A szolgáltatás a gyakorlatban
A szolgáltatás aktiválás
A regisztrációt követően a Telefonos Azonosítás rendszer egy egyszer használatos jelszót küld az ügyfélnek, a regisztrációkor megadott e-mail címére és /vagy mobil telefonra SMS-ben.
Az ügyfélnek ezt az egyszer használatos jelszót kell a szolgáltatás aktiválásakor – a regisztrációtól számított 5 napon belül - lecserélnie egy általa választott 6 számjegyű jelszóra. Erre lehetőség van - telefonon, a Kormányzati Ügyfélvonalon (1818 – 4#1 -es menüpontján) keresztül, vagy akár interneten a Webes Ügysegéd szolgáltatás azonosítási felületén - Központi Azonosítási Ügynök - az első Telefonos Azonosítással történő bejelentkezés alkalmával.
Bejelentkezés ügyfél azonosítás
Telefonon, a 1818-as számon hívható Kormányzati Ügyfélvonalon keresztül történő ügyintézés esetén az ügyfél azonosítása a 8 számjegyű telefonos azonosító szám, majd a 6 számjegyből álló jelszó számsorozatból a telefonos rendszer által véletlenszerűen kiválasztott pozícióhoz tartozó 3 számjegy megadásával történik (pl. a második, a harmadik és az ötödik).
Amennyiben on-line a Webes Ügysegéden intézi ügyeit, azonosításra itt is használni tudja telefonos azonosítóját a szolgáltatások azonosító felületén a Központi Azonosítási Ügynökön - történő elektronikus azonosítás során. Itt a szolgáltatás regisztrációja során kapott 8 számjegyű azonosító számot és a teljes 6 számjegyű jelszót kell megadnia.
Kizárás és elfelejtett jelszó
Kizárásra kerül az azonosító rendszerből az ügyfél amennyiben a Kormányzati Ügyfélvonalon vagy a Központi Azonosítási Ügynök felületén - keresztül 3 alkalommal sikertelenül próbálja azonosítani magát (elfelejtette, vagy rosszul adta meg a jelszavát/azonosítóját), így nem tud addig bejelentkezni, amíg a regisztráció újraaktiválásra nem kerül, vagyis új ideiglenes jelszót nem kér. Ez megtehető az azonosítószám megadását követően a regisztráció során megadott emlékeztető kérdések helyes megválaszolásával a Kormányzati Ügyfélvonalon keresztül, illetve személyesen - személyazonosítást követően -, bármely kormányablak vagy okmányirodai ügyfélszolgálaton.
Az ügyfél-regisztráció módosítása
A regisztrációkor megadott adatok módosítására személyesen van lehetőség.
Személyesen (okmányirodában, kormányablakban) módosítható regisztrációs adatok:
- telefonos azonosító;
- telefonszám;
- e-mail cím;
- egyszer használatos jelszó értesítési helye;
- emlékeztető kérdésekre adott válaszok.
A jelszó cseréje
A sikeres regisztrációt követően a már aktivált jelszó bármikor módosítható személyesen és telefonon is.
A szabadon választott jelszó számsorának vannak általános szabályai szabályok (pl. egymást követő számok nem lehetnek), de a szabályoknak nem megfelelően megadott jelszót a rendszer automatikusan jelzi.
A jelszó megismerése – elfelejtett jelszó
Az elfelejtett jelszó megismerésére nincs lehetőség.
Amennyiben az ügyfél elfelejtette 6 számjegyű jelszavát, úgy személyesen bármely okmányirodai vagy kormányablak ügyfélszolgálaton, illetve a regisztráció során rögzített emlékeztető kérdések helyes megválaszolásával a 1818 - 4#2-es menüponton keresztül is kérhet új ideiglenes jelszót.
A telefonos regisztráció megszüntetése
A szolgáltatás önkéntesen vehető igénybe, így bármikor, indoklás nélkül lehetőség van a regisztráció törlésére, tehát a szolgáltatás lemondására.
A regisztráció törlését az ügyfél kizárólag személyesen kezdeményezheti és erre az ügyfél azonosítása, a jegyzőkönyv elkészítése, és aláíratása után kerülhet sor.
Mire használható jelenleg a szolgáltatás?
Jelenleg a Telefonos Azonosítással amennyiben az ügyfél a Rendelkezési Nyilvántartás szolgáltatással már rendelkezik és ott már tett alaprendelkezést, akkor további rendelkezéseket/meghatalmazásokat tehet elektronikusan a Webes Ügysegéd Rendelkezési Nyilvántartás felületén vagy a 1818-as telefonszám 4.1-es menüpontján a Kormányzati Ügyfélvonal munkatársainak a közreműködésével.
Rendelkezési Nyilvántartás elérhető az alábbi gombra kattintva:
Ezen kívül a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően 2016 ősztől már Telefonos Azonosítással a Kormányzati Ügyfélvonalon keresztül is lehet hatósági erkölcsi bizonyítványt igényelni, a 1818 hívószám 4.2 menüpontját választva.
A szolgáltatás továbbfejlesztési irányai
A tervek szerint a jövő évben telefonon keresztül is elérhető lesz az egyéni vállalkozói tevékenységhez kapcsolódó ügyintézés. Közép- és hosszú távú terveink szerint pedig valamennyi, gyakran előforduló ügytípus telefonos ügyintézése is biztosítottá válik.