Lépésről lépésre
Útlevél ügyintézés lépésről lépésre
1. Mire van szükség az útlevél igényléséhez?
Nagykorú kérelmezőnek a kérelem benyújtásakor az alábbi iratokat kell bemutatnia, illetve csatolnia:
- érvényes személyazonosításra alkalmas okmány
(személyazonosító igazolvány, útlevél, kártya formátumú vezetői engedély)
- személyi azonosítóról és a lakcímről szóló hatósági igazolvány (lakcímigazolvány) - ha azzal a kérelmező rendelkezik
- születési anyakönyvi kivonat, házassági anyakönyvi kivonat - ha érvényes személyazonosításra alkalmas okmánnyal a kérelmező nem rendelkezik, vagy ha a személyiadat- és lakcímnyilvántartás adatai nem egyeznek a bemutatott okmány vagy okirat adataival
- magyar állampolgárságot igazoló okirat - külföldön élő kérelmező esetében, ha érvényes állampolgárság igazolására alkalmas okmánnyal (személyazonosító igazolvány, útlevél) a kérelmező nem rendelkezik, kivéve, ha még érvényes, de elvesztett, eltulajdonított vagy megsemmisült útlevele helyett igényel újat, vagy ha adatait a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartása külföldön élő magyar állampolgárként tartalmazza
- előző, le nem járt érvényességi idejű útlevél - ha azzal a kérelmező rendelkezik
- nyilatkozat az előző, le nem járt érvényességi idejű útlevél elvesztéséről, eltulajdonításáról, megsemmisüléséről - ha az előző, le nem járt érvényességi idejű okmány elveszett, eltulajdonították, megsemmisült
- feljelentésről felvett jegyzőkönyv - ha az előző, le nem járt érvényességi idejű útlevelet eltulajdonították, és ezt a rendőrségen bejelentették
- az eljárási illeték befizetését igazoló feladóvevény
- a kérelmező igazolványképe - ha a kérelmező személyes megjelenését - a kezelőorvos által kiállított igazolás szerint - egészségi állapota nem teszi lehetővé
A kérelmező arcképmása, aláírása, valamint ujjnyomata a kérelem benyújtásakor kerül felvételezésre
Írásképtelen kérelmező esetén aláírás nem kerül felvételezésre.
Ujjnyomat nem kerül felvételezésre, ha
- a kérelmező ujjnyomat adására állandó jelleggel fizikailag képtelen,
- a kérelmező az útlevél iránti kérelem benyújtásakor az ujjnyomat adására átmenetileg fizikailag képtelen, vagy
- az útlevél iránti kérelem előterjesztésekor egészségi állapota miatt nem tud megjelenni, és ezt a kezelőorvos írásban igazolja.
Kiskorú és gondnokság alatt álló kérelmező esetén a kérelem benyújtásakor az alábbi iratok bemutatása, illetve csatolása szükséges:
- érvényes személyazonosításra alkalmas okmány
(személyazonosító igazolvány, útlevél, kártya formátumú vezetői engedély)
- személyi azonosítóról és a lakcímről szóló hatósági igazolvány (lakcímigazolvány)- ha azzal a kérelmező rendelkezik,
- születési anyakönyvi kivonat, házassági anyakönyvi kivonat - ha érvényes személyazonosításra alkalmas okmánnyal a kérelmező nem rendelkezik, vagy ha a személyiadat- és lakcímnyilvántartás adatai nem egyeznek a bemutatott okmánnyal vagy okirattal
- a szülők (törvényes képviselők) érvényes személyazonosításra alkalmas okmánya, külföldi esetén úti okmánya*
a kérelmező igazolványképe - ha a kérelmező 12. életévét nem töltötte be és a kérelem benyújtásakor személyesen nem jelenik meg, illetve egészségi állapota miatt nem tud megjelenni, és ezt a kezelőorvos írásban igazolja
- magyar állampolgárságot igazoló okirat - külföldön élő kérelmező esetében, ha érvényes állampolgárság igazolására alkalmas okmánnyal (személyazonosító igazolvány, útlevél) nem rendelkezik, kivéve, ha még érvényes, de elvesztett, eltulajdonított vagy megsemmisült útlevele helyett igényel újat, vagy ha adatait a polgárok személy adatainak és lakcímének nyilvántartása külföldön élő magyar állampolgárként tartalmazza
