Az egyéni vállalkozói tevékenység megkezdésének bejelentése személyesen az ország bármely okmányirodájában vagy elektronikus úton, ügyfélkapun keresztül kezdeményezhető.
A bejelentést személyesen kezdeményező és ügyfélkapuval még nem rendelkező ügyfél számára az okmányirodában ingyenesen ügyfélkaput hoznak létre.
Az eljárás a bejelentéssel indul. (A vállalkozói igazolvány kiadásához kérelem szükséges, de a vállalkozói igazolvány kiváltása már nem előfeltétele a tevékenység gyakorlásának! )
Amennyiben valaki elektronikus úton kívánja bejelenteni egyéni vállalkozói tevékenységét, úgy a bejelentését az ügyfélkapun keresztül az e célra rendszeresített "Az egyéni vállalkozói tevékenység megkezdésének bejelentése" elektronikus űrlapon kell megtenni.
Az elektronikus űrlapok kitöltésében és beküldésében a kormányablakokban is segítséget kaphat.
A bejelentést követő nyilvántartásba vételről igazolást kap a bejelentő.
A sikeresen elküldött bejelentés (a bejelentés fogadásáról az ügyfélkapus tárhelyre érkezett visszaigazolás) nem jelenti azt, hogy a bejelentett adatokat az egyéni vállalkozói nyilvántartásba bejegyezték.
A bejelentés akkor tekinthető eredményesnek, vagyis az egyéni vállalkozói tevékenység akkor kezdhető meg, ha ügyfélkapus tárhelyére a nyilvántartásba vételről szóló igazolás is megérkezett.
A bejelentett adatok ellenőrizhetőek az
Egyéni Vállalkozók Nyilvános Nyilvántar tásában.