Kattintson és Rendelkezzen!

Általános információk

A Részleges Kódú Telefonos Azonosítás (a továbbiakban: Telefonos Azonosítás) egy újfajta azonosítási mód, amelynek használatával – hasonlóan a bankok által alkalmazott megoldásokhoz – már telefonon (Kormányzati Ügyfélvonalon – 1818 – keresztül) is intézhetők egyes  közigazgatási ügyek. A telefonos azonosítás mellett a szolgáltatás interneten keresztüli azonosításra is lehetőséget ad, gyakorlatilag az ügyfélkapu alternatívájaként jelenik meg. Működését tekintve nagyon hasonló a jelenlegi ügyfélkapu regisztráció és azonosítás gyakorlatához. Az ingyenes szolgáltatást személyesen lehet igényelni az ország bármelyik okmányirodájában, vagy kormányablakában.

Hogyan működik a Telefonos Azonosítás?

A személyes regisztrációs eljárás keretében sor kerül a kérelmező ügyfél személyi adatainak és személyazonosságának ellenőrzésére. Ezután az ügyfél természetes személyazonosító adatait a bemutatott okmánya számát, típusát és érvényességét bejegyzik a telefonos regisztrációs adatbázisba.

Ezt követően kerül sor, az ügyfél számára a 8 számjegyből álló azonosító szám és a 6 számjegyet tartalmazó jelszó számsorozat generálásra, amelyek később az azonosításhoz szolgálnak segítségül.

A szolgáltatás használata során telefonos ügyintézés esetén az azonosításkor a rendszer bekéri az azonosító számot, ezután a 6 számjegyből álló jelszó számsorozatból 3 véletlenszerűen kiválasztott pozícióhoz tartozó számjegyet kell megadni (pl. az elsőhöz, a negyedhez és a hatodikhoz tartozó jelszó részletet). A szolgáltatás regisztrációja során kapott azonosító számot és jelszót on-line ügyintézés során is használni lehet azonosításra, annyi eltéréssel, hogy az ügyintézéskor az elektronikus azonosítás során - Központi Azonosítási Ügynök felületén - az azonosító számot és a teljes 6 számjegyű jelszót meg kell adni.


Milyen előnye van a Telefonos Azonosításnak?

A közigazgatásban a Telefonos Azonosítás megjelenése jelentős előrelépést jelent, hiszen általa fokozatosan megtörténhet az ügyintézés telefonos ágának tényleges kialakítása.

Amennyiben az ügyfélnek a Rendelkezési Nyilvántartásban már van alaprendelkezése, akkor további rendelkezéseket/meghatalmazásokat tehet a telefonos azonosítása segítségével a Kormányzati Ügyfélvonal (1818) munkatársainak közreműködésével.

A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően már telefonon keresztül is lehet hatósági erkölcsi bizonyítványt igényelni a 1818-as hívószám 4.2 menüpontján keresztül.

A tervek szerint a jövő évben megvalósul az egyéni vállalkozói igazolványhoz kapcsolódó telefonos ügyintézés is. Közép- és hosszú távú terveink szerint pedig valamennyi, gyakran előforduló ügytípus telefonos ügyintézése biztosítottá válik.