- a gondnok-, illetve gyámkirendelő határozat vagy az intézeti gyám igazolása az intézeti gyámság fennállásáról - gondnokság, illetve gyámság alatt álló kérelmező esetén
- szülőnek (törvényes képviselőnek) a közjegyző, a gyámhatóság, a konzuli tisztviselő, az útlevélhatóság vagy a körzetközponti jegyző előtt tett, az úti okmány kiadásához hozzájáruló nyilatkozata*
- a szülői felügyelet megszűnését, illetőleg szünetelését igazoló okirat - ha valamely szülő szülői felügyeleti joga szünetel, vagy azt a bíróság megszüntette
- előző, le nem járt érvényességi idejű útlevél
- nyilatkozat az előző, le nem járt érvényességi idejű útlevél elvesztéséről, eltulajdonításáról, megsemmisüléséről - ha az előző, le nem járt érvényességi idejű okmány elveszett, eltulajdonították, megsemmisült
- feljelentésről felvett jegyzőkönyv - ha az előző, le nem járt érvényességi idejű útlevelet eltulajdonították, és ezt a rendőrségen bejelentették
- az eljárási illeték befizetését igazoló feladóvevény
*Alaphelyzetben a kérelem benyújtásakor mindkét szülőnek meg kell jelennie. A kérelem benyújtásakor akkor elegendő az egyik szülő (törvényes képviselő) személyes jelenléte, ha a másik szülő (törvényes képviselő) az útlevél kiállításához történő hozzájárulását korábban közjegyző, gyámhatóság, konzuli tisztviselő, útlevélhatóság, vagy körzetközponti jegyző előtt már megadta, és ezt okirat igazolja. Ebben az esetben elegendő ezen okirat bemutatása.
A kérelmező arcképmása, aláírása, valamint ujjnyomata a kérelem benyújtásakor kerül felvételezésre.
A kérelmező helyett a törvényes képviselő aláírása is felvételezhető, ha a kérelmező írásképtelen.
Ujjnyomat nem kerül felvételezésre ha
- a kérelmező a kérelem benyújtásakor 12. életévét még nem töltötte be,
- a kérelmező ujjnyomat adására állandó jelleggel fizikailag képtelen,
- a kérelmező az útlevél iránti kérelem benyújtásakor az ujjnyomat adására átmenetileg fizikailag képtelen, vagy
- az útlevél iránti kérelem előterjesztésekor egészségi állapota miatt nem tud megjelenni, és ezt a kezelőorvos írásban igazolja.
2. Hol igényelhető útlevél?
3. Csak személyesen vagy meghatalmazással igényelhető útlevél?
A magánútlevél iránti kérelmet személyesen kell benyújtani.
A kérelem meghatalmazott útján is benyújtható, ha
a kérelmező személyes megjelenését egészségi állapota nem teszi lehetővé. Ezt a kezelőorvos által kiállított igazolással kell igazolni.
Kiskorú vagy gondnokság alatt álló kérelmét a törvényes képviselő nyújtja be. A kérelem előterjesztésekor azonban a kiskorú, vagy gondnokság alatt álló kérelmezőnek is meg kell jelenni személyesen,
kivéve ha a kérelmező a kérelem benyújtásakor 12. életévét még nem töltötte be, illetve ha a 12. életévét betöltött kérelmező személyes megjelenését egészségi állapota nem teszi lehetővé. Ez utóbbit kezelőorvos által kiállított igazolással kell igazolni.
Külföldön a kérelem a konzuli tisztviselőhöz postai úton is benyújtható, ha a kérelmező személyes megjelenése aránytalan nehézséget okoz feltéve, hogy az útlevél tároló eleme ujjnyomat adatot nem kell, hogy tartalmazzon
(a kérelmező a kérelem benyújtásakor 12. életévét még nem töltötte be, a kérelmező ujjnyomat adására állandó jelleggel fizikailag képtelen, a kérelmező az útlevél iránti kérelem benyújtásakor az ujjnyomat adására átmenetileg fizikailag képtelen, vagy az útlevél iránti kérelem előterjesztésekor egészségi állapota miatt nem tud megjelenni, és ezt a kezelőorvos írásban igazolja).
