Már telefonon is adhatunk meghatalmazásokat az okmányirodai ügyintézéshez
A meghatalmazásokhoz sem tanúkra, sem papíralapú formanyomtatványokra nincs szükség
Már akár egy egyszerű telefonhívással is készíthetünk meghatalmazásokat az okmányirodai vagy a kormányablakos ügyintézéshez a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) új fejlesztésének köszönhetően. Az úgynevezett telefonkódos elektronikus azonosítás bevezetésével több mint 80 ügytípushoz, többek között a gépjárművel, útlevéllel és a személyi igazolvánnyal kapcsolatos ügyekhez kapcsolódóan adhatunk telefonon meghatalmazásokat, amelyekhez immár sem tanúkra, sem papíralapú formanyomtatványokra nincs szükség. A telefonos ügyintézés feltétele mindössze annyi, hogy az állampolgárok egy alkalommal egy okmányirodában vagy kormányablakban személyesen igényeljenek egy egyedi azonosító számsort, és hozzájáruljanak, hogy telefonon is intézhessék ügyeiket.
Budapest, 2016. március 23. A személyes és online azonosítás mellett immár telefonon is azonosíthatjuk magunkat az okmányirodai vagy kormányablakos ügyintézésnél, amivel többek között lehetővé vált, hogy egy pár perces telefonhívással meghatalmazásokat készítsünk – hívják fel a figyelmet a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEKKH) szakértői. A telefonkódos elektronikus azonosítás bevezetésével 80-nál is több ügytípus, többek között a gépjárművel, vezetői engedéllyel, parkolási igazolvánnyal, vagy éppen az útlevéllel, személyi igazolvánnyal kapcsolatos ügyek elintézéshez adhatunk meghatalmazásokat.
"Jelenleg számos elektronikus fejlesztés zajlik a közigazgatásban, amelyek azt célozzák, hogy az állampolgárok és vállalkozások minél hatékonyabban és kényelmesebben intézhessék a közigazgatási ügyeiket. A telefonos azonosítás lehetőségével most egy újabb csatornával bővült az ügyintézési módok száma, ami egy fontos lépcső egy olyan modern, testre szabható közigazgatás létrehozásában, amelyben az állampolgárok és vállalkozások maguk dönthetik el, hogy hol, hogyan és mikor szeretnének ügyeket intézni" – mondta dr. Ignácz István, a KEKKH elnöke.
A meghatalmazások telefonon való elkészítésének mindössze két feltétele van. Az állampolgároknak egyrészt egy pár perces regisztráció keretében személyesen egy okmányirodában vagy kormányablakban igényelniük kell egy egyedi azonosító számsort és PIN-kódot, másrészt rendelkezniük kell arról, hogy a jövőben telefonon is szeretnének ügyeket intézni. Innentől kezdve amennyiben az állampolgároknak meghatalmazásokra van szükségük, elegendő csupán felhívniuk az ingyenes Kormányzati Ügyfélvonalat, a 1818-at, majd bediktálniuk a kapott azonosító számot és PIN-kódot, végül pedig szóban rendelkezniük arról, hogy ki járhat el helyettük az ügyintézés során. A meghatalmazásokhoz sem tanúkra, sem papíralapú formanyomtatványokra nincs szükség.
A személyesen igényelt telefonkód nem csak a telefonos, hanem az internetes ügyintézésnél is felhasználható, bár egyelőre csak korlátozott mértékben. A telefonkóddal az állampolgárok jelenleg arra az elektronikus felületre, az úgynevezett Rendelkezési Nyilvántartásba léphetnek be, ahol különböző meghatalmazásokat készíthetnek. Itt ugyanakkor rendelkezhetnek arról is, hogy a jövőben milyen módon, személyesen, online és/vagy telefonon kívánják azonosítani magukat az elektronikus ügyintézés során, valamint időszakos értesítést is kérhetnek a nevükben történt elektronikus közigazgatási cselekményekről, adataik elektronikus kezeléséről.
Hamarosan minden elektronikus ügyintézésünkről "bankszámla-kivonat"-szerű összesítést kaphatunk
A közigazgatási ügyintézés transzparenciáját erősítő fejlesztést indított a KEKKH azzal a céllal, hogy az állampolgárok a jövőben minden elektronikus közigazgatási cselekményükről, illetve a nevükben a hatóságok részére, valamint a hatóságok részéről az ő részükre történő adattovábbításokról folyamatos értesítést kaphassanak postai és elektronikus úton egyaránt. A fejlesztés jelenlegi fázisában egyelőre a telefonkódos azonosítás kapcsán végzett cselekményekről igényelhető értesítés telefonon és online, ugyanakkor a jövőben tovább fog bővülni azoknak a cselekményeknek és a hatóságoknak a köre, amelyekre vonatkozóan pontos és rendszeres tájékoztatást kaphatnak az igénylők. A fejlesztés célja, hogy az állampolgárok minden elektronikus ügyintézésükről egy "bankszámla-kivonat"-szerű értesítés formájában hiteles információt kaphassanak az általuk kiválasztott módon és rendszerességgel.
A közeljövőben várhatóan rohamosan bővülni fog a telefonkódos azonosítással intézhető ügyek köre, viszont azoknak, akik jelenleg más okmányirodai és kormányablakos ügytípusokat is online intéznének, még Ügyfélkapu-regisztrációra van szükségük. Az Ügyfélkapu-regisztráció szintén személyesen, egy okmányirodában vagy kormányablakban intézhető, ugyanakkor itt érdemes lehet az állampolgároknak Ügyfélkapu-azonosító és –jelszó mellé rögtön telefonkódot is igényelniük, hogy a későbbiek során minden esetben a számukra legkényelmesebb ügyintézési módot választhassák. Az Ügyfélkapu-regisztrációval rendelkező állampolgárok már most is számos ügyet intézhetnek a KEKKH online felületen, a Webes Ügysegéden keresztül. A Webes Ügysegéd segítségével például otthonról igényelhető erkölcsi bizonyítvány, bejelenthető a gépjármű tulajdonosváltása és az egyéni vállalkozói tevékenység elkezdése is. Egyes ügytípusok ráadásul KEKKH okostelefonos alkalmazásán, az OkmányAppon keresztül is elérhetőek.
"Egy magyar állampolgár évente többször is megfordul az okmányirodai, illetve a kormányablak-hálózatban, az állampolgárok által intézett ügyek száma pedig egy évben a milliós nagyságrendet is eléri. A mi célunk az, hogy lényegesen leegyszerűsítsük és megkönnyítsük az ügyintézési folyamatot, így azon dolgozunk, hogy – a XXI. század technikai elvárásainak is megfelelve – minél több ügy legyen intézhető személyes megjelenés nélkül is" – tette hozzá dr. Ignácz István, a KEKKH elnöke.