre kötelezett is teljesítheti;
- a kiskorú gyermek, illetve a cselekvőképességet kizáró gondnokság alá helyezett személy lakcímbejelentését szülője, illetve gondnoka (törvényes képviselője) teljesíti. A 14. életévet betöltött kiskorú gyermek tartózkodási helyét maga is bejelentheti;
- az átmeneti gondozásban részesülő gyermek lakcímbejelentéséről a szállásadó gondoskodik. Ezt a rendelkezést kell alkalmazni az utógondozói ellátásban részesülő fiatal felnőtt tekintetében is;
- a munkásszálláson, mozgószálláson vagy építkezés felvonulási lakóépületben lakó polgár bejelentését a tartózkodási hely tekintetében szállásadónak minősülő személy (képviselője) is elvégezheti.
A lakcímbejelentési eljárás során a polgár a személyazonosító igazolványát vagy más, személyazonosításra alkalmas hatósági igazolványát köteles bemutatni és lakcímigazolványát (amennyiben rendelkezik azzal) köteles leadni.
A tartózkodási hely változásának/létesítésének nyilvántartásba vételéről - a lakcímjelentő lap alapján - a tartózkodási hely szerinti jegyző dönt és gondoskodik, az új lakcímigazolvány illetékmentes kiállításáról a tartózkodási szerint illetékes körzetközponti jegyző (okmányiroda) útján gondoskodik. A tartózkodási hely újabb tartózkodási hely létesítése nélküli megszűnésének nyilvántartásba vételéről a lakóhely szerint illetékes jegyző is dönthet.
A lakcímigazolvány a polgár kérelmének megfelelően átvehető:
- a tartózkodási hely szerinti jegyzőnél személyesen vagy meghatalmazott útján;
- a lakó- vagy tartózkodási helyre történő postázással.
Lakcímigazolvány igénylése / cseréje személyes adatok változása esetén
A polgár - személyes adatok megváltozása esetén - új lakcímigazolvány kiállítása iránti kérelmét a lakó- vagy tartózkodási helye szerint illetékes jegyzőnél terjesztheti elő. Személyazonosító igazolvány kiállítása iránti kérelem egyidejű előterjesztése esetén kérelmét az ország bármely körzetközponti jegyzőjénél (okmányiroda) előterjesztheti.
Lakcímigazolvány kiállítása iránti kérelem személyesen, illetve a törvényes képviselő vagy meghatalmazott útján terjeszthető elő.
Az eljárás során a polgár köteles bemutatni:
- személyazonosság igazolására alkalmas okmányát (személyazonosító igazolvány, útlevél vagy kártyaformátumú vezetői engedély);
- a névviselés megállapítására alkalmas anyakönyvi kivonatát (születési, házassági anyakönyvi kivonat);
- doktori cím viselésére jogosító okiratát;
Amennyiben rendelkezik lakcímigazolvánnyal, azt köteles leadni.
A személyes adatok nyilvántartásba vételéről:
- amennyiben annak alapja Magyarországon történt anyakönyvi esemény, akkor az anyakönyvi esemény helye szerint illetékes anyakönyvvezető gondoskodik;
- a lakó- vagy tartózkodási hely szerinti jegyző az illetékes körzetközponti jegyző (okmányiroda) útján gondoskodik;
- személyazonosító igazolvány egyidejű kiállítása iránti kérelem esetén az eljáró okmányiroda.
Az új lakcímigazolvány kiállításáról az okmányiroda gondoskodik. A lakcímigazolvány kiállításának illetéke 500.- Ft.
|