Ebben az esetben a kérelmező személyazonosságát és aláírását az érintett ország gyakorlata szerint erre felhatalmazott külföldi szerv vagy személy hitelesíti. A hitelesítés - nemzetközi egyezmény eltérő rendelkezése hiányában - akkor fogadható el, ha azt a konzuli tisztviselő diplomáciai felülhitelesítéssel látta el.
4. Mennyibe kerül az útlevél kiváltása?
Nagykorú kérelmező esetén az eljárási illeték
- 5 évig érvényes okmánynál - 7 500 forint
- 10 évig érvényes okmánynál - 14 000 forint
- 1 évig érvényes okmánynál - 2 500 forint
- 70 év felettiek esetében - 2 500 forint
Kétszeres illetéket kell fizetni
- soron kívüli eljárásnál, és ha
- az új útlevél kiadására elveszett, megsemmisült, továbbá a megrongálódott és utazásra alkalmatlanná vált úti okmány helyett kerül sor.
Háromszoros illetéket kell fizetni, ha az új útlevél kiállítására az elveszett, megsemmisült, továbbá a megrongálódott és utazásra alkalmatlanná vált úti okmány helyett kerül sor soron kívüli eljárásban.
Kiskorú kérelmező esetén az eljárási illeték
Kétszeres illetéket kell fizetni
- soron kívüli eljárásnál, és ha
- az új útlevél kiadására elveszett, megsemmisült, továbbá a megrongálódott és utazásra alkalmatlanná vált úti okmány helyett kerül sor.
Háromszoros illetéket kell fizetni, ha az új útlevél kiállítására az elveszett, megsemmisült, továbbá a megrongálódott és utazásra alkalmatlanná vált úti okmány helyett kerül sor soron kívüli eljárásban.
Illetékmentesség
- illetékmentes az úti okmány cseréje, ha azért történik, mert biometrikus azonosítót tartalmazó tároló eleme nem, vagy hibásan tartalmazza az előírt adatokat,
- az útlevélhatóság az ügyfél kérelme alapján kereseti, jövedelmi és vagyoni viszonyaira tekintettel részleges vagy teljes költségmentességet engedélyezhet.
5. Milyen módokon fizethető az illeték?
Az illetéket az eljárás megindítását megelőzően készpénz átutalási megbízás útján, vagy az eljárás megindításával egyidejűleg bankkártyával vagy házipénztárban készpénzzel kell megfizetni, amennyiben az okmányirodán erre lehetőség van.
A konzuli tisztviselő útján kezdeményezett eljárás esetén az eljárási illetéket a konzuli díjakra vonatkozó jogszabályban meghatározott módon kell megfizetni.
6. a) Mennyi idő alatt készül el az útlevél?
Az ügyintézési határidő harminc nap, amely a kérelem benyújtását követő napon kezdődik. Ez azonban nem tartalmazza a kész okmány kézbesítésének idejét.
Az elkészült útlevél postára adásának, illetve az okmányirodába érkezésének napjáról SMS és/vagy e-mail értesítést kérhet az okmány igénylésekor, ha megadja mobiltelefonszámát és/vagy e-mail címét.
6. b) Van-e lehetőség sürgősségi eljárásra?
Igen. Kérelemre a magánútlevél soron kívüli eljárásban, a kérelem benyújtását követő naptól számított nyolc napon belül elkészül. Ez azonban nem tartalmazza a kész okmány kézbesítésének idejét.
Soron kívüli eljárásban igényelt magánútlevél kiállításáért kétszeres illetéket kell fizetni, tehát
- 5 évig érvényes okmánynál - 15 000 forintot
- 10 évig érvényes okmánynál - 28 000 forintot
- 1 évig érvényes okmánynál - 5 000 forintot
- 18 év alattiak és 70 év felettiek esetében - 5 000 forintot.
7. Hol vehető át az elkészült útlevél?
Nagykorú kérelmező átveheti az útlevelet
- személyesen a kérelem benyújtásakor megjelölt okmányirodában vagy a Központi Okmányirodában,
- postai úton a kérelem benyújtásakor megjelölt belföldi címen,
- külföldön a kérelem benyújtásakor megjelölt konzuli tisztviselőnél vagy a konzuli tisztviselő által postára adott úti okmányt postai úton.
