Az egyéni vállalkozással kapcsolatos ügyek többsége, mint
- a tevékenység megkezdésének bejelentése,
- a változás bejelentése,
- a tevékenység szüneteltetésének illetve folytatásának bejelentése,
- megszüntetés bejelentése
elektronikusan, az erre szolgáló elektronikus nyomtatványok igénybevételével az ügyfélkapun keresztül intézhető.
2010. január 1-jétől a tevékenység megkezdésének bejelentése kivételével megszűnt az okmányirodákban történő személyes ügyintézés lehetősége.
Az egyéni vállalkozói tevékenység megkezdésének bejelentése az egyedüli ügytípus, amely mind személyesen az okmányirodában, mind elektronikus úton intézhető.
2010. január 1-jétől a változás bejelentési, a szünetelés, a tevékenység folytatásának illetve a megszüntetés bejelentési ügyek kizárólag elektronikus úton - erre szolgáló elektronikus nyomtatványok igénybevételével - az Ügyfélkapun keresztül kezdeményezhetők.
2010. január 1-jétől a vállalkozói igazolvány kiváltása a tevékenység megkezdésének és folytatásának nem feltétele, az csak az egyéni vállalkozó kérésére kerül kiállításra. Az ezt megelőzően kiadott vállalkozói igazolványok a bennük foglalt adatok megváltozásáig, illetve visszavonásukig továbbra is érvényesek maradnak.
Az elektronikus ügyintézés folyamata
Az elektronikus ügyintézéshez segítségül részletes tájékoztatást talál a "A Nyomtatványok kitöltésének és beküldésének folyamata" című összefoglaló anyagban.
1. lépés
Az elektronikus ügyintézés megkezdéséhez töltse le az Általános Nyomtatványkitöltő Alkalmazást (ÁNYK)
2. lépés
Válassza ki az egyéni vállalkozói tevékenységének székhelyéhez (tevékenység kezdés bejelentése esetén a választott székhelyéhez) kapcsolódó okmányirodát az okmányiroda-kereső alkalmazás segítségével.
3. lépés
Válassza ki, hogy "
Az egyéni vállalkozói tevékenység megkezdésének bejelentése" vagy a "
Változás bejelentés" elektronikus nyomtatványt szeretné használni.
Ezután keresse meg a vállalkozásának székhelye szerinti okmányiroda nyomtatványát, és mentse le a számítógépére.
4. lépés
Töltse ki a nyomtatványt a kitöltési útmutató segítségével, és ügyfélkapuján küldje be "A Nyomtatványok kitöltésének és beküldésének folyamata" tájékoztatóban leírtak szerint.
5. lépés
A kitöltött űrlapokat az ügyfélkapun keresztül az Általános dokumentumfeltöltő alkalmazás oldalán töltheti fel.
Letölthető nyomtatványok, dokumentumok
Felhívjuk figyelmét arra, hogy a sikeresen elküldött bejelentés (a bejelentés fogadásáról az ügyfélkapus tárhelyre érkezett visszaigazolás) nem jelenti azt, hogy a bejelentett adatokat az egyéni vállalkozói nyilvántartásba bejegyezték. A bejelentés akkor tekinthető eredményesnek, ha a bejelentő ügyfélkapus tárhelyére a nyilvántartásba vételről szóló igazolás is megérkezett.
A bejelentett adatok ellenőrizhetőek az Egyéni Vállalkozók Nyilvános Nyilvántartásában.
További információ
Az elektronikus ügyintézéssel kapcsolatos kérdésekben további felvilágosítást kérhet a 1818-as (helyi tarifával hívható) Kormányzati Ügyfélvonalon, vagy a 1818@ugyfelvonal.hu e-mail címen.