Kiskorú és gondnokság alatt álló személy esetében az útlevelet a törvényes képviselő veheti át
- személyesen a kérelem benyújtásakor megjelölt okmányirodában vagy a Központi Okmányirodában,
- postai úton a kérelem benyújtásakor megjelölt belföldi címen,
- külföldön a kérelem benyújtásakor megjelölt konzuli tisztviselőnél vagy a konzuli tisztviselő által postára adott úti okmányt postai úton.
Az átvétel helyét a kérelem benyújtásakor kell megjelölni.
Okmányirodában az elkészült útlevél kizárólag személyesen (törvényes képviselő útján) vehető át. Meghatalmazott útján csak akkor vehető át, ha a kérelmet is meghatalmazott útján nyújtották be.
Postai úton megküldött és át nem vett útlevél a kézbesítési cím szerint illetékes körzetközponti jegyzőnél vehető át az útlevél kiállításától számított egy éven belül. Az át nem vett útlevelet - az átvételre való felhívást követően - a körzetközponti jegyző egy év elteltével visszaküldi Hivatalunknak. Az át nem vett útlevelet megsemmisítik, és ennek ténye bekerül a nyilvántartásba.
8. Mennyi ideig érvényes az útlevél?
A magánútlevél érvényességi ideje:
- 6 éves kor betöltéséig 3 év
- 6 és 18 év közöttiek esetében 5 év*
- 18 és 70 év közöttiek esetében 5 év*, illetve kérelemre 10 év*
- 70 éven felülieknél 10 év*
*Az érvényességi idő 1 év abban az esetben, ha a 12. életévét betöltött kérelmező részére kiállított okmány ujjnyomat adatot azért nem tartalmaz, mert
- annak adására a kérelmező átmenetileg fizikailag képtelen, vagy
- a kezelőorvos által kiállított igazolás szerint a kérelmező a kérelem előterjesztésekor egészségi állapota miatt nem képes személyesen megjelenni.
Az útlevél érvényességének időtartama nem hosszabbítható meg.
9. Igényelhető-e útlevél elektronikusan?
Magánútlevelet nem lehet elektronikus úton kérelmezni.
10. Van-e proaktív tájékoztató szolgáltatás az útlevél érvényességi idejének lejártáról?
Igen. Az ügyfélkapuval rendelkező polgárok elektronikus értesítést kapnak útlevelük lejárati idejéről. A figyelmeztető e-mailt három alkalommal, az érvényességi idő lejárta előtt hat hónappal, majd egy hónappal és végül a lejárat napján kapják meg.
A szolgáltatás a rendelkezésre álló adatok tekintetében teljesül, valamint ha a polgár okmányán feltüntetett személyazonosító adatai megegyeznek az Ügyfélkapu regisztrációs nyilvántartásában kezelt adataival.
A szolgáltatás lemondása illetve aktiválása az Ügyfélkapun keresztül, a Saját adatok menüpont alatt lehetséges.
11. Mi a teendő az útlevél elvesztése, eltulajdonítása, megsemmisülése, illetve megtalálása esetén?
Akinek az útlevelét eltulajdonították, megsemmisült, vagy elvesztette, köteles azt bejelenteni legkésőbb a tudomásra jutástól számított három munkanapon belül
Ha az elveszettnek vélt magánútlevél előkerül, a megtalálástól számított három munkanapon belül értesíteni kell
Az elvesztés, megsemmisülés, eltulajdonítás ténye, az erről szóló értesítés megérkezését követően haladéktalanul bekerül az úti okmányok központi nyilvántartásába. Ez alapján figyelmeztető jelzés kerül a Schengeni Információs Rendszerbe is, így valamennyi schengeni övezetbe tartozó állam számára ismert lesz az a tény, hogy az adott okmány kikerült jogszerű birtokosa birtokából.
Az elveszettnek vélt okmány megtalálásának ténye, az erről szóló értesítés megérkezését követően haladéktalanul bekerül az úti okmányok központi nyilvántartásába. Ez alapján törlésre kerül a figyelmeztető jelzés a Schengeni Információs Rendszerből